One More Thing » Community » Forum » Pro » Grafisch & Fotografie » QuarkXPress vs Indesign anno 2017

QuarkXPress vs Indesign anno 2017

Profielfoto van SvS

SvS op 19 april 2017 #

Ooit ben ik na vele jaren van QuarkXPress naar Indesign ‘verhuisd’, toen nog Indesign 2. Deze kon al meer gebruiksvriendelijk werken dan QuarkXPress en gaf meer mogelijkheden en vrijheden met schaduw en zo.

Ik vraag me af, hoe het nu met QuarkXPress 2016 gaat. (2017 moet nog uitkomen)
Is deze ook innovatief etc etc? Welke opties zijn in QuarkXPress beter dan bij Indesign CC 2017?
Ik ken niemand die nu nog met QuarkXPress werkt. En een blik op hun website geeft mij indruk dat het nog grotendeels beetje van hetzelfde is als in 2005, maar dan 64 bits en een iets nieuwere look.

Maar het heeft wel een groot voordeel: software kopen in plaats van alleen te verkrijgen in abonnementsvorm zoals bij Adobe CC en dan in combinatie met Affinity PHOTO en DESIGNER apps zou je op termijn goedkoper uit kunnen zijn dan bij Adobe CC. Maar alleen als het ècht volwaardig alternatief is, maar daar ben ik nu niet van overtuigd.

Ik gebruik dus Indesign/Photoshop/Illustrator/Acrobat CC 2017.

Profielfoto van olbo

olbo op 19 april 2017 #

Ik werk zelf niet meer met Xpress, maar ik heb wel gelezen dat deze weer aardig up-to-date is. Ik heb het trouwens altijd een fijn en zeker een stabiel programma gevonden. Dit laatste kan ik niet van InDesign zeggen.

Probeer de Test Drive en ervaar het zelf zou ik zeggen.:wink:

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 19 april 2017 #

Affinity komt met Publisher.

Dan ben je dus nóg goedkoper uit.

En verder zie ik niet waarom QuarkXpress géén volwaardig alternatief voor InDesign zou kunnen zijn?
Er zijn daarnaast toch best wel wat unieke features voorhanden. Maar hallo; het kost dan ook wel gewoon € 999,-.

Profielfoto van SvS

SvS op 19 april 2017 #

KarelWillem op 19 april 2017

Er zijn daarnaast toch best wel wat unieke features voorhanden. Maar hallo; het kost dan ook wel gewoon € 999,-.

Indesign komt met updates die ik bijna niet gebruik, evenals de clouddiensten, dus €999 is relatief goedkoop als ik deze 5 jaar lang gebruik icm Affinity. Het is een hoop om het in 1x te betalen, maar op termijn wel goedkoper als je hier weer een paar jaar mee doet. 5 jaar lang heb ik met veel plezier met CS5 gewerkt, dat was dus nog eenmalige aankoop, wat voor mij voordeliger was dan de huidige abonnementsvorm van Adobe. Er zijn nog veel gebruikers die nog steeds tevreden met CS5 en CS6 werken, wegens de huidige abonnementsvormen. Niet dat ik met de centjes zit, het gaat daarmee goed, maar àls ik ergens op kan besparen met volwaardige alternatieven, dan doe ik dat.

En verder zie ik niet waarom QuarkXpress géén volwaardig alternatief voor InDesign zou kunnen zijn?

QuarkXPress heeft pakweg twaalf jaar geleden lange tijd stilgestaan en daarvoor toch nog de hoofdprijs gevraagd. Ik ben gewoon benieuwd hoe het nu de huidige gebruikers bevalt.

Goede optie, maar die moet zich nog bewijzen. Voor mij is het belangrijkste is export naar goede druk/web pdf’s en niet halfslachtig zoals bijvoorbeeld Apple’s Pages dat doet.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 19 april 2017 #

Daar zou ik niet mijn adem op inhouden.:wink:

Die app gaat er volgens mij helemaal niet komen. Daar hebben ze veel te weinig mensen voor in dienst en ze hebben nu al de grootste moeite om 4 apps op twee verschillenden systemen up to date te houden. Sinds de komst van Windows versies van Photo en Designer is de ontwikkelingssnelheid en de reacties van de developers met zo’n 85% achteruit gegaan.

Ze hebben nu al de grootste moeite om beta versies op tijd uit te brengen en ze reageren ook bijna nergens meer op. Vergeet ook niet dat deze apps bewust een lage instap hebben zodat meer mensen het kunnen gebruiken dan alleen professionals. Waarschijnlijk heeft 80% van de mensen die Photo en Designer kochten helemaal geen interesse in een InDesign programma. Wat moet ik daar bijv. mee. Ik ga dat echt niet kopen omdat ik ze allemaal op mijn Dock willen hebben staan. Die tijd was ooit met de Adobe Master Collectie. 800 miljoen GB downloaden aan apps die je nooit gebruikte, laat staan wist hoe ze werkte, maar wel een regenboog op je Dock.

Profielfoto van SvS

SvS op 19 april 2017 #

Jammer van Affinity.
Dus het is eigenlijk voor de grafisch vormgevers/dtp’ers nog steeds QuarkXPress vs Indesign, waarbij dat laatste in grote meerderheid is, gok ik.

Profielfoto van SvS

SvS op 19 april 2017 #

olbo op 19 april 2017

Ik heb het trouwens altijd een fijn en zeker een stabiel programma gevonden. Dit laatste kan ik niet van InDesign zeggen.

Waarom niet?

KarelWillem op 19 april 2017 #

Ik ben een fanatieke InDesign gebruiker*. Dus ga zeker niet op Affinity zitten wachten.

Maar als ze deze claim niet waarmaken, hebben ze wel een probleem.

* Ooit begonnen met Aldus Pagemaker, toen over naar QuarkXpress (want daar kon je lijntjes van verschillende diktes gebruiken, i.t.t. Pagemaker), toen over naar InDesign omdat QXP nogal stilstond.

Profielfoto van olbo

olbo op 19 april 2017 #

SvS op 19 april 2017
olbo op 19 april 2017

Ik heb het trouwens altijd een fijn en zeker een stabiel programma gevonden. Dit laatste kan ik niet van InDesign zeggen.

Waarom niet?

PDF’s maken gaat heel vaak fout. Trouwens de nieuwe update heeft een verschrikkelijk open dialoog venster gekregen waar je nog eens 5 tot 10 seconden op moet wachten, alsof ze niks beters te doen hebben bij Adobe. Fail.

Profielfoto van bartvdv

bartvdv op 19 april 2017 #

@olbo

PDF’s maken gaat heel vaak fout. Trouwens de nieuwe update heeft een verschrikkelijk open dialoog venster gekregen waar je nog eens 5 tot 10 seconden op moet wachten, alsof ze niks beters te doen hebben bij Adobe. Fail.

Dat is niet mijn ervaring.

Profielfoto van olbo

olbo op 19 april 2017 #

Fijn voor jouw.:-P Maar verder werkt Indesign naar behoren bij mij.:wink:

Profielfoto van koen

koen op 19 april 2017 #

En dan is er ook nog het open source alternatief Scribus. Geen ervaring mee, trouwens.

Profielfoto van bartvdv

Fijn voor jou, maar dat klinkt alsof je je moet verontschuldigen omdat je met Quark werkt.

En dat openingsscherm, in de voorkeuren kan je de legacy-versie selecteren.

Profielfoto van SvS

SvS op 19 april 2017 #

Er staat hierboven niet dat hier iemand met QuarkXPress werkt. En ik ben juist benieuwd naar huidige ervaringen. Dat ik vroeger QuarkXPress blind kon bedienen, dat is wel een feit. En Indesign heeft nu zoveel nieuwe functies gekregen (sommigen zijn echt de moeite waard) of verplaatsingen waardoor ik soms moet zoeken. Bij Acrobat is dat ook steeds meer een ramp de laatste jaren.  

PS inderdaad je kunt open venster uitzetten, dat is altijd op alle Macs het eerste wat ik doe. Voorkeuren > Algemeen > werkruimte Start (en Recente bestanden) uitvinken.

Profielfoto van olbo

olbo op 19 april 2017 #

bartvdv op 19 april 2017

Fijn voor jou, maar dat klinkt alsof je je moet verontschuldigen omdat je met Quark werkt.

En dat openingsscherm, in de voorkeuren kan je de legacy-versie selecteren.

Ik werk niet met Xpress, dat heb ik vroeger wel gedaan, vol tevredenheid trouwens. Jammer dat ze alleen liepen te slapen bij Quark.

O, heerlijk… ik heb het oude openingsvenster terug, mijn dank.(y)

Profielfoto van bartvdv

Er staat hierboven niet dat hier iemand met QuarkXPress werkt.

Je hebt gelijk. Ik zal het maar aan een verkeerde bril wijten… Maar ik heb toch iets goeds gedaan vandaag (openingsvenster).

Profielfoto van BenDover

BenDover op 19 april 2017 #

Af en toe oude Xpress bestanden openen, wat een snelheid. Indesign is echt traag daarmee vergeleken.
Weet niet hoe het zit met beide laatste versies.

Profielfoto van olbo

olbo op 19 april 2017 #

bartvdv op 19 april 2017

Er staat hierboven niet dat hier iemand met QuarkXPress werkt.

Je hebt gelijk. Ik zal het maar aan een verkeerde bril wijten… Maar ik heb toch iets goeds gedaan vandaag (openingsvenster).

Zeker.(y)

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 19 april 2017 #

olbo op 19 april 2017

Met QuarkXPress vroeger onder Windows had ik geen enkel probleem. De vroege InDesign-veries onder Windows waren een ramp, die liepen zo vaak vast en sloopten daarbij de bestanden die openstonden dat er amper mee te werken was. De versies van QuarkXPress onder OS X/macOS vind ik echter weer niks, die voelen aan als een omgebouwd Mac OS 9 programma, wat ze veelal eigenlijk ook waren voor zover ik weet. Maar de recentere versies van InDesign zijn bloatware die alleen maar langzamer en foutgevoeliger worden, is mijn ervaring.

Alles bij elkaar is er eigenlijk geen echt goede keuze, als je het mij vraagt (hoewel ik niets kan zeggen over de nieuwste versies van QuarkXPress — ergens hoop ik dat die lekker werken én InDesign-bestanden foutloos kunnen importeren, maar ik vermoed dat dat wensdromen zijn).

koen op 19 april 2017

En dan is er ook nog het open source alternatief Scribus. Geen ervaring mee, trouwens.

Dat werkte vroeger in elk geval voor geen meter op een Mac. Dat wil zeggen: het liep wel, maar omdat het hele programma op Linux-grondvesten gebouwd is, moe(s)t je continu mentaal overschakelen zodra je het gebruikte, of zelfs maar even naar een ander programma ging.

Profielfoto van SvS

SvS op 20 april 2017 #

QuarkXPress onder MacOS 9.x was ook prima, hetgeen soms gepaard met bommetjes. Dan was het tijd om koffie te gaan halen. :wink:

Ik zal later dit jaar wel even een Test Drive proberen. Vooralsnog zit ik “vast” aan Adobe. Dat geeft niet, geen blok aan mijn been. Maar we blijven om ons heen kijken en de ontwikkelingen volgen. Het is nu wel makkelijk te concluderen dat er niet veel actieve QuarkXPress gebruikers zijn op dit forum.

Profielfoto van SvS

SvS op 20 april 2017 #

Even rondgekeken. Om Indesign-documenten in QuarkXPress te kunnen openen, moet je een Xtension kopen a €199. Ammehoela, zeg! En zo zijn er wel meer extensies om het je helemaal naar wens te krijgen. En om PSD lagenversies te kunnen plaatsen, is er ook een Import XTensions-software nodig. Tjeetje, zijn ze nog niet daarin vooruit gekomen? Ik denk ook dat bij PSD import licentie nodig is van Adobe Photoshop™.

KarelWillem op 20 april 2017 #

SvS op 20 april 2017

Even rondgekeken. Om Indesign-documenten in QuarkXPress te kunnen openen, moet je een Xtension kopen a €199…

Je kunt complete documenten kopiëren en ‘native paste’ doen. Daar heb je geen ID xtension voor nodig.

Het wordt anders als je een magazine van 86 pagina’s direct in Quark wilt hebben.
Maar dan ben je ook niet heel handig bezig denk ik.;)

PSD kun je in de 2016 versie ook gewoon native importeren.

Profielfoto van SvS

SvS op 20 april 2017 #

Ah, valt nog mee dan.(y)

Over dit topic

Gestart op 19 april 2017 door SvS

Laatste reactie door SvS

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?