30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:

Bijdrager
    F vd Geest

QuarkXpress 6 OS X: wat een teleurstelling

Diverse recenties over de beta van QXPress 6 zijn eensluidend: wat een teleurstelling, wat een gemiste kans.
    In het kort: de versie 6 is niets anders dan versie 5 maar dan voor OS X. Enige veranderingen: tabellijnen kunnen nu eindelijk 0 pt of kleur ‘geen’ hebben (duh!), tabelcellen kunnen ‘verbonden’ worden zodat je in de eerste cel nu eindelijk gegevens kan importeren die in de tabel lopen met tab/return (wow… gaap…) en er is een nieuw menupunt ‘layout’ waarin je nu zowel de documentinstelling vindt als ook de paginainstelling (je hoeft dus niet naar de basispagina(‘s) om je marges te veranderen. Oh ja: multiple undo.
    Overigens werkt deze functie TOTAAL NIEt in de laatste betaversie naar het schijnt.
    Ik heb precies 12(!) minuten bij een opleidingscentrum kunnen kijken naar deze beta en even mogen klikken: en inderdaad het is gewoon versie 5. Verder niets, maar dan ook niets nieuws laat staan innoverender zaken.
    Tuurlijk, leuk dat het onder OS X loopt straks. Maar dat is het dan ook wel. geen OpenType ondersteuning, geen betere typografische ondersteuning, uiteraard geen transparantie of ondersteuning daarvan (eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dat nu niet zo een ramp vind).

Wat een teleurstelling.
    en bedenk wel: tegen de tijd dat QXPress 6 (lees: 5.1 voor OS X!) uitkomt is daar wel mooi inDesign versie 3!
    Ach, als firma’s overstappen naar OS X nu QXPress er eindelijk aankomt komen ze vanzelf ook in aanraking met InDesign 3 onder OS X:
    dag Quark!

Bijdrager
    Urbin Design

To bad!
    Zolang Quark onder X draait ben ik blij.
    Kan ik Os 9.2.2 in zijn waarde laten.

We zullen zien waar het schip strand.

Bijdrager
    verbeek.h

Eigenlijk wel goed nieuws dus…..

Bijdrager
    Stof

Ik ben geen grafisch vormgever, maar ik krijg uit de media toch het beeld dat InDesign inmiddels Quark voorbij is gestreefd. Klopt dat?

<…Hoop niet dat ik nu zout in open wonden strooi…>

Bijdrager
    iJan

Ik werk nu ruim een jaar met InDesign. Het is dat ik XPress nog voor een enkele klus nodig heb, maar het liefst doe ik alles met InDesign. Voor mij werkt het perfect.

Bijdrager
    Urbin Design

Er staan nog heel veel bestanden in Quark.
    Is een bekend programma bij vele drukkerijen.

Illustrator 10 en In Design is over het algemeen voor
    de nieuwe opmaak.

Quark support is echt kl#te.
    Helemaal mee eens. Dit bedrijf heeft geld zat en had allang op
    X moeten zitten.

Doch werk ik er graag mee.

Bijdrager
    Walkingfingers

wij wachten nog met de overstap naar OSX om reden van quark.
    Zodra de 1e quark stabiel op X draait overwegen we over te gaan naar X. Zo niet dan de omschakeling naar Indesign en X en gaat kwark voorgoed de bak in.
    Arrogantie en traagheid kost ze m.i. tussen nu en 1,5/2 jaar de kop.

Bijdrager
    sabine

toch blijf ik als dtper – vormgever vaak tegen het dillema aan dat lithografen niet met indesign werken waardoor ik toch in quark moet blijven…..helaas

en dan ook nog de acrobat distiller en enfocus even op OS X en dan is classic voor mij voorbij

Bijdrager
    Walkingfingers

mbt lithografen is het een kwestie van tijd.
    Geen ondersteuning InDesign: over naar andere lithograaf.
    Overigens werken wij alleen met drukkers die een eigen professionele studio hebben: korte lijnen en geen discussie wie eventueel wat fout heeft gedaan.

Bijdrager
    sabine

no probs met onze lithograaf en ook geen wijzende vingertjes…
    maar toch nog dat indesign prob…..

Bijdrager
    Castor

Ook als Quark Xpress op X draait gaan de zeurpieten nog niet over naar het ‘state of the art’ OS X. Want dan begint het hele gedoe met XTensions pas. “Nee Quark 6 kun je niet aanleveren, onze imposition XT is er nog niet voor d X versie. Ja, ik heb de doos van 6 hier voor me liggen. Kun je het als v4 aanleveren? Nee, versie 5 hebben we nooit aangeschaft… kun je niet als 4 opslaan uit 6? Nou, ja daar kunnen we niks mee” Leuk dat sommige klanten een oneindige loyaliteit naar dit soort gasten hebben… :P

Indesign 3 mag van mij (nog) fantastisch(er) zijn! Je hoort af en toe dat Adobe Microsoft-achtig is. Maar alles beter dan die misplaatste arrogantie van Quark en mijnheer Ibrahimi de Windows lover! De Mac dood? Duh!

Laat dan Macromedia maar een layout app maken om de concurrentie aan te wakkeren met Adobe. Kunnen ze lekker met XML in de weer!:)

Bijdrager
    Mmmarco

IDD, Macromedia is er ook nog. Laat die met Adobe tot een goede concurrentie komen. Freehand is ook van hen. Quark is geen partij meer: Prenatale, autoritaire, software.

Bijdrager
    Mmmarco

IDD, Macromedia is er ook nog. Laat die met Adobe tot een goede concurrentie komen. Freehand is ook van hen. Quark is geen partij meer: Prenatale, autoritaire, software.
    Ik zou het WEL fijn vinden als ID2 eerst eens een 2.1 of 2.2 ontwikkeld VOORDAT ik weer een versie 3 moet kopen.

Bijdrager
    F vd Geest

Inderdaad, geen van de Xtensions is – uiteraard – compatible met QXPress 6 (of eigenlijk: met OS X).
    Dat wordt dus weer wachten op aangepaste versies en weer betalen.
    Overigens is de realiteit inderdaad dat QXPress de de facto standaard is, ook voor mij. Ik ben ook blij ALS en WANNEER QXPress onder OS X draait. Echter, QXPress 4.1 of 5.01 onder classic draait ook (en prima in 5.01) en daar werken alle Xtensions dus gewoon. Aangezien QXPress 6 NIETS toevoegt aan waarde (zoals bv OpenType ondersteuning of zelfs maar PDF ZONDER de omweg van de distiller!!) is de vraag waarom iemand zou updaten naar versie 6. Zoals de vraag ook is waarom iemand zou updaten naar 5. Kortom: we wacten NOG een versie, 6.5? 7? voordat updaten wezenlijk zin heeft.
    InDesign is mooi, maar heeft nog wel wat ‘rare’ problemen (Zo kun je de X en Y offset niet standaard linksboven zetten maar moet je dit voor elk document weer opnieuw zetten en klikken in een takstkader en slepend tekst selecteren wil nog wel eens een nieuw tekstkader resulteren).

Een van de grote ‘handicaps’ was het ‘langzaam’ zijn van InDesign tov QXPress. Van de 12 minuten die ik heb mogen doorbrengen met QXPress 6 (ja natuurlijk het is nog maar beta) kan ik je verstellen dat QXPress 6 VEEL LANGZAMER is dan InDesign 2 onder OS X!!!
    Mijn god, scrollen is nauwlijks mogelijk in QXPress 6.
    Nu kan ik wel zeggen dat dit waarschijnlijk verbeterd wordt in de ‘final release’ straks, maar Quark kennende zou ik daar maar niet op rekenen!
    Op dit moment is QXpress onder classic VEEL sneller dan de nieuwe versie onder OS X! Dus dan is InDesign ook nog eens sneller onder OS X.

Nogmaals: dit is maar een beta, en ik heb er maar even aan mogen ‘ruiken’ maar eigenlijk was dat wel voldoende: het rook niet lekker…

Bijdrager
    Urbin Design

Werken de extensies van 4.0.1 in 5.0.1 ????
    Uppercase to Lowercase, scale items, enz…
    :evil:

Bijdrager
    pepe

Zolang ik de distiller voor de PDF’s nodig heb, heb ik classic nodig. En als ik classic moet gebruiken, waarom dan niet op Quark 5 blijven hangen? Zeker als het verschil zo minimaal is is het onzin om over op OSX te gaan (voor dat geld)…

En dan nog die Xtensions ja…

*Zucht* Dit wordt nog een lange lijdensweg…..

Quark is net als een vrouw: kan behoorlijk lastig zijn, maar ik kan niet zonder… :D

Bijdrager
    sabine

mannen kunnen ook lastig zijn maar ik kan wel zonder…..

ik hoop dat de distiller en enfocus toch echt ook voort gaan maken dan kan ik zonder classic…..jaaaaa

Bijdrager
    F vd Geest

Zie ook:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?threadid=20831

Hier ook een link naar veel screenshots van QXPress 6. Kun je het zelf ook eens zien…

http://www.macbidouille.com/niouzcontenu.php?date=2003-02-24#4824

Bijdrager
    Castor

The app would run faster as a native Cocoa app. Which, by the way, is exactly what’s coming from Adobe this fall…Photoshop 8 and InDesign 3 will both be native Cocoa apps.

Dit stond in die thread op Macrumors forum – klopt dat?

Bijdrager
    Stof
    ”Castor”

The app would run faster as a native Cocoa app. Which, by the way, is exactly what’s coming from Adobe this fall…Photoshop 8 and InDesign 3 will both be native Cocoa apps.

Dit stond in die thread op Macrumors forum – klopt dat?

Ik heb me er niet in verdiept, maar het lijkt me heel erg sterk. Dat zou een complete rewrite vergen:? .

Bijdrager
    hage

1 tip gebruik toch indesign, en gooi toch die kwark de deur uit….we gaan toch niet op osx met pakketten van voor de oorlog werken…
    het wordt toch niets met kwark, de 6.0 versie nou wat een veranderingen zeg, echt vooruitstrevend…er zit echt niets maar dan ook niets op waar ik echt van onder de indruk raak…..sorry maar het is gewoon een 5.0 versie die voor osx geschikt is of nog moet worden….
    tegen de tijd dat we alle updates gekocht hebben om naar 6.0 te stappen heeft indesign vast wel weer een nieuwe 3.0 versie……en zoals jullie weten de 1e versie doet het meestal niet zo goed, dus voordat je echt tevreden bent ( denkende aan het tempo van kwark) kun je ergens in 2004/2005 pas echt over op kwark….duurt mij toch ff te lang….

indesign werkt super…zeker geen klachten….goedkoop werkt goed noem maar op….

dag kwark het ga je goed…..

Bijdrager
    F vd Geest
    ”hage”

we gaan toch niet op osx met pakketten van voor de oorlog werken…

Gezien de huidige politieke situatie is de vraag een beetje WELKE oorlog?:-(

Oh, enne ‘Hage’: als je met die paketten werkt ga ik er maar vanuit dat je ook ontwerpt, dan toch even wijzen op het feit dat een beletselteken altijd uit drie punten bestaat, eigenlijk: ‘Alt’+’;’ toetsen voor het beletselteken (of drie puntjes aanspatieren)
    Hieronder eerst drie punten, daaronder het beletselteken via Alt;

Zie je het verschil

Bijdrager
    hage

ja prachtig, alleen heb je voor de onderste een vergrootglas nodig
    maar verder is hij prachtig.
    maar we wijken een beetje af van het onderwerp.:?

Bijdrager
    Beathoven
    ”Stof”

Ik ben geen grafisch vormgever, maar ik krijg uit de media toch het beeld dat InDesign inmiddels Quark voorbij is gestreefd. Klopt dat?

<…Hoop niet dat ik nu zout in open wonden strooi…>

Iemand die net begint zou het misschien overwegen, maar iemand die al +/- 10 jaar met XPress werkt en er mee kan lezen en schrijven zal niet meteen overstappen op Indesign.

Bijdrager
    Urbin Design

Zeker niet als je nog van tien jaar doc’s heb liggen rijp voor de drukker.
    AArrrGGGHhhh.:evil:

Bijdrager
    Castor

Tja, hoeveel daarvan wordt nog zonder aanpassing herdrukt? De assets kunnen nog in ID gebruikt worden, sterker nog, veel QXlayouts laten zich erg goed in ID openen/converteren.

Bijdrager
    Fried

Het argument van de oude quark-documenten is gemakkelijk te weerleggen: het is niet verboden om je Quark te gebruiken nadat je InDesign hebt gekocht, je licentie is nog steeds geldig hoor! Dus: Laat Quark op die oude Mac staan en draai daar je oude Quarkdocumenten op, en installeer InDesign op je nieuwe, van macosx voorziene, en hopelijk binnenkort boven de 2 gigahertz draaiende Mac en geniet!

Bijdrager
    hage

Iemand die net begint zou het misschien overwegen, maar iemand die al +/- 10 jaar met XPress werkt en er mee kan lezen en schrijven zal niet meteen overstappen op Indesign

Wat een onzin zeg… iemand die al 10 jaar kwark gebruikt stapt juist heel makkelijk over omdat je weet waarnaar je moet zoeken…het zit alleen onder een ander knopje…maar dat is zo geleerd, ik verzeker je dat als je het een weekje doet je niet anders meer wil…zeker omdat het veel meer opties heeft dan kwark ooit zal krijgen….tuurlijk is kwark niet slecht, en nog steeds te gebruiken voor de oldies…maar als je switched kies je dus voor vooruitgang en dat is kwark dus niet…ook al proberen ze nu nog zo hard om een osx versie te maken…het is nog steeds niet vooruitstrevend en alle nieuwe functies waren er al lang bij id of andere pakketten…niets nieuws dus…..dus stap lekker over…en laat een kwarkje in je classic staan voor de oldies…en het werken gaat fantastisch……

iemand die al 10jaar lang kwark heeft gebruikt en nu dus over is gestapt op indesign 2.0 en kan nu ook lezen en schrijven met beide pakketten…

kennis is magt….

Bijdrager
    Urbin Design

We denken er over na. PDF fiiles op een goede manier weggeschreven worden ook steeds meer gevraagt. ID proberen heb ik nog niet de tijd voor gehad. Na quark 6.0 misschien.

Bijdrager
    Mmmarco

ID proberen heb ik nog niet de tijd voor gehad. Na quark 6.0 misschien.hage

Als je er nu nog niet de tijd voor hebt gehad en je wilt wachten tot kwark 6.0, dan zul je hoogstwaarschijnlijk nooit met ID werken. Niet dat ik dit erg vindt hoor, iedereen moet doen wat ie wil.:wink:

Maar ik blijf erbij, het is puur koudwatervrees. Als je in het water springt, merk je dat het helemaal niet koud is. Het is eigenlijk wel lekker warm…8) En hee, mijn zwemdiploma’s van Adobe werken ook goed in het ID2 water:lol: :D

Kwark 6.0 zal, gezien kwarks historie en manier van werken hoogstwaarschijnlijk niet goed functioneren. Ga maar na hoe het in andere kwark x.0 versies liep. Nachtmerries totdat er één of meerdere updates uikwamen. Die je vervolgens ‘mocht’ kopen.

Persoonlijk denk ik dat juist de 6 versie rampzalig zal zijn. Zelfs als kwark er de RUIM tijd voor had (bv de 4 of de 5 versie) en het OS niet ingrijpend veranderde, werd het een product met mankementen. Laat staan als ze onder DRUK iets af moeten krijgen voor een nieuw OS…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.