30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:

Bijdrager
    Blieper

QuarkXpress 2018 Pro staat in de Apple Store

QuarkXpress gaat het de strijd ook weer aan

Bijdrager
    Shmoo

Welke strijd ? waar is strijd ? 👊

Mensen die dit soort software gebruiken zijn toch al bijna allemaal uitgestorven, of staat er nog ergens een DTP-school met een aantal trage leerlingen die pas 7 keer zijn blijven zitten? 😊

Bijdrager
    Brims

Maar heb je een hekel aan een abonnement cultuur dan is QuarkXpress misschien wel weer heel interessant. Maar de Affinity Publisher nu nog beta (nog niet te vergelijken met Quark en indesign maar is wel geschikt voor drukwerk) is ook bijna klaar.

Ik vind concurrentie goed en ik vind Adobe is net zo arrogant als Apple met haar prijsbeleid.
    Ben niet van plan alles voor zoete koek te slikken.

Bijdrager
    MacMiep

De prijs is in ieder geval interessant. Ik herinner me ƒ3999,-…

Bijdrager
    KR1275

<p class=”cite”>Shmoo op 24 oktober 2018 om 17:34</p>

Mensen die dit soort software gebruiken zijn toch al bijna allemaal uitgestorven, of staat er nog ergens een DTP-school met een aantal trage leerlingen die pas 7 keer zijn blijven zitten? 😊

Kom je wel eens buiten??

QXP en indesign worden erg veel gebruikt. Vrijwel alle brochures, tijdschriften, formulieren e.d worden hier mee gemaakt.

Als ik iets moet typen, doe ik dat steevast in QXP2017. Zonder gezeur een mooie layout, zonder dat gevogel in Word.

Met grafische software is de Mac groot geworden. Voor videomontages en websitebuilding gebruikt vrijwel niemand professioneel een mac.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

329 is best een strakke prijs. Beter dan elke maand zoveel euro.

talen zijn ook inbegrepen, moet je vroeger apart voor betalen. Wel bijzonder dat het Quark Express PRO is, alsof er ook een niet-pro versie is?

Bijdrager
    SvS

Ja, ik zag het idd. En dan met korting nu. Ik begon mijn grafische carrière met QXP. Toen streefde Indesign deze voorbij qua functionaliteiten. Ik ben benieuwd of QXP softwarematig ook zich verder heeft ontwikkeld. Toen kon je bijv. geen psd met transparante achtergrond plaatsen, alleen TIFF of EPS, wat later ook JPG. Ook schaduw achter letters en meer effecten. Maar deze kritiek is van voor 2005. Gratis trial QXP2018 is een week mogelijk. Netjes. En dan dit combineren met Affinity photo & vector, die ik ook nog moet proberen. Blijft over: software ter controle/bewerking van PDF’s. En dan af van abonnementsshit. Ik denk dat nieuwe mode van 2020 is: terug naar zo min mogelijk software-abonnementen.

Werkt iemand hier met QXP 2018?

Met Indesign is eigenlijk niks mis, het doet wat ik wil, maar ik wil op termijn eens af van abonnementsprijs. Gewoon kopen en updaten wanneer IK dat wil. Ik heb idee dat het dan beter is voor de Mac, want updates brengen soms zelfs nieuwe systeemvereisten met zich mee, waardoor het wat langzamer en log wordt. Toen ik met CC begon, was de synchronisatie functie voor instellingen erg goed. Nu is het al een jaar of zo eruit gemold door Adobe.

Ook wil ik weten of QXP 2018 naadloos de bestaande Indesign bestanden kan openen? (zonder een plugin a €200)

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>KR1275 op 24 oktober 2018 om 21:56</p>

Kom je wel eens buiten??

QXP en indesign worden erg veel gebruikt. Vrijwel alle brochures, tijdschriften, formulieren e.d worden hier mee gemaakt.

Als ik iets moet typen, doe ik dat steevast in QXP2017. Zonder gezeur een mooie layout, zonder dat gevogel in Word.

Met grafische software is de Mac groot geworden. Voor videomontages en websitebuilding gebruikt vrijwel niemand professioneel een mac.

Typen kan ook in Indesign en Apple Pages, plus beetje mooi maken;-)
    Maar vrijwel meeste grafische vormgevers moeten idd helemaal niks hebben van Word. Wat een draak van software.

Bijdrager
    KarelWillem

SvS op 25 oktober 2018 om 08:43
    ….Ook wil ik weten of QXP 2018 naadloos de bestaande Indesign bestanden kan openen?…

Of het naadloos is weet ik niet, maar daar is IDML-import voor toch?

En dat is er al een tijdje in QuarkXPress.

Volgens Quark zelf:

The new native InDesign IDML Import in QuarkXPress 2018 converts InDesign IDML documents directly into the QuarkXPress format.

Bijdrager
    olbo

Heb altijd met veel plezier met Quark Xpress gewerkt, probleemloos. Helaas moest ik met de massa meelopen en overstappen. Maar Quark Xpress is toch nooit weggeweest? En waar staat de ‘PRO’ toevoeging voor, die is wel nieuw?

Bijdrager
    KarelWillem

PRO staat voor PROMO denk ik.

http://content.quark.com/fontsmith-bundle-en.html

Bijdrager
    KarelWillem

EagerB0bNerd op 24 oktober 2018 om 23:54
    329 is best een strakke prijs. Beter dan elke maand zoveel euro.

Dat is wel apart, want volgens Quark kost het volledige pakket € 829,-

En is die 329 nog minder dan de diverse upgrade prijzen.

Bijdrager
    Muiter

En dan krijgen we wel weer de jaarlijkse update kosten…
    Dat is nu dan wel een ‘voordeel’ van een (in dit geval Adobe CC) abonnementsvorm, dit is allemaal inclusief updates.

Bijdrager
    KarelWillem

…Mensen die dit soort software gebruiken zijn toch al bijna allemaal uitgestorven…

En ondertussen ligt het huis van Shmoo werkelijk afgeladen met materiaal dat is gemaakt of ontworpen op één van die DTP-pakketten; handleidingen, bankafschriften, brochures, reclamefolders, tijdschriften, creditcard, bankpas, klantenkaarten, verpakkingen, CD-, DVD, en Blu-Ray covers, LP-hoezen, en ga zo maar door.
    :)

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>Muiter op 25 oktober 2018 om 11:27</p>
    En dan krijgen we wel weer de jaarlijkse update kosten…
    Dat is nu dan wel een ‘voordeel’ van een (in dit geval Adobe CC) abonnementsvorm, dit is allemaal inclusief updates.

Niemand verplicht jou te updaten. Ik heb op vorige iMac nooit updates doorgevoerd van software. En dat bleef even lekker werken op de iMac. Maar €829 is wel veel, ik snap ontwikkelingskosten (en PR & research) QXP. In verhouding tot software van Affinity is dat prijs nog erg scheef, daarom ‘vertrouw’ ik voor serieus grafisch werk Affinity pakket nog niet helemaal. Het is eigenlijk nog net niet volledig en nog in startup/ontwikkeling. (maar ik kan mis hebben!)

<p class=”cite”>KarelWillem op 25 oktober 2018 om 09:06</p>

SvS op 25 oktober 2018 om 08:43
    ….Ook wil ik weten of QXP 2018 naadloos de bestaande Indesign bestanden kan openen?…

Of het naadloos is weet ik niet, maar daar is IDML-import voor toch?

En dat is er al een tijdje in QuarkXPress.

Volgens Quark zelf:

The new native InDesign IDML Import in QuarkXPress 2018 converts InDesign IDML documents directly into the QuarkXPress format.

Inderdaad, maar ik bewaar nooit IDML, alleen INDD en PDF :-S

Bijdrager
    Muiter

@svs  Het ‘verplichten’ van wel moeten updaten kan ook zijn (zoals in mijn geval) dat je werk krijgt aangeleverd van derden wat óf gelijk geproduceerd kan worden óf aangepast moet worden voordat het de productie in kan.

Bijdrager
    KarelWillem

SvS op 25 oktober 2018 om 11:45

…Inderdaad, maar ik bewaar nooit IDML, alleen INDD en PDF…

Na het afronden van een project maak je idealiter altijd een ‘Pakket’ aan.

Waar alles in komt te staan wat je nodig hebt. Inclusief IDML dus.

Simpele handeling waar je later veel plezier van kan hebben.

Bijdrager
    Blieper

Ik maak nooit een pakket, alles staat gewoon bij elke klant in z’n map:-D

Met andere woorden, heb ook geen idml bestanden

Bijdrager
    SvS

Same here, anders krijg je een wildgroei aan dubbele afbeeldingen/fonts. Wel gebruik ik Pakket als ik het moet aanleveren. Misschien moeten we, met oog op mogelijke overstap in de toekomst, wel IDML’s aanmaken.

Moderator
    Night

kan toch ook pas als de noodzaak er is?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

kan toch ook pas als de noodzaak er is?

Ja, neem aan dat de overstap een geleidelijk proces is en dat beide programma’s een tijdje naast elkaar kunnen functioneren.

Ik moet zeggen dat ik het wel een serieuze optie vind. Ik doe niet meer zoveel grafisch werk, maar af en toe komt er nog wel een advertentie, brochure of krantje langs. Heb nog CS6, gekocht in een doos, maar als ik upgrade naar High Sierra of later stopt Indesign met werken. Photoshop en Illustrator werkt nog wel. Mocht upgraden naar een nieuwere versie van macOS noodzakelijk zijn dan kan ik óf een reserve MBP op Sierra laten draaien met Indesign, of Quark aanschaffen en Indesign vaarwel zeggen. Voor 330 euro hoef je niet moeilijk te doen.

//aanvulling: heb even op de site van Quark gekeken, die verlaagde prijs is tijdelijk, tot 18 november 2018.

Hier wat meer over de verschillen tussen de gewone en Apple store “Pro” versie: QuarkXpress 2018 vs QuarkXpress 2018 PRO

Bijdrager
    KarelWillem

Zoals al eerder vermeld is Pro – vrijwel zeker – de Promo versie.

Tijdelijk met een extra font set dus.

Moderator
    Night

EagerB0bNerd op 25 oktober 2018 om 22:24

maar als ik upgrade naar High Sierra of later stopt Indesign met werken. Photoshop en Illustrator werkt nog wel.

Vaag, Alles werkt hier onder HS en Mojave naar behoren, ook Indesign CS6

Bijdrager
    KarelWillem

CS6, ook InDesign dus, werkte hier onder High Sierra ook probleemloos.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

<p class=”cite”>KarelWillem op 25 oktober 2018 om 23:13</p>
    Zoals al eerder vermeld is Pro – vrijwel zeker – de Promo versie.

Tijdelijk met een extra font set dus

nee, juist niet:

Are Mac App Store Pro customers eligible to receive the special font bundle offer?
    Unfortunately not. The Mac App Store edition of QuarkXPress cannot be combined with other offers available outside of the Mac App Store.

Vaag, Alles werkt hier onder HS en Mojave naar behoren, ook Indesign CS

OK, dat is onverwacht. Ik heb het destijds geprobeerd maar ID werkte niet. Had eerst een Carbon Copy Clone met Sierra gemaakt die heb ik gelijk teruggezet.

Ben niet helemaal alleen:

Indesign crash

ID cs6 incompatibility

Anyway, goed om te weten, laten we Quark nog even voor wat het is.

Bijdrager
    Brims

Fijn om te lezen dat er hier meer mensen zijn die de horizon graag breed houden. Nogmaals beetje concurrentie voor Adobe zou voor ons beter zijn.

Bijdrager
    Blieper

Daarom heb ik dit topic aangemaakt. Laten we ook sowieso kijken wat Affinity brengt…

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 26 oktober 2018 om 12:15</p>
    Anyway, goed om te weten, laten we Quark nog even voor wat het is.

Hoeft niet perse;-) Idd, horizon breed houden.
    € 725 pj Adobe CC incl updates, cloud fonts, etc etc
    € 329 Quark EENMALIG (tijdelijk scherp geprijsd) -> zónder photoshop en illustrator
    3x € 55,- Affinity 3 apps, nu nog 2, maar straks 3 met opmaaksoftware erbij.

Behoorlijk scheef.

Bijdrager
    Blieper

Ja en we weten allemaal dat Quark straks weer terug gaat vallen in z’n oude ritme en dat is dat het ook bijna niet te snappen is dat ze er zoveel voor vragen als je nu kijkt wat Affinity vraagt. Maar ook die zullen in de toekomst de prijzen omhoog gooien, dus tja, het is net als de Energierekening, maar daar kun je nog om het jaar switchen ;-p

Bijdrager
    computer space

<p class=”cite”>SvS op 25 oktober 2018 om 08:43</p>
    Met Indesign is eigenlijk niks mis, het doet wat ik wil,

Is dat niet dat programma wat nog steeds geen afloop van afbeeldingen in de vouw aankan?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.