17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    alfonzo

Quark voor een Indesigner (UPDATE III)

Hallo,

Ik ben al enkele jaartjes een trouwe Indesign adept, maar moet sinds kort aan de slag met Quark. Veel zaken die in Indesign een vanzelfsprekendheid zijn, vallen nu in Quark plots weg. Zonder hier meteen een boom over op te zetten beperk ik mij tot enkele, naar mijn inzien, essentiële vragen waar ik mee zit.

1. Als ik tekst zet wordt die onder een bepaalde corpsgrootte erg rafelig op mijn scherm weergegeven (het lijkt alsof er ergens een anti-alias vinkje uitgezet staat). Hoe geef ik mijn kleine korpsen mooi weer zoals dat in Indesign gebeurt?

2. Is de PDF uitvoer via de Quark-engine betrouwbaar of stel ik de boel zo in dat ie via Distiller PDF’s aanmaakt?

UPDATE I (enkele bijkomende obstakels):

3. Is het in Quark mogelijk om ook de paginarand magnetisch te maken zoals bij de hulplijnen? Momenteel is het niet echt makkelijk om vanuit de losse pols een kader tegen de rand van de pagina te plaatsen.

4. Kan ik net als in Indesign hulplijnen voor de overloop instellen of hoe ga je in Quark om met overloop?

5. Is het in Quark mogelijk om je pastboard te verbergen (in Indesign wordt alles rond de pagina dan egaal grijs)?

6. In Indesign kan ik via “ALT+slepen” een object snel kopiëren. Kan dit ook in Quark?

UPDATE II

7. Is het mogelijk om in Quark 7 op te slaan naar een lagere versie?

UPDATE III

8. Is er in Quark ook een Glyphs panel zoals in Indesign om speciale tekens in te voegen?

9. Is er in Quark naast de mogelijkheid om via shortcuts Em spaces etc in te voegen ook een andere manier om dit te doen?

Grtn,
    Fons

Bijdrager
    rvanheukelum

Quark ondersteund de AdobePDF 7 printer niet (een van de issues van 7), en je bent overgeleverd aan de exportfunctie naar PDF. Het is mogenlijk, en op een redelijk betrouwbare manier ook. Je moet die instellingen wel juist definiëren, en flickr alsjeblieft de volgende 2 extenties meteen in de trash: OPI en Custom Bleed. 2 Absoluut overbodige en storende extenties … lozen. Houd er rekening mee dat het dus niet mogenlijk is een PDF te vervaardigen met een custom mediaformaat. Daarnaast is het alternatief (naar postscript) in mijn ogen geen juiste manier, omdat de Postscript met een andere PPD dan Adobe PDF gemaakt moet worden (geen ondersteuning …), terwijl je wel een PDF gaat maken. Maar misschien is het wijsheid de PPD van de RIP te gebruiken als alternatief?

Bijdrager
    mooirood

Even kort uit mijn herinnering:

1. Voorkeuren > ALgemeen > Tekstsimulatie uitvinken

2. –

3. Geloof het niet

4. Handmatig

5. Nee

6. Nee, wel appel-d, stap en herhaal.

7. –

Alle beetje helpen, hoop ik… :mrgreen:

Bijdrager
    rvanheukelum
    ”alfonzo”

3. Is het in Quark mogelijk om ook de paginarand magnetisch te maken zoals bij de hulplijnen? Momenteel is het niet echt makkelijk om vanuit de losse pols een kader tegen de rand van de pagina te plaatsen.

Open je basispagina’s en plaats hulplijnen tegen het kader. Opgelost.
    Maar het blijft een Quark-oplossing (via Rome naar Parijs dus)

Bijdrager
    rvanheukelum
    ”alfonzo”

4. Kan ik net als in Indesign hulplijnen voor de overloop instellen of hoe ga je in Quark om met overloop?

Oftewel Afloop. hetzelfde als bij punt 3. Open je basispagina en plaats hulplijnen op 3 mm vanaf je documentgrenzen. Done.

Bijdrager
    rvanheukelum
    ”alfonzo”

7. Is het mogelijk om in Quark 7 op te slaan naar een lagere versie?

Ja. Alleen naar versie 6.

Blijft vreemd … advies geven over Quark … wat een afschuwelijk programma vergeleken bij InDesign. En ik werkte al met QXP 3 t/m 7. InDesign is zoveel superieur aan QXP.

Bijdrager
    alfonzo
    ”R_van_Heukelum”

Blijft vreemd … advies geven over Quark … wat een afschuwelijk programma vergeleken bij InDesign. En ik werkte al met QXP 3 t/m 7. InDesign is zoveel superieur aan QXP.

Vind ik ook na wat testjes met Quark, maar in mijn geval is het niet anders :(

Bijdrager
    alfonzo

Nog twee nieuwe vraagjes. Iemand?

Bijdrager
    hopsa

8. Ja, onder venster -> glyphs

9. Ja, Functies -> Teken invoegen -> Speciale tekens

Voor compatibiliteit met printen naar PDF moet je ook ff dit draadje lezen:

http://www.quark.com/service/forums/viewtopic.php?t=16973

Ik heb een script voor je, maar dan moet je wel elke keer zelf je PW invoeren in de terminal.

Bijdrager
    Enigma

Bovendien kun je nu bij Quark gratis zo’n twintigtal XPert extentions downloaden, waarmee je niet alleen aflooplijnen (bleed) en andere ‘guides’ prachtig kunt instellen, maar nog veel meer functionaliteiten toevoegt. En wat dat PDF-en betreft; XP werkt perfect samen met Adobe 7.0 in combinatie met Enfocus Instant PDF en sinds 7.2 zelfs stukken sneller dan in ID.

Bijdrager
    macmickey2

Ware het niet dat ID met Acrobat 8 werkt? :evil: I know cheap shot. Maar er zullen altijd Quark adapten blijven. Ik moet het helaas zo nu en dan gebruiken en na 10 minuten weet ik ook alweer waarom ik zo’n &^((%^ hekel eraan heb gekregen maar die details zal ik jullie besparen..

Bijdrager
    Enigma

Ja, bespaar ons alsjeblieft die details, want die zijn her en der al vaak genoeg door overtuigde XP-haters (ze lijken notabene allemaal wel lid van eenzelfde sekte) openbaar gemaakt. En misschien kunnen we ons hier verder dan gewoon beperken tot het beantwoorden van de vragen van de vraagsteller, want daar gaat het tenslotte om. En voor anti XP-gezeur zoek je maar een ander forumpje, waar ze dol zijn op dit soort zinloze (@#$%%) argumenten als het gaat om ID versus XP. To the point please, dat is waar Fons naar vraagt.

Bijdrager
    macmickey2

Sorry hoor, weet niet of je ooit van XPressvsInDesign gehoord hebt. Gewoon plain met goede argumenten worden beide pakketten behandeld. En zo die ik dat ook. Jij mag mij overtuigen dat XPress beter is..ik ken het pakket als mijn broekzak al vanaf versie 3 t/m 7 :wink: . Ik zeg ook niet dat XPress niet werkt maar ik werk er niet graag mee omdat ik met ID meer kan, sneller kan en beter kan. En dan heb ik het over het KALE QXP programma zoals je het koopt niet met aan te schaffen of neerlaadbare extensions. Oh ja en over die “sekte” nee QXP lovers zijn makkelijk…overigens begrijp ik hieruit dat je dus ook geen gebruik maakt van Photoshop, Illustrator en Acrobat (zijn lid van dezelfde sekte) :P .

Bijdrager
    Daan Muller

Sorry hoor, maar jij kunt het weer niet laten om in een topic waar iemand wat vragen over quark heeft te gaan blaten hoe slecht het wel niet is en dat indesign zoveel beter is.

Als de vraagsteller die informatie wou hebben had ie daar toch wel om gevraagd lijkt me.

Bijdrager
    macmickey2
    ”Enigma”

Bovendien kun je nu bij Quark gratis zo’n twintigtal XPert extentions downloaden, waarmee je niet alleen aflooplijnen (bleed) en andere ‘guides’ prachtig kunt instellen, maar nog veel meer functionaliteiten toevoegt. En wat dat PDF-en betreft; XP werkt perfect samen met Adobe 7.0 in combinatie met Enfocus Instant PDF en sinds 7.2 zelfs stukken sneller dan in ID.

For the record, wie begon? Geeft niks hoor maar kom dan niet bij mij aan. Ondertussen zijn de vragen beantwoord. Zal straks een topic openen over QXP 7 vs ID CS3 gaan we daar verder ok? Met argumenten die hout snijden..Ik zeg ook niet dat QXP per definitie slecht is, ik[/ ] vind InDesign beter, ik kan me ook goed voorstellen dat er QXP gebruikers zijn die vanaf versie 4 upgraden naar QXP 7 dat is een sprong vooruit! Om te “bewijzen” dat ik ook objectiever kan zijn lees dit.. Nu hou ik er over op. Net als dat Canon liefhebbers nix vinden van de Nikon’s en andersom zal er altijd “strijd” blijven tussen QuarkXPress die hards en InDesign adapten…:wink:

Bijdrager
    Daan Muller
    ”macmickey2″
    ”Enigma”

For the record, wie begon? Geeft niks hoor maar kom dan niet bij mij aan

Euh, jij begon… Hij geeft gewoon antwoord op de gestelde vragen, bleed, guides pdf-en…

Bijdrager
    macmickey2

Lees laatste regel:” XP (is voor mij trouwens afko voor een besturingssysteem van een niet nader te noemen bedrijf) werkt perfect….en sinds 7.2 zelfs stukken sneller dan ID.” :P Overigens betekent dit antwoord ook dat de TS dus extra meuk moet downloaden/installeren om een goede functionaliteit toe te voegen?? Ik rust mijn koffer…:evil:

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.