13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    servir frais

Quadri+1 Photoshop files in conflict met PDF workflow

volgende configuratie : Quark 6.1 – Photoshop CS en Acrobat 6 met Enfocus Pitstop.

Ik heb van een Frans reclamebureau een opmaak gekregen in Quark 4.1, ik heb het bestand omgezet naar Quark 6 (via versie 5) maar ik heb het volgende probleem.

Een foto bestaande uit CMYK+1pantonekleur 381, dit bestand bewaarde ik reeds als DCS2 of als TIF met optie steunkleuren aangevinkt, MAAR nu komt het probleem.

Wanneer ik nu de DCS, TIF-file wil importeren in Quark6 ziet deze de pantonekleur niet, en wanneer het bestand bewaard is als tif, dan heeft het bestand zelfs geen vijfde kleur maar is de vijfde kleur gewoon wit !!!

Deze opmaak moet ik dan distillen via een hotfolder (sheetspothires) maar in acrobat 6 zie ik dus ook de steunkleur niet.

Wie weet hoe een photoshopbestand zodanig te saven dat quark de 5de kleur herkent??

Aan iedere pdfgoeroe onder jullie de uitdaging

Servir frais

Bijdrager
    Maarten vd B

Ik gebruik het zelf erg vaak; we werken o.a. voor Fanta en die heeft nogal eens Oranje als steunkleur. Vaak gebruiken we deze ook in foto’s en dan beland je bij Photoshop dus ook in
    hte lekker niet gebruiksvriendelijke steunkleurverhaal. Maar goed, het gaat wel:

Gewoon als Photoshop DCS 2.0 bestand met meervoudige kleurkanalen 72dpi/channel
    bewaren (is 300 dpi drukwerk, 72 dpi geeft preview waarde weer) bewaren.
    (in 7.0 is dit de onderste optie bij DCS pull down menu).

Quark ziet de extra kleur dan gewoon, als dit niet zo is, dan moet je in Quark de
    afbeelding aanklikken, vergroting en x/y verschuiving even noteren en opnieuw plaatsen
    -dus niet de afbeelding updaten, maar echt opnieuw importeren!. Vergeet niet dezelfde
    waarden weer in te vullen zodat je foto niet veranderd is.

Vervolgens verschijnt de steunkleur ook in je kleuren menu. Zeker weten.

Als je er per se een PDF van wil maken (waarom zou je?), dan moet de PDF instelling daarop
    wel aangepast worden (!). Dan nog vind ik dit met steunkleuren nooit een betrouwbare optie,
    maar goed: zorg dat bij geavanceerde instellingen bij kleurbeheer er NIET CMYK staat maar ‘kleuren ongewijzigd laten’; anders wordt de steunlkleur alsnog omgezet.

Succes,

Groet!

Bijdrager
    servir frais

pdf moet perse gemaakt worden waarom? welnu in belgie worden geen native files op cd meer gegeven aan de drukker, enkel nog certified pdffiles, zoniet kun je het vergeten, toch bij de drukkers waar wij mee samenwerken.

jouw antwoord was een deel van de oplossing doch niet correct, je moet idd als dcs 2 bewaren, maar wel met de optie om ‘enkelvoudig’ bestand aanvinken, dit is de enige mogelijk om de steunkleuren in quark te zien….

servir frais

Bijdrager
    Maarten vd B

Yep, daarom had ik ook ‘onderste optie’ neergezet, ik had PShop namelijk niet aan staan en ik weet niet alle menu’s exact uit het hoofd. Maar ik begrijp dat t allemaal gelukt is?
    Het is raadzaam altijd ff een kleurgescheiden print op de laserprinter te maken.

Succes

Bijdrager
    servir frais

jep dat was ook het probleem zag in acrobat 6, bij mn kleurscheidingen de steunkleur gewoonweg niet staan

bedankt om mij toch een heel stuk op weg te helpen!

servir frais

Bijdrager
    servir frais

hmmm, heb zopas de pdf opnieuw aangemaakt maar de fond in quark verschilt tov die in photoshop, daarom beslist om de fond in de juiste pantonekleur in ps te maken.

na het maken van de pdf is er idd geen verschil tussen dezelfde pantonekleuren uit ps en quark maar is tevens men pantonekleur weg uit de pdf….

Bijdrager
    WOZ

Ik weet niet of xpress 6 (bij ID CS kan het) het kan maar je kunt in Photoshop ook opslaan als pdf. Maak je psd met steunkleurkanaal en bewaar (een kopie) als photoshop pdf. Daar zit je steunkleur óók in. Plaats dit in je opmaakpakket. Laat het even weten…

Bijdrager
    Maarten vd B

verschil in kleur in Quark tussen de daarin gebruikte Pantone en die uit PShop maakt
    niet uit, zolang de verschenen pantone kleur in Quark erin is gekomen door het
    importeren van de DCS file.
    Dat optische verschil is niet van belang, aangezien ze op dezelfde kleurscheiding
    komen en derhalve met de zelfde pantone inkt gedrukt worden.

Wellicht Indesign overwegen? Alhoewel, daar is ongeveer niet mee te werken; brakker voorvertoning en zodra je deze op hoge weergave zet, kan je koffie gaan drinken…

Bijdrager
    WOZ

Och arme ID2 en G4 bezitter…

Bijdrager
    servir frais

het is dus wel geen optisch verschil, maak maar eens een beeld met pantone 381 als steunkleur, en een opmaak met pantone 381 in quark 6.

krijg vervolgens van de klant te horen om alles na veel gezeur in quadri te drukken, zet de kleuren die je in photoshop hebt omgezet naast de waarden van quark en zie….

pantonekleuren toont ie idd in indesign maar tijdens het distillen en vertoning in acrobat 6, zit de steunkleur niet meer in de opmaak !!!!!!

Bijdrager
    servir frais

indesign moest quark zijn natuurlijk

Bijdrager
    WOZ
    ”servir

pantonekleuren toont ie idd in indesign maar tijdens het distillen en vertoning in acrobat 6, zit de steunkleur niet meer in de opmaak !!!!!!

En je hebt bij het printen naar postscript niet per ongeluk CMYK als eindresultaat staan? Daar kun je ook kiezen voor “kleur ongewijzigt laten”.

Of anders Appeltje E. Export je pdf. Als je foutmelding dan alleeen iets is over double byte fonts is dat niet erg. Bijna alle drukkers kunnen die wel verwerken…

Bijdrager
    servir frais

noppes deviceN is aangevinkt bij het printen naar postscript, ik krijg wanneer ik de pdf certifieer GEEN foutmeldingen, alleen is de pantonekleur weg…wanneer je de kleurscheidingen in acrobat bekijkt !

heb het reeds opgegeven, de klant stemde ermee in om in quadri te drukken…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.