30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    fibe

Quad G5 of nieuwe Mac Pro?

Omdat m’n PowerBook G4 1,67 het met veel projecten lang niet trekt denk ik eraan een zware desktop machine aan te schaffen. Nu twijfel ik tussen nu een quad G5 of een Intel Mac Pro die binnen kort uitkomt.

Waarom?

– Ik vraag me af of die Intel machine voelbaar sneller zal zijn dan een Quad G5.
    – Zal die Intel Mac sneller zijn met alle PowerPc applicaties die ik tot nu toe heb aangekocht?
    (in totaal zo’n €10.000 aan applicaties, dus updaten naar een universal versie is een hele investering)
    – Ik heb minstens één intel PC met windows permanent beschikbaar, dus is er een voordeel als ik wacht op die Mac Pro?

Moderator
    unSOUND

Ik denk zelf dat je met het oog op je gekochte PPC programma’s beter een Quad kunt aanschaffen… de prijs van alle upgrades zijn het dan niet waard.

Over de snelheids-winst kunnen we alleen maar gokken, maar ik verwacht er eerlijk gezegd niet heel veel van. De oudere G4’s en G5’s zijn er op vooruit gegaan door onder andere ook verbeteringen qua Ram, harde schijf en grafische kaart… bij de G5 zijn die al modern, en dus valt er een hoop potentiële winst weg.

Ik zou zeggen: Wacht tot de Intel uit komt, en scoor dan een Quad in de aanbieding…

Bijdrager
    Mista FraggadeliX

Tsja, keuzes keuzes… je kan er van uitgaan dat de UB’s die het komende anderhalf jaar uitkomen de G5 optimaal zullen ondersteunen, maar ik vermoed dat je daarna toch vaker het deksel op je neus kan krijgen, qua optimale ondersteuning.

Persoonlijk zou ik zeggen, ga voor het nieuwste wat er te vinden valt… ik neem aan dat, ondanks dat de MacPro een iets ander type coreDuo gebruikt, de scherpe randjes nu wel er vanaf zijn (voor zover ze er waren met de intel-overstap)

Mijn collega werkt bijvoorbeeld met een intel-iMac en heeft op een enkele keer dat inDesign of Photoshop een apple-flauwte krijgt, geen problemen met haar machine. Sommige dingen werken wel iets langzamer dan op een vergelijkbare G5, maar al met al gaat het soepeltjes.

(een advies, veel geheugen er in gooien)

Moderator
    unSOUND
    ”Mista

Persoonlijk zou ik zeggen, ga voor het nieuwste wat er te vinden valt…

Probleem is hier dat er nauwelijks van een vernieuwing sprake is… de Quad is geen oud model, maar enkel een model met een ander merk processor. Verder zit er precies dezelfde, en dus even moderne, hardware in de kast.

Nadeel van het hebben van “de nieuwste hardware” is dat de hardware dermate nieuw is dat er nog maar net ondersteuning voor is… neem de PCI-express kaarten, die komen nu pas een beetje op de markt, bijna alles is gewoon PCI. Daar sta je dan, met zogenaamd het nieuwste van het nieuwste, maar zonder mogelijkheden… Dan ben je vaak met de Quad beter uit, die naast PCI-X ook de traditionele PCI kaarten lust, en dus voor veel minder geld uit te breiden is… Een PCI express kaart met USB en FireWire kost bijvoorbeeld minstens 100 euro, terwijl de PCI versie hooguit 50 euro kost… ben je dan nog steeds blij met je nieuwe machine ?

Universal binaries zullen nog minstens 5 jaar de PPC ondersteunen is al gezegd… stel dat je met die laatste uitgebrechte versie dan nog 2 jaar kan werken, ben je dus nog in ieder geval 7 jaar van software voorzien, dus dat zit wel goed denk ik.

Bijdrager
    hahaha… wat slecht

je kan maar beter op safe gaan met zulke beslissingen
    Ik zou voor de quad gaan als ik jou was.

vergeet niet dat een opgevolgd model (end of line) nogsteeds een steen goed product is
    Voordeel van een end of line machine is dat ie door ontwikkeld is
    software loopt optimaal. Je geeft zelf aan dat je meer dan 10000 E er in hebt zitten aan software.

Ik zou dat alleen al voorang geven.

Een Apple is sowiesow goed en ik zou dan niet gaan overdrijven met iets dat: (A) alleen nog op papier sneller is, (B) in de kinderschoenen staat en waarvan (C) nog helemaal niet duidelijk is wanneer het verkrijg baar is,

In de winkel heb ik gespeeld met verschillende intel modellen en vergeleken met PPC modellen.
    Ik heb de PPC native suit gedraaid op intel wat werkbaar is maar beduiden langzamer dan mijn titanium powerbook van 4 jaar terug deed en die was nog best rap in photoshop.

en als ik dan keek naar ilife dat universal is merk je geen verschil hoor. De Quad is een bak beest die rondjes rent om een macbook pro.

Ik denk dat je slimmer bezig bent als je een opgefokte Quad aanschaft.
    De de kat uit de boom te kijkt met wat intel doet op de mac pro.
    en dan kan je altijd nog later een extra mac kopen als ie daadwerkelijk sneller en beter is.

Wat kan er nou nog gruwelijk gaan veranderen aan een nieuwe Pro mac?
    behalve het formaat en de snelheid. De meeste technologien en snufjes bestaan al
    ze worden alleen kleiner en sneller. en zijn daarom alleen mar duur.

Plus net als de overstap van cassette naar CD de software bedrijven zijn de lachende derde.
    Iedereen kan zijn hun software opnieuw aanschaffen. Dan zit je strakjes alsnog met duizenden euros aan software dat je moet aanschaffen.

en als het zo lang duurt om alles opnieuw te schrijven en er is druk van apple op adobe kan ik het me niet voorstellen dat de eerste lichting software bug loos zal zijn.
    Ook dat is het geld en wachten niet waard.

ik zou op het vertrouwde pad blijven.
    je bespaard een hoop geld en wellicht ellende.

ik zou investeren in iets dat zich al bewezen heeft. en neem daar dan de zwaarste uitvoering van dan weet je dat een verouderd model op papier nogsteeds aars zal kicken op het moment van uit komen van de mac pro. Met de powerbook naar de macbook pro was het instap model ook niet heel veel sneller dan de zwaarste powerbook. dat zelfde verwacht ik met de mac pro.

Over 4 jaar als je quad aan vervanging/afschrijving toe is. Dan is de mac pro inmiddels volwassen en weet je in de tussentijd allang waar je aan toe bent..

Bijdrager
    Paine

neem de PCI-express kaarten, die komen nu pas een beetje op de markt, bijna alles is gewoon PCI.

PCI express bestaat al een tijd hoor. Het is ook al zeker een jaar de goed verkrijgbare standaard voor grafische kaarten i.t.t. AGP. PCI express is zeker iets wat je wil hebben aangezien steeds meer apparatuur daarvoor geschikt zal worden gemaakt. Grafische kaarten zijn zelfs beter beschikbaar en goedkoper in PCI express uitvoering.

Bijdrager
    Neowave
    ”unSOUND”

Probleem is hier dat er nauwelijks van een vernieuwing sprake is… de Quad is geen oud model, maar enkel een model met een ander merk processor. Verder zit er precies dezelfde, en dus even moderne, hardware in de kast.

En dit kun je met zekerheid zeggen omdat je de Mac Pro al gezien hebt en over de exacte specificaties beschikt? Daar komt bij dat de PowerMac G5 in oktober 2005 voor het laatst geüpdate is (9 maanden geleden!!!) en Intel op het punt staat met een hele nieuwe reeks CPUs uit te komen.

Verwachtingen zijn dat de Mac Pro van de nieuwste Xeon CPU (Woodcrest) gebruik gaat maken en dus niet van een CoreDuo zoals in de iMac.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1877

Bijdrager
    Quad

Ik zou wachten tot de Mac Pro uit is

Moderator
    unSOUND
    ”Neowave”

En dit kun je met zekerheid zeggen omdat ?

Dit kan ik zeggen om de reden die ik al 100 keer gezegd heb in de diverse topics…

De andere machines die over zijn gegaan naar Intel waren onder andere sneller geworden doordat ze naast de CPU ook snellere HD’s, sneller Ram en meer cache kregen.

De PowerMacs zijn al optimaal op dit gebied. Ram en FSB zijn al optimaal ingesteld op de CPU. Dan blijft harde schijf en grafische kaart over qua upgrade. Ik kan je nu al op een papiertje geven datt ze echt geen 10.000 toeren schijven gaan krijgen, dus blijft enkel de grafische kaart over, en die is bij de Quad al niet misselijk… dus blijft qua veranderingen weinig over behalve de CPU en FrontRow…

Bijdrager
    Neowave

Als de CPU veruit superieur blijkt is de verandering groot genoeg zou ik zeggen. Afhankelijk van het prijskaartje natuurlijk.

Moderator
    unSOUND

Je staart je dan gek op de specs van 1 enkel onderdeel…
    dat is volledig zinloos in het echte leven.

De CPU moet data kunnen verwerken, en is daarvan afhankelijk van de aanvoer van data…. aangezien die data bij de nieuwe PowerMacs niet sneller aangevoerd zal worden ( omdat de schijven e.d. niet sneller zijn geworden ) zal het verschil in snelheid ook lang niet zo hoog liggen als de verkooppraatjes laten denken… Het is hetzelfde als met auto’s: Als je in de file staat maakt het niet uit of jouw auto 180 of 300 kan halen… je bent afhankelijk van de rest… En omdat de snelheid van de data trager is dan die van de CPU, staat je CPU in feite altijd in de file… en zal hij dus altijd afhankelijk blijven van de harde schijf e.d.

Kijk maar naar de iLife tests op de iMacs. Van de Intel werd gezegd dat hij 2 tot 3 keer sneller was. Maar dat was enkel op PURE snelheid van de CPU, niet als geheel samen met de rest van de computer, dan bleek de snelheids-winst namelijk maar ongeveer 20% te zijn, en op een aantal taken bleek de G5 zelfs nog steeds sneller te zijn… En dat terwijl de iMac nota bene nog minder cache en FSB heeft dan de PowerMac G5, en dus de G5 nog niet eens optimaal benut…

Bijdrager
    boerke

Aangezien mijn intel minietje momenteel al sneller is dan een G5 dual, qua videoapps, zou ik zeggen, hou ’t nog een maandje vol,
    Waarschijnlijk krijg je met een quad xeon ( dat is toch de verwachting) zeker 2 à 3 x de performance van de oude g5’s/ App’s zijn upgradable, fcp studio is al geweest, en nog/ Shake = nu…Alleen Adobe loopt achter…maar ja, dat is onderhand een log bedrijf…kan niet inspelen op de markt!
    Voor de rest van de apjes, is/was er al een update, waarschijnlijk voor NOP.

(daarnaast kan je nog altijd pc-photoshop runnen onder parrallels, uitwisseling werkt prima, gewoon een minietje erbij nemen voor photoshoppen)(trouwens waarschijnlijk werkt parallels ook prima in een hoekje van je toekomstige 4 core xeon 4gb)

prijskaart zou ik me niet teveel van voorstellen.
    een powermac is een topmodel, en het blijven top-model-processors.
    ( die xeon 3 ghz kost volgens mij in de winkel 1200 dollar)
    ( en je hebt er 2 nodig, uiteindelijk )
    dus de prijzen zullen ongeveer hetzelfde blijven!

Wat zeer interessant blijft, een renderblokje opzetten van mac-mini’s
    Het probleem is, in hoeverre wordt dit ondersteund?
    Officieel kan je niet eens fcp draaien op een dual-core mini, hoewel ’t in de praktijk beter draait dan op een g5 dual…maar na de volgende update…
    maar ja, mini’s zijn volgens mij zelfs in de pc-omstreken best wel krachtige dual-core compu’s (voor hun prijs)..dus afwachten?

Bijdrager
    eerdepeer

Ik kan geen vergelijking trekken met de Powerpc. Een vriend van me heeft de G5 dual 2 Ghz en die is daar dik tevreden over. Ik zelf heb na een 1,5Ghz G4 Powerbook een 2,16 Ghz MacBook pro gekocht, met géén haar spijt op mijn hoofd. Echt een wereldmachine. Ook al werk ik alleen maar met Photoshop, illustrator, flash en dreamweaver. Die allemaal nog niet universal zijn en ongeveer even snel als mijn Windows pctje (p4 2,6 GHz), merk ik toch wel dat mijn MacBook qua multitasken wat meer trekt. Ik ben er zeer tevreden over t.o.v. mijn G4. Echt een wereld van verschil terwijl de progs waar ik mee werk nog niet eens universal zijn.

Ik denk dat een Quad G5 ook echt een “beest” is, maarja de vraag blijft voor jezelf: waar ga je het voor gebruiken, wil je mobiel blijven? Wat voor configuratie wil je bij je evt. MacBook pro, enz enz. Het is teveel om voor jou te beslissen. De overstap van de G4 naar welke machine je ook kiest, het is op dit moment voor beide keuzes een gigantische stap vooruit!

PS: Boerke: Adobe mag in jouw ogen een log bedrijf zijn, voor 2D hebben ze meer dan de helft van de markt in handen, zeker na het overnemen van Macromedia. Betreft de grotere en betere 2D progs zijn ze echt marktleider. En dat is toch lullig als je met al die progs overweg moet….

Bijdrager
    a la Mac
    ”fibe”

- Zal die Intel Mac sneller zijn met alle PowerPc applicaties die ik tot nu toe heb aangekocht?
    (in totaal zo’n €10.000 aan applicaties, dus updaten naar een universal versie is een hele investering)

Met een Core 2 Duo loop je drie generaties verder op de G4: namelijk de G5, de Core Duo en de Core 2 Duo. Daarbij, je komt van een laptop en je gaat naar een desktop, en nog geen goedkope ook: 3000 €.

Zo ongeveer álle niet-Adobe/Microsoft-programma’s zijn al Universal: bij de meeste is de update gratis, bij anderen moet je het opnieuw kopen… met een fikse korting.

Eigenlijk valt er niets zinnig te antwoorden op deze vraag als we niet weten over welke programma’s het gaat.

Bijdrager
    fibe

Nu ja, het gaat meestal over applicaties van 2 versies geleden, dus goedkope updates kan ik wel vergeten denk ik:

– Cinema 4DXL (Studio bundle) v8
    – Photoshop 7
    – Illustrator 9
    – Acrobat Pro 5
    – Indesign 2
    – Dreamweaver 8
    – Flash 8
    – Vectorwoks 11.5
    – Office 10
    – iWork 05
    – een twintig tal andere kleine programma’s

Ik heb niet de behoeft te updaten want alles werkt prima. Buiten een paar aarigheden is PhotoShop bijvoorbeeld voor mij de laatste twee versies bijna niet gewijzigd, en om eerlijk te zijn , alle andere ook niet.

Bijdrager
    Xenophon

Ik sluit mij volledig aan bij de mening van 4saus en Unsound. Bewezen stabiliteit en snelheid zijn het belangrijkste. Intel zal ook goed zijn, maar het is nog geen productie-platform. Wij hebben vorige week nog vollop geinvesteerd in nieuwe G5’s.

Bijdrager
    kubrick2001
    ”unSOUND”

Dan ben je vaak met de Quad beter uit, die naast PCI-X ook de traditionele PCI kaarten lust, en dus voor veel minder geld uit te breiden is…

Excuseer, de quad heeft enkel PCI express sloten!

Bijdrager
    jonnie

Eigenlijk geef je je eigen antwoord al. Je hebt geen behoefte om updates te kopen van je software.

Neem dan de g5 Quad. Zoals al eerder genoemd, je komt van een g4 laptop. Die Quad is een beest in multitasking en bloedsnel. Helemaal als je van een laptop overgaat. Ook weet ik ceker dat je hier nog lang mee kan werken. Als je over een paar jaar je software geupdate hebt, koop je een Macpro.

Wat Unsound zei zou ik in jou geval ook doen. Wachten op de Macpro, maar dan een Quad kopen met korting. Als dit dan mogelijk is.

Groet,

Jonnie

Moderator
    unSOUND
    ”kubrick2001″

de quad heeft enkel PCI express sloten!

Ik was even in de war, je hebt gelijk.

Bijdrager
    fibe
    ”jonnie”

Eigenlijk geef je je eigen antwoord al. Je hebt geen behoefte om updates te kopen van je software.

Neem dan de g5 Quad. Zoals al eerder genoemd, je komt van een g4 laptop. Die Quad is een beest in multitasking en bloedsnel. Helemaal als je van een laptop overgaat. Ook weet ik ceker dat je hier nog lang mee kan werken. Als je over een paar jaar je software geupdate hebt, koop je een Macpro.

Wat Unsound zei zou ik in jou geval ook doen. Wachten op de Macpro, maar dan een Quad kopen met korting. Als dit dan mogelijk is.

Groet,

Jonnie

Lijkt me inderdaad de beste optie. Hopelijk zijn er niet te veel mensen die hetzlfde denken, en is er op dat moment nog een Quad beschikbaar.

Bijdrager
    PietjePuk

Er vlug bij zijn dus!, die Quad is overigens niet te vatten snel (met voldoende ramgeheugen offcourse). Een kennis van mij had er 2 gekocht om te gebruiken als filemakerservers en voor ze geinstalleerd werden heb ik er wat mogen op spelen. Ik moet zeggen dat ik zelden zo gefascineerd ben geweest door de snelheid van dat ding. Het was alsof ik werkte met een computer die 2 generaties voorop zat. Je moet gewoon op geen enkele berekening wachten, alles gebeurd de moment dat je het aanklikt of aanvraagt. Samen met alle bovenstaande argumenten ben ik ervan overtuigd dat je de beste keuze maakt met de Quad.

Succes met dit snelheidsmonster:wink:

Bijdrager
    Marius1976
    ”unSOUND”

Je staart je dan gek op de specs van 1 enkel onderdeel…
    dat is volledig zinloos in het echte leven.

De CPU moet data kunnen verwerken, en is daarvan afhankelijk van de aanvoer van data…. aangezien die data bij de nieuwe PowerMacs niet sneller aangevoerd zal worden ( omdat de schijven e.d. niet sneller zijn geworden ) zal het verschil in snelheid ook lang niet zo hoog liggen als de verkooppraatjes laten denken…

Het draagt verder niet bij aan de topic, maar ik wilde jouw opmerking vergelijken met mijn Atari 8bit computer. Dit probleem heb je daar ook. Als je mijn atari 800XL wilt opschroeven, dan heeft het geen enkele zin alleen de CPU te vervangen. De andere chips worden de beperkende factor. Het heeft dus idd geen zin om alleen maar over de andere cpu te lullen.

Overigens lijkt zo’n quad G5 me wel het einde. Ik ben erg ‘verslingerd’ aan de G serie. Maar dat is gevoelsmatig denk ik.

groet
    Marius

Bijdrager
    Gijs Raggers

Je kan wel zien wie er nog met PPC’s werkt, mooie verhalen dat het nog steeds prima bakken zijn. Wie reeds een Intel heeft weet wel beter. Het is zo 2007 en dan is alles UB en loop je met je Quad PPC te sukkelen.

Bijdrager
    Sbojevets
    ”gijsraggers”

Je kan wel zien wie er nog met PPC’s werkt, mooie verhalen dat het nog steeds prima bakken zijn. Wie reeds een Intel heeft weet wel beter. Het is zo 2007 en dan is alles UB en loop je met je Quad PPC te sukkelen.

Gijs man, ik heb meerdere computers in 2 jaar mogen bezitten. Een PB 1,5, 2 x PB 1,67 (hi-res) en alle generaties G5 iMac. Ik heb nu een iMac G5 2,1 en een Macbook Pro 1,83 (2gb). De Macbook gaat lekker snel aan en uit enzo maar ik merk niet heel veel verschil in werksnelheid tussen mijn vorige PB’s (1Gb intern) en iMac G5 (1,5 Gb). Dus PPC G5 is heerlijk snel en Intel ook. Ik zeg nu nog: gelijk spel! Mijn voornaamste bezigheden zijn Adobe CS en CS2 op beide apparaten. Misschien dat nieuwe Intel CPU het verschil vergroten…mar eerst zien (en voelen) en dan geloven!

Ik zou ook wachten tot de G5 Quad goedkoper gaat worden, en dan 1 scoren. Over 3 jaar is de G5 afgeschreven en is de Mac Pro lekker doorontwikkeld. Stap dan over.

Bijdrager
    Xenophon

Ik heb vergelijkbare ervaringen: G4, G5 dual 2,3 met verschillende hoeveelheden RAM, een nieuwe Macbook pro met 2 gig RAM. Ik vond de CS2 vooral nog trager, en de Intel ‘slechter’ aanvoelen op vlak van multitasking, wat op een G5 natuurlijk geniaal verloopt.

Met de Intel-iMac heb ik nog geen ervaring. Ik zou als pro-user zowieso nog op ‘safe’ gaan. Laat iemand anders maar ‘bugs’ hunten of kinderziektes zoeken. Volgend jaar begin zomer lijkt me een perfecte tijd om de CS3 te gaan proberen. Tot die tijd hoef ik niet zo nodig naar Intel, prive misschien eerder.

Bijdrager
    jonnie

“Je kan wel zien wie er nog met PPC’s werkt, mooie verhalen dat het nog steeds prima bakken zijn. Wie reeds een Intel heeft weet wel beter. Het is zo 2007 en dan is alles UB en loop je met je Quad PPC te sukkelen.”

Damn wat een BS!

Wat probeer je nu te zeggen dan??? Dat een G5 Quad nu opeens traag is. Tuurlijk een intel core duo is sneller dan een g4, helemaal mee eens, maar een dual g5 is zeker nog een prima bak en een quad helemaal.

Denk echt niet dat je in 2007 “loopt te sukkelen met een Quad”.

En de reden waarom mensen de g5 aanbevelen is omdat ze lezen wat de vraagsteller schreef. Hij heeft geen zin om zijn software nu al te upgraden.

Btw, ik heb ook een Macbook 2 ghz.

Bijdrager
    Xenophon
    ”gijsraggers”

Je kan wel zien wie voor z’n brood niet afhankelijk is van z’n machine… :P

Bijdrager
    Manneau

Ik zou gewoon wachten totdat de intel er is. Deze gaat hoogst waarschijnlijk van de nieuwe xeon gebruik maken “Woodcrest”. Deze is vele malen sneller dan een Quad G5 en kan ook gebruik worden in een Quad toestand. (2x Dual Core).

Bron
    http://tweakers.net/nieuws/43439/Xeon-5100-serie-gaat-gebruikt-worden-in-Mac-Pro.html

Bijdrager
    fibe
    ”Manneau”

Ik zou gewoon wachten totdat de intel er is. Deze gaat hoogst waarschijnlijk van de nieuwe xeon gebruik maken “Woodcrest”. Deze is vele malen sneller dan een Quad G5 en kan ook gebruik worden in een Quad toestand. (2x Dual Core).

Bron
    http://tweakers.net/nieuws/43439/Xeon-5100-serie-gaat-gebruikt-worden-in-Mac-Pro.html

Maar in dit opzicht volg ik unSOUND, je kan nog zo’n snelle processor hebben, het is de totaliteit die telt. Je computer is maar zo snel als het traagste onderdeel in de schakeling. Dus Quad G5 it ‘ll be.

Overigens heb ik hier nog een powermac G4 733 (Digital Audio) staan. In die tijd was dat de topmachine zoals nu de Quad G5. Ik verschiet soms nog hoe vlot dat ding werkt, en bovendien is die uit 2001. Nu Draait hij als server met 1,2 TB aan schijfruimte en 1,5 GB aan ram. Die G5 zal die dan gaan vervangen over 2 of 3 jaar…

Bijdrager
    jonnie

Ik weet cker dat die Quad zijn mannetje staat. Ook in 2007:P

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.