20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    avanti

Qnap met HDD, kost dat?

Weet iemand wat een NAS van Qnap zo met schijven kost? Ik zit te denken aan QNAP TS-459 Pro Turbo NAS met schijven van totaal 10 tot 12 Tb. Maar ik geen idee waar ik aan moet denken. Ik zie nl. alleen maar prijzen zonder de schijven. En welk merk is goed betrouwbaar?

Bijdrager
    Jogchum

Bijdrager
    Lauwrence

Dat kost zeker!

Bijdrager
    oostie

Er kunnen 4 schijven in dus wil je 12 TB halen moet je naar 3TB per schijf hebben.
    de goedkoopste zal rond de 150 euro zitten per schijf. wil je wat beteren zal je naar 300 euro per schijf gaan.

Reken maar uit:)

Bijdrager
    oostie
    Bijdrager
    avanti

Wow, Da’s nogal wat! Is Synology wat minder duur? Met schijven dus?

Bijdrager
    Lauwrence

Bij mijn weten wordt geen enkele NAS mèt schijven geleverd, een pakketaanbieding daargelaten.

Bijdrager
    avanti

Wel rib uit je lijf! Heb nu LaCie NetworkSpace2. Leuk maar is geen raid, dus schijf kapot, weg back-ups en weg bestanden. Wie weet een betaalbare oplossing? Met aardig wat ruimte?

Bijdrager
    Froggle

Betaalbare oplossingen bestaan nu niet echt met de huidige prijzen van HDD’s.

Bijdrager
    eatualive

Voordat je schijven koopt kijk goed op de website van de fabrikant welke ondersteund worden.
    Daarnaast houd rekening met HOGE prijzen van schijven i.v.m. de overstroming in tailand.

Prijzen zijn bijna 2 a 3 keer zo hoog als een jaar geleden. Heb zelf een paar weken eentje samengesteld met 2x 2TB schijf en kwam in totaal op een kleine 600 euro terwijl ik voor heen rond de 400 zo’n zelfde nas had kunnen samenstellen.

Kortom kijk in een webwinkel welke schijven ze op voorraad hebben en kijk naar de compatibilteit met je gewenste nas-server.

Bijdrager
    Lauwrence

Synology DS210j oid met 2x2Tb. Heb je een aardige opslag met redundantie. Jouw ambitieuze plan is momenteel gewoon te kostbaar.

Bijdrager
    curryhano

Zó duur hoeft die NAS toch ook weer niet te kosten?

Hier voor de NAS en hier voor de schijven kijken.

Ik ben het eens dat de disken nu duurder zijn dan voorheen, maar de TS vraagt wat het gaat kosten. Even zoeken en een (lang?) tijdje sparen…

@Lauwrence een twee disk NAS is niet de capaciteit die gevraagd wordt. Als ik met het idee van een NAs met grote capaciteit zou spelen, zou ik zeker geen twee disk NAS kopen maar eerder doorsparen en de prijzen goed in de gaten houden.

Bijdrager
    paradoxdesign

Wanneer je een nas aanschaft, zorg er dan in ieder geval voor dat je servergrade disken gebruikt!! Dus 24/7 schijfjes die er voor gemaakt zijn continu te draaien..

Bijdrager
    iep

Op tweakers.net hebben ze altijd een handige pricewatch waar erg veel computerwinkels tussen staan. Je kunt daar per product de prijzen bij de diverse winkels zien. Kun je per winkel ook weer zien wat de reviews zijn.

Naast de servergrade disks is het ook wel handig om schijven te nemen die op de compatibility list staan, daarvan is garantie op goede werking veel hoger. Gebruik maken van iets als raid 1, raid 5, raid 10 helpt ook omdat deze een kapotte schijf kunnen opvangen zonder dat je meteen data verliest en niet meer kunt werken omdat je niet bij je data kunt. Het is echter GEEN backup!!! Als er meerdere schijven kaduuk gaan of de raid raakt om wat voor reden dan ook corrupt heb je pech, dat vang je dan niet meer op (althans niet met het consumentenspul). Zorg dus ook altijd voor een backup!

Bijdrager
    avanti

Bedankt iep, dat zijn handige tips. Ja, wat betreft als er meerdere schijven kapot gaan of andere drastisch probleem, dan heb je inderdaad een groot probleem. Je zegt, zorg dat je een back-up hebt. Tuurlijk! Maar punt is dat ik zo’n 6 Tb aan gegevens op de schijf heb staan. Ik maak nu alleen Time Machine back-up van de wijzigingen van onder handen werk.
    Hoe kom ik aan een back-up van 6Tb? Dan moet je nog zo’n grote schijf hebben? En je zegt dat bij dat soort calamiteiten niet meer opvangt (althans niet bij het consumentenspul). Anders wel? LaCie valt ook onder dat consumentenspul? Of moet je dan naar Qnap of Promise of zo?

Bijdrager
    paradoxdesign

Backup blijft, ondanks een RAID5 of RAID1 oplossing (data over meerdere disks waarbij er altijd 1 stuk “mag” gaan) een absolute must. Los van mechanische problemen (de hardware van de disk zelf) kunnen er ook problemen op het filesystem zelf ontstaan waardoor je data corrupt raakt maar je schijven het gewoon nog goed doen. Dus altijd zorgen voor een backup. Ik begrijp goed dat met 6 TB dat erg moeilijk wordt, maar misschien moet je een schifting maken in de belangrijkheid van de data. Gedownloadde films kun je opnieuw downloaden, maar bijvoorbeeld je administratie of eigen foto’s niet..dus BACKUP!

Bijdrager
    avanti

Wat op de schijf staat is allemaal orders, dus zakelijk. Geen films o.i.d.

Bijdrager
    paradoxdesign

6TB?????? Nou, chapeau dan! hahaha…Als een tiende van die orders door is gegaan ben je spekkoper!

Bijdrager
    avanti

Yep! 6Tb. En al die orders zijn voor 99% afgerond…..

Bijdrager
    iep
    avanti op 10 februari 2012

Je zegt, zorg dat je een back-up hebt. Tuurlijk! Maar punt is dat ik zo\’n 6 Tb aan gegevens op de schijf heb staan. Ik maak nu alleen Time Machine back-up van de wijzigingen van onder handen werk.

Dat is altijd een groot probleem ja, je bent niet de enige. Een vrij simpele optie is domweg keuzes maken. Welke data wil ik zekersteweten niet kwijt, welke data is niet erg als het foetsie is en welke data zou ik bijv. op een dvd kunnen zetten? Dat soort vragen zul je je dan moeten gaan stellen. Daarmee kun je je backups inperken qua te backuppen data en daarmee dus ook de totaalgrootte.

Hoe kom ik aan een back-up van 6Tb? Dan moet je nog zo\’n grote schijf hebben? En je zegt dat bij dat soort calamiteiten niet meer opvangt (althans niet bij het consumentenspul). Anders wel? LaCie valt ook onder dat consumentenspul? Of moet je dan naar Qnap of Promise of zo?

Je zult de backups ergens moeten opslaan en vaak moeten dat er ook meerdere zijn omdat men terug wil in de tijd (nog een vraag waarover je na moet gaan denken). Als je dan 1 op 1 wil backuppen kom je al snel uit op een backup schijf van ten minste 6TB. Zoals gezegd kun je dat inperken door eens kritisch naar je data te kijken. Meest simpele is 2 van die NAS met 6TB te kopen en de ene te laten backuppen/syncen naar de andere. Bij voorkeur staat de andere op een andere geografische locatie zodat je dingen als brand, overstroming (denk ook eens aan een waterleiding die knapt), rancuneuze medewerker, enz. kunt afvangen.

Het consumentenspul is vooral goedkoper en dat moet men compenseren. Doen ze door features eruit te halen; features die in de enterprise cruciaal zijn maar voor thuisgebruik eigenlijk niet. Dan moet je denken aan dingen als een extra batterij om stroomuitval op te vangen maar ook de ondersteuning van andere RAID levels zodat schijfuitval van 2, 3 of meer ook opgevangen kan worden. Als je ziet wat je er voor neer moet tellen voor dit soort setups dan mogen dat soort features er ook wel bij zitten imo. Hebben we het al snel over tienduizenden euro’s.

Qnap en Synology zijn prima systemen voor simpele taken die je vaak bij thuisgebruikers, kleine bedrijfjes en bepaalde projecten ziet. Prima dingen voor wat je er mee voor ogen lijkt te hebben.

Btw, die 6TB…dat lijken mij dan wel meer dan alleen domweg de orders zelf. Die orders zijn bij vrijwel ieder bedrijf simpele pdf documentjes. Die 6TB lijken me de complete opdracht te beslaan van order tot eindproduct.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.