8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

PS Printer crash

Niet voor mijzelf, maar voor iemand anders:
    -zij gebruikt de pas geïnstalleerde Phoshop CS5
    -op het OS X 10.8
    -toen zij voor de eerste keer een afbeelding vanuit PS wilde printen, stopte PS en kreeg zij dit venster, crash-report. Helaas kan ik haar op dit moment niet bereiken, anders was copy/paste van de tekst handiger geweest (excuses dus!). Hoop dat dit mij toegestuurde screenshot toch te lezen is (van het scherm afslepen en openen in Voorvertoning is wèl leesbaar). Wie weet de betekenis van al deze teksten:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je hebt er niet veel aan, maar de foutmelding EXC_BAD_ACCESS betekent dat de CPU een gereserveerd RAM adres aansprak of dat de data die daar staat niet meer ‘valid’ is. Is Photoshop up-to-date? Als het goed is, is het versie 12.0.4 of hoger van Photoshop en dat zou goed moeten werken onder 10.8

Stond 10.8 al op de Mac toen ze hem kocht? Zo niet: het is aan te raden om na een upgrade van het OS tevens de printer software te verwijderen en opnieuw te installeren. (Eventueel door de laatste versie te downloaden vanaf de site van de fabrikant)

Bijdrager
    sedikit

@hendrik ijzerbroot,
    Dank! Als ik het goed begrepen heb van die RAM en CPU, heb ik haar al aangeraden om via de PS/Voorkeuren te kijken hoeveel geheugen daarin staat toebedeeld aan PS. Het zou me ook niet verbazen dat zij naast PS ook andere programma’s gewoon aan laat staan. Ook heb ik haar al aangeraden om de Printer-software up te daten/opnieuw te installeren (toevallig ergens gisteren gelezen dat vrouwen zich in het algemeen veel minder bekommeren om updates, dan mannen…..eh…ik ben slechts de boodschapper!). Ik zal haar dan ook dus adviseren om de PS update te doen. Overigens had ze eerst al een vroegere versie op haar iMac staan. Ik heb haar toen wel aangeraden, behalve de uninstallers, ook handmatig alles van die vroegere versie te deleten, m.b.v. de aanwijzingen van Adobe (2 A’viertjes). Het zou mij ook niet verbazen als ze dat fout/slordig gedaan heeft. (Iets anders:er staat nog van een paar dagen geleden een PB’tje van mij bij jou in de berichten-box)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat er nu fout gaat heeft niets te maken met de hoeveelheid RAM. Bovendien is het zo dat het een apart programma is dat het feitelijk printen verzorgt.
    Ook het open hebben van andere programma’s heeft geen invloed behalve dan dat het RAM kost. Bij de meeste programma’s waarvoor een installer nodig was wordt er ook een uninstaller geleverd. Dus om op veilig te spelen zou ze met de uninstaller van adobe en van de printer fabrikant het beste alles even verwijderen en opnieuw installeren. De printer software dan het eerst en als dat niet helpt ook PS zelf. Vooral bij Adobe kunnen er problemen optreden als iets niet correct verwijderd is. (In dit geval dus van die oude versie).

Dat vrouwen minder snel updaten (ook wat beveiliging betreft) had ik ook al gelezen.

Ik heb geen bericht gekregen van jou PB, maar ik heb het inmiddels gelezen (en stuur zo meteen een antwoord) en wij zitten wat ondersteuning betreft van oudere systemen of de mensen dwingen te updaten op de zelfde frequentie.

Moderator
    Night

ik weet niet of er veel andere belangrijke zaken op die Mac staan, maar veel dingen (vooral met de Adobe Suite, die zich werkelijk óveral nestelt) hangen met elkaar samen. Als de Mac niet teveel bealngrijks bevat, zou ik er eerder voor kiezen een schone OS installatie endaarna een schone CS installatie doen. Dan ben je van alle update-zooi af en ook af van alle dingen die eventueel niet goed met elkaar communiceren.

Bijdrager
    sedikit

@night,
    Dank voor je reactie. Ter vermijding van die rigoureuze ingreep,heeft Adobe nou juist die handleiding gemaakt om met de hand al die filetjes van Adobe te vinden en weg te gooien, 2 pagina’s (A4 ) groot. Dat is inmiddels gebeurd.

Moderator
    Night

Met – zoals je zelf zegt – alle mogelijkheden tot fouten…:?

Verder: Zelfs als alle stappen correct uitgevoerd zijn, blijkt je systeem tóch niet 100% zo te zijn als vóór de CS installatie. Raar maar waar. Kennelijk wordt er tóch meer aangepast als Adobe kenbaar wenst te maken.
    Verder rest me nog er nogmaals op te wijzen dat het printer-gedeelte in principe los zou moeten staan van CS zelf, al hebben veel applicaties op in het print-gebeuren een flinke vinger in de pap (kijk zelf maar: geen enkel print-venster in diverse applicaties ziet er “hetzelfde” uit.

Ik ben dan ook van de “zachte dokters maken stinkende wonden” en kies in zulke storende en slecht aantoonbare gevallen dan maar liever voor de wat rigoreuzere methode, die me tevens de garantie geeft een ‘heerlijk’ vers systeem te hebben, waardoor ook andere applicaties zich weer thuisvoelen en weer vrij bent allerlei loze data van in het verleden geïnstalleerde (en wellicht weer gewiste) software, updates etc.

Bijdrager
    sedikit

@night,
    Nogmaals dank! Ik zal het aan die persoon doorgeven. Moet zij zelf maar kiezen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.