5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    lord anubis

PS – Foto's in vakjes – 1. tuin gaas als frame 2.Stroke weghalen

Hoe krijg ik op een simpele manier voor ieder vakje, een mask in een eigen laag?

Ik had eerder een collage gemaakt en dan ieder vakje geselecteerd zwart gevuld, knip/plak naar eigen laag. Was leuk voor 20 vakjes.
    Maar hoe doem de pro’s het? En dan hoe bij 60 vakjes?

Vind wel wat Collage idee voor enkele vakjes, maar als voorbeeld zag ik gisteren avond de reclame van Post-NL met een doos met foto’s en strik met 80+ foto’s.

Suggesties?

Bijdrager
    MouseMighty

De pro’s doen dat met InDesign en niet met Photoshop:lol:
    Zet de Objectstijl op bv “kader proportioneel vullen”
    Maak op stramienpagina een raster met benodigde aantal afbeeldingkaders 9die dan dus wel die Objectstijl toegepast hebben!)
    Kies via “Plaats” je map met afbeeldingen, selecteer je afbeeldingen, je InDesign cursor is nu “gevuld” met al je afbeeldingen. Je kan er zelfs “doorheen scrollen” met je pijltjestoetsen. Plaats de afbeeldingen -> Klaar!

Bijdrager
    lord anubis

<zware lage teleurstellende stem>Ik heb geen InDesign</>

Klinkt idd handiger.
    Kan wel trial downloaden, maar leertijd is waarschijnlijk langer dan nu een keer alles m.b.v PS.

Iets anders, script. Wil alleen weten of dit kan. Zo ja, dan ga ik dit later wel uitzoeken
    Als ik 1 mask en layer aan elkaar koppel met een unieke naam, ( #01 ) deze 60 keer kopieer.
    Dan met een script, een gelijknamige psd file #01, met een “background” ( of “layer1” ) layer de layer overneemt en in de juiste Layer ( met mask ) plak.
    Kan de mask en foto later wel met de hand rond slepen en vergroten/verkleinen.
    Is dit mogelijk in script?
    Kan de mask en foto later wel met de hand rond slepen en vergroten/verkleinen.

Bijdrager
    Carlo

Maak een groep van je beelden en maak een masker op de groep met het benodigde masker en verschuif de foto’s.

Bijdrager
    lord anubis

@carlo,

Zojuist een tweede collage gemaakt en dan geprobeerd volgens wat je beschreef.

Maak ik een masker op een groep, als ik je goed begrijp, folder selecteren en dan ‘Add Layer Mask’ dan blijft het masker boven de foto’s

Als je bedoeld dat ik
    een masker moet maken,
    deze onderaan een stack met layers moet plaatsen,
    alles in een groep voor handigheid,
    alle layers minus mask layer selecteren,
    Shift Command G,
    Dan werkt het.

Vraagje er bij.
    Ik heb in het begin een foto in een layer geplaatst en daar een stroke aan toegevoegd middels Edit>Stroke…. 20px
    na een half uurtje had ik zo ik wil die strook weg en een layer style gebruiken. En in dat half uurtje is veel gebeurd volgens mijn historie,;-)
    echter hoe haal ik die strook nu weg?
    De stroke was gekozen als center. dus gewoon knippen haalt te veel weg. Volgende keer, als ik het niet vergeet, stroke op een eigen layer zetten als dat lukt.

Wederom alvast bedankt

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.