14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Pixelpusher

[PS] Flets bij exporteren

Beste OMT’ers,

Ik heb met Photoshop CS3 een uitnodiging gemaakt voor mijn zusje haar feest. Nu heb ik alleen een probleem als ik hem exporteer, hij komt er dan namelijk veel fletser uit. Zie de screenshot. Echter als ik de PDF met Photoshop zelf open, zie je geen probleem.

Click for full size – Uploaded with plasq’s Skitch

Rechts uiteraard de .PSD en links de .PDF

Bijdrager
    JoostS

Dat wordt druk de 31e in het S en R centrum Rottemeren!
    Allemaal OMT-ers die komen feesten.
    :wink:

Bijdrager
    nookie

Dat kan ook aan de voorvertoning liggen van het programma voorvertoning zelf.
    Een andere pdf reader kan het weer anders gaan weergeven.
    Laat staan hoe iemand zijn scherm is ingesteld waar de pdf op geopend wordt.

Hoe heb je de pdf geëxporteerd?
    Welke instellingen heb je gebruikt?
    Is je .psd in RGB of CMYK opgemaakt?

Bijdrager
    Pixelpusher
    ”JoostS”

Dat wordt druk de 31e in het S en R centrum Rottemeren!
    Allemaal OMT-ers die komen feesten.
    :wink:

Er staat, niet voor ongenodigde.

”nookie”

Dat kan ook aan de voorvertoning liggen van het programma voorvertoning zelf.
    Een andere pdf reader kan het weer anders gaan weergeven.
    Laat staan hoe iemand zijn scherm is ingesteld waar de pdf op geopend wordt.

Hoe heb je de pdf geëxporteerd?
    Welke instellingen heb je gebruikt?
    Is je .psd in RGB of CMYK opgemaakt?

Ik heb de .PDF geexporteerd via ‘Save as’ met de opties ‘As Copy’ , ‘Use Proof Setting: Working CMYK’ en ‘Embed Color Profile’. Waar kan ik zien hoe ik hem op gemaakt?

Bijdrager
    snipper

Dit komt doordat pdf viewers meestal niets doen met het kleurprofiel van het document (en photoshop wel).

Wat anderen zien is afhankelijk van hun scherm, welk kleurprofiel dat scherm heeft ‘aanstaan’ in het systeem, welk systeem het is (windows of mac of..), of de pdf-viewer kleurprofielen ondersteunt..

Kortom wat kleur betreft bestaan er geen garanties in het digitale omdat iedereen andere schermen heeft en kleurprofielen (een poging hier een standaard in te brengen) vaak nog niet ondersteund worden.

Bijdrager
    Eru

Niet om het één of ander maar “het word gezellig.” is volgens mij mij dt.

Good luck!

Bijdrager
    bartje

Ik denk dat je beter, als het alleen op beeldschermen wordt bekeken, de kleuren kan omzetten naar sRGB.
    Als je deze wel laat afdrukken hoeven de kleuren in je huidig bestand, niet zo flets te zijn.

Bijdrager
    snipper

BTW
    Zo’n beetje alles wat je op een windows machine bekijkt wordt omgezet naar sRGB, dus kun je het beste in je opmaakprogramma ook beginnen met een sRGB profiel, bedoel je.

Bijdrager
    hardus

‘het word gezellig’ is inderdaad niet correct

Bijdrager
    MouseMighty

En er is niemand op het idee gekomen om te vragen hoe die uitnodiging gebruikt wordt?? Print of web of beide??(s)RGB? CMYK? Waarom Photoshop?

Web probleem

Bijdrager
    bartje

Ik denk dat je die vraag wel uit mijn antwoord had kunnen halen:|

Bijdrager
    MouseMighty

Sorry? Je antwoord zegt niets. De TS moet antwoord geven. Eigenlijk is dit gewoon een kwestie van “zomaar” beginnen en dan tegen een probleem aanlopen, geeft niet al doende leert men maar het is wel essentieël. Afdrukken terwijl een psd file een RGB profiel heeft kan wel een en ander aan kleuren problemen opleveren als je het niet goed doet. Moet het naar PDF? cPDF? Huis tuin en keuken printer? Copyshop? Nu schiet iedereen maar wet wat termen, je weet niet eens wat de probleemstelling nu is omdat het eindproduct onbekend is. Web? rgb? ja leuk, welke browser? Leuk als je zoiets maakt op een Mac maar die laat in Safari wat andere kleuren zien dan een gemiddele Windows machine. Overigens is ALLES op een monitor RGB.

Bijdrager
    nookie
    ”MouseMighty”

Sorry? Je antwoord zegt niets. De TS moet antwoord geven. Eigenlijk is dit gewoon een kwestie van “zomaar” beginnen en dan tegen een probleem aanlopen, geeft niet al doende leert men maar het is wel essentieël. Afdrukken terwijl een psd file een RGB profiel heeft kan wel een en ander aan kleuren problemen opleveren als je het niet goed doet. Moet het naar PDF? cPDF? Huis tuin en keuken printer? Copyshop? Nu schiet iedereen maar wet wat termen, je weet niet eens wat de probleemstelling nu is omdat het eindproduct onbekend is. Web? rgb? ja leuk, welke browser? Leuk als je zoiets maakt op een Mac maar die laat in Safari wat andere kleuren zien dan een gemiddele Windows machine. Overigens is ALLES op een monitor RGB.

Als jij de vraag beter kan beantwoorden dan wij, stel dan vragen i.p.v. te gaan schieten op onze antwoorden?
    Dan kijken wij met je mee.

Alles wat jij nu zegt, is al ongeveer gezegd in voorgaande antwoorden. Ik begon naar mijn mening met goede beginvragen, of het RGB of CMYK was opgemaakt en hoe de pdf geëxporteerd was.
    De TS heeft het puur over de voorvertoning van een pdf en het origineel .psd.
    Hij heeft het nooit gehad over drukwerk of wat dan ook.
    Ik denk dat we ook gestopt zijn met vragen zoals: waarom in photoshop? Die vraag stellen we vrijwel altijd meteen, maar kennelijk gebruiken ze graag photoshop voor dit soort dingen en willen ze niet anders.

Bijdrager
    Spleet

Het kan ook nog komen dat er een verkeerd Simulatieprofiel staat ingesteld in Acrobat….

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.