11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Firefly

PS 7.0 toverstafje of andere manier?

Hallo,

Ik heb een mooi, half vergaan herfstblad gescand. Nu wil ik de
    achtergrond er bij weg hebben (dat is niet zo moeilijk:-) ) zodat de achtergrond
    doorschijnend word maar ik wil graag de nervenstructuur behouden
    (en dát is rottiger). Eigenlijk heb je dus heel veel kleine plekjes
    die je weg moet halen. Ik heb er een aparte laag van gemaakt. Felle kleur eronder gezet
    voor het contrast en ben nu bezig om al die rottige kleine plekjes met het toverstafje te
    selecteren en te wissen, maar dat schiet niet op. Is er een andere, snellere, simpelere manier?
    Als ik thuis ben zal ik ff twee screenshotjes er bij zetten, om het duidelijker te maken.

Als iemand ideeën heeft hoor ik dat graag!

FF

Bijdrager
    chm

idd een voorbeeld zal ons wel een stuk verder helpen.
    Maar 1 ding is zeker als de volledige controlle wil hebben op wat je aan het uitsnijden bent dan is er maar 1 mannier om dit goed te doen, en dat is met path en met het classieke pentool. 8)

Bijdrager
    sabine

wat dacht je van vermenigvuldigen van je laag met de ondergrond

of met een brush gum (op een duplicaatlaag of layermask). met magic wand is zeker weten wat lastig

pfft ik kan nog veel meer dingen verzinnen maar ik ben ook wel benieuwd naar een voorbeeld

Bijdrager
    sally

In het kanalenpalet het kanaal met het duidelijkste contrast zoeken; daar een nieuwe kanaal van maken. Daar een wit punt en een zwartpunt inzetten (bijv met curves)om de tegenstelling zonodig nog wat te vergroten. Op basis van dit kanaal, (appeltje klik op het op de thumbnail) kun je een selectie maken. Daar kun je een laagmasker van maken in het lagenpalet. (image/invert als het precies verkeerd gaat) Dat masker kun je bijwerken met een zachte kwast. Wit maakt zichtbaar, zwart onzichtbaar. Je kunt zo je hersftblad gedeeltelijk transparant maken, (terwijl je plaatje feitelijk iintact blijft en niets onherstelbaar is.
    Helpt dit?

Bijdrager
    Firefly

Hoi Hoi,
    Hierbij de voorbeelden:

Het linker is een detail, de rechter meer het gehele idee.

Het gaat dus om de witte stukjes, die wil ik er uit hebben. De (bruine) nerfjes wil ik houden. voor het contrast heb ik de onderliggende laag rood gemaakt, dan zie ik tenminste wat ik aan het doen ben…

ik hoop dat het zo wat duidelijker wordt wat precies de bedoeling is.

Moderator
    unSOUND

Als je simpelweg alle witte stukjes wilt hebben kun je gewoon de toverstaf gebruiken, zet het vinkje bij “aangrenzend” uit en hij selecteerd het hele kleurbereik in de hele foto, dus niet alleen de aanliggende stukjes.

Als je een soort watermerk wilt hebben kun je de laag met het blad kopieren en plaatsen boven de andere laag, en kies dan bij de eigenschappen van die laag voor “darken” of “lighten” [afhankelijk van de kleur van de onderliggende laag], en speel een beetje met de mate van transparantie en contrast. [schrik niet, het is veel makkelijker dan het klinkt…]

Bijdrager
    Zout

maak van de laag eens multiply dat help ook volgens mij

Bijdrager
    chm

Het beste lijkt mij, eens met uw kanaalen spelen. Als je dit niet ziet zitten post eens een link zonder die rode achtergrond, dan kan ik dit eens uittesten. 8)

Bijdrager
    Mmmarco

Kies met je pipetje de kleur die je niet in je beeld wilt hebben, ga naar selecteren -> Kleurbereik voer het percentage op en klaar! Een selectie van alles in die tinten… Nu alleen nog verwijderen… Ik weet zeker dat het zo lukt!:D

Bijdrager
    Firefly

Hoi allemaal,
    Bedankt voor de lading tips!
    De laatste is toch de nuttigste gebleken, hiermee ha ik het in no-time voor elkaar.
    De achtergrond is nu verdwenen, maar de nerven staan er nog wel.

thanx allemaal!!!!!!:D :D

dit is het resultaat:

Wat ik verder mee ga maken is nog een mysterie -ook voor mij-:wink:

Bijdrager
    MacBeer

Het vrijstellen met de kanaalmethode die AndreSalters voorstelde is mijn favourite methode.
    Als er genoeg contrast is tussen voor en achtergrond dan is deze methode zeer bruikbaar. Speel wat met instellingen en je zal zien dat deze methode niet alleen snel is maar ook zeer accuraat.
    Voor haren en vacht is deze methode misschien niet toereikend. Daarom is er het magnefieke Corel Knockout (hoewel ik deze sinds mijn swith naar Jaguar niet meer aan de praat krijg, ondanks de updates die ervoor zijn :oops: )

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.