30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:

Bijdrager
    Brilvisch

Prullenmand met geen mogelijkheid te legen.

Beste Mac gebruikers,

Ik heb een oude pages versie verwijderd, omdat er al een tijdje een nieuwe onder staat.

Ik probeer al een tijdje mijn prullenmand te legen maar het lukt niet volgens de normale methode. Er blijft een heel klein. nib bestand in zitten.

Heb al van alles opgezocht op het grote w.w.net , maar niets bied de oplossing.

Afgelopen maandagavond gebeld met apple care helpdesk, die man gaf mij nog een heel aantal terminal commando’s en ook dat heeft niets geholpen.

Kreeg vanmorgen een mail van de apple care helpdesk met als oplossing: verwijder het hele besturingsysteem en plaats de laatste backup dan terug via de Time Machine (NAS)

Volgens mij ga je dan ook de rommel weer terug zetten?

Hebben jullie nog tips of trucjes om de prullenmand toch legaal leeg te krijgen.

Alvast bedankt voor het mee denken.

Bijdrager
    tarun

Met What’s Keeping Me? Kan je kijken welk proces het legen blokkeert en dat proces ook stoppen.

Bijdrager
    Brilvisch

tarun, dat programma krijg ik niet aan de gang onder 10.14.2

Bijdrager
    tarun

Want? Welke melding krijg je?

Bijdrager
    Brilvisch

Ik heb het bestand er in gesleept.

Daarna kreeg ik geen melding. Ik denk dat die het niet kan vinden.

Bijdrager
    tarun

Als er na een tijdje zoeken onderin de melding “Nor results were found for your search, please try again!” komt dan is er geen proces dat het legen blokkeert. Misschien een rechtenkwestie?

Bijdrager
    Brilvisch

Ik heb er met rechtermuis klik op gedrukt in de prullenmand, dan toon pakket inhoud: contents : Resourses: pt_Pt.Iproj : SLImportstyles.nib

Waar ben je verstopt in het systeem? Krijg de melding dat die in gebruik is.

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Permanent Eraser al geprobeerd?

Bijdrager
    Brilvisch

Dank je wel Lang Lid, maar ook bij deze stop die ermee. Krijg een enorme lap met tekst (foutmeldingen) in beeld die automatisch word doorgestuurd naar Apple.

Geblokkeerd

Terminal bij Hulpprogramma’s.

sudo -s gevolgd door enter-toets (en mogelijk het wachtwoord van je account).

cd /Users/peertje/.Trash gevolgd door enter-toets.

ls -liaG gevolgd door enter-toets.

rm naamvanbestand door enter-toets.

En soms werkt het dan nog niet dus moet je eerst naar de root user:

su root gevolgd door door enter-toets en het wachtwoord van je root account.

Bijdrager
    Brilvisch

Dat zijn 3 hele bekende terminal codes. Had ze al afgelopen maandagavond geprobeerd. Dan te bedenken dat het een bestand is van 0 MB. Ik snap er helemaal niks meer van.

Geblokkeerd

Zelfs als root user???

Geblokkeerd

Ik zou mijn gebruikersmappen Documents, Downloads, Pictures e.d. backuppen en een nieuwe account aanmaken. En dan de oude verwijderen nadat je zeker weet dat je alles weer terug hebt en al je programma’s werken.

Bijdrager
    sedikit

Bijdrager
    Brilvisch

Dat zijn een hoop mogelijkheden, ga er voor zitten en uitproberen natuurlijk. Dank jullie voor de hulp.

Bijdrager
    Brilvisch

Lang Lid, dat klopt zelfs als root user. Hij noemde dat super user, de man van Apple.

Moderator
    Night

Dan is er nog een mogelijkheid: de file verwijderen vanuit Recovery Mode.

Je moet dan wel eerst het volledige pad van het bestand weten. Dat kun je te weten komen door het bestand aan te klikken en dan ⌘-i te doen. Onder Algemeen staat bij Waar het volledige pad. Kopieer dit en plak het in een tekstdocumentje. Wat je dan ziet moet je overschrijven op papier. Dit is de volledige padnaam naar het bestand.

Je moet dan je Mac herstarten met ⌘ -R ingedrukt gehouden totdat het Apple logo verschijnt. Daarna kan je uit de menubalk Terminal opstarten. Je moet dan de volgende twee commando’s ingeven (ook even overschrijven):

sudo chown -RN [spatie] [volledige padnaam]
    sudo rm -rf [spatie] [volledige padnaam]

Let op: het sudo rm commando moet zeer voorzichtig gebruikt worden. Eén foutje en je loopt kans dat je macOS geheel opnieuw moet installeren.

Geblokkeerd

Er is een verschil tussen sudo -s of su root. Bij mij lukte het ooit alleen als ik van gebruiker omschakelde (de laatste van de twee dus) en niet doen alsof (de eerste optie).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Lang Lid op 22 december 2018 om 19:08</p>
    Terminal bij Hulpprogramma’s.

sudo -s gevolgd door enter-toets (en mogelijk het wachtwoord van je account).

Niet doen! Of in elk geval niet op die manier. Door sudo -s kom je in een aparte shell uit, waarin álle volgende commando’s uitgevoerd worden met sudo, in plaats van alleen de opdrachten waar het ook echt nut voor heeft. Zoals hier vroeger wel eens gezegd werd: mensen die niet weten wat sudo doet, die moeten het niet gebruiken, en mensen die wel weten wat sudo doet, die willen het niet gebruiken. Het gevaar is namelijk dat je onbedoeld iets doet dat normaal gesproken weinig kwaad kan, maar dat door sudo heel veel rechten krijgt en zo veel meer kapotmaakt dan je lief is.

Doe het liever zo:

cd /Users/peertje/.Trash

ls -liaG

sudo rm naamvanbestand

Dan wordt alleen de laatste opdracht (rm) uitgevoerd als root, in plaats van álles.

Bijdrager
    Brilvisch

Ik ben helemaal niet bekent met de Terminal, dus ben er wel erg voorzichtig mee.

Eigenlijk doe ik dat soort dingen liever met iemand die meekijkt zodat er hopelijk geen fouten worden gemaakt.

Bij naamvanbestand, kan ik toch ook het bestand er in slepen?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Brilvisch op 23 december 2018 om 11:12</p>

naamvanbestand komt te voorschijn met het commando ls -liaG

die naam kun je dan selecteren en kopieëren

dan type je sudo rm en daarna plakje die naamvanbestand

Bijdrager
    Brilvisch

Hier kom ik al niet uit.

Ik open terminal en dan?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Brilvisch op 23 december 2018 om 11:12</p>
    Ik ben helemaal niet bekent met de Terminal, dus ben er wel erg voorzichtig mee.

Goed, want wanneer je denkt dat je het wél weet, is het risico groter dan wanneer je weet dat je er niet veel vanaf weet.

Eigenlijk doe ik dat soort dingen liever met iemand die meekijkt zodat er hopelijk geen fouten worden gemaakt.

Helaas is zo iemand niet altijd in de buurt:)

Klopt, ja. Zorg wel dat je een spatie na rm getypt hebt, anders wordt de bestandsnaam daaraan vastgeplakt en krijg je waarschijnlijk (en hopelijk) de melding „No such file or directory”.

Bijdrager
    Jos Opel

Ik heb iets dergelijks ook een keer gehad. Weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt, maar met deze link kwam ik een eind:

https://goo.gl/oZibas

En dit was uiteindelijk de oplossing. Ik weet echter niet of het bij ook zo gaat lukken.

https://goo.gl/T29618

misschien kunnen er een paar ervaren topic-lezers even meekijken.

suc6

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou alvast van die pasta gaan kopen die je op de socket van de processor moet doen.

Over drie weken heeft de TS denk ik zijn hele moederbord uitgebouwd. 🤪

Moderator
    Night

Ik sluit me geheel bij het bovenstaande aan. Echter, in Recovery Mode zul je wel het volledige pad moeten gebruiken naar de interne harddisk. Je start namelijk op van een andere, onzichtbare partitie.

Bijdrager
    Brilvisch

Het is allemaal al geprobeerd beste mensen, maar het is niet gelukt. Binnenkort ga ik een verse installatie erop zetten van 10.14 en we zien wel of dat gaat helpen. Fijne feestdagen en vriendelijk bedankt voor alle ideeën en tips.

Moderator
    Night

Ik geloof je op je woord als je dat zegt. Toch heb ik wel wat twijfels. Als je opgestart bent in Recovery Mode en je bent in de Terminal bezig, is er nl. geen enkele mogelijkheid om met bestanden te slepen. Dat kan alleen als je ook de Finder tot je beschikking hebt. En dat heb je in Recovery Mode niet.

Vandaar mijn suggestie om e.e.a. op papier te schrijven voordat je aan de slag gaat.

Bijdrager
    tarun

<p class=”cite”>Brilvisch op 24 december 2018 om 22:59</p>
    Het is allemaal al geprobeerd beste mensen, maar het is niet gelukt. Binnenkort ga ik een verse installatie erop zetten van 10.14 en we zien wel of dat gaat helpen. Fijne feestdagen en vriendelijk bedankt voor alle ideeën en tips.

Is dat bestandje zoveel gedoe waard?

Bijdrager
    Brilvisch

Ik ben samen met die man Apple care bezig geweest, op den duur zei hij tegen mij je hebt nu alle rechten hij noemde dat super user. Nog lukte het niet om dat pages nib bestand te verwijderen. Ik kan er niet meer van maken.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.