12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    KR1275

Prullenmand legen, geen ruimte extra vrij

Ik heb sinds deze week een raar probleem (misschien komt het door de update naar 10.3.4??).

In mijn mac mini zitten 2 schijven:
    – 256 GB SSD van OCZ Vertex 4
    -1 TB originele HD

Als ik data van de SSD verwijder, dan komt er geen extra ruimte op de SSD vrij. Bij de HD heb ik dat probleem niet.

Iemand die bekend is met dit probleem?

Moderator
    Night

Dat komt waarschijnlijk doordat je SSD APFS-geformatteerd is. Dat wil nog wel eens resulteren in vreemde ervaringen.

Kun je dit eens proberen?

I had this same issue. What worked for me was in Finder Window, going to highest level where I could see my devices listed (i.e. Network, Remote Disk, “Macintosh HD”).

Then doing a Control-Click on the “Macintosh HD” (or whatever you have named your Startup Volume) gives a drop-down menu with a choice called “Manage Storage….”

This brings up a new window that has a left sidebar that puts your startup volume through a routine that gets a fresh calculation of your used and available disk space.

Je kan het ook nog doen via Schijfbeheer. Dat her-berekent de schijfruimten en past dit direct aan richting Finder.

Bijdrager
    GoeieDag

Herstarten.

Bijdrager
    KR1275

@night bedankt voor de tip. Hij is nu ergens mee bezig, maar er verandert nu nog niets. Ik wacht even.

Ik zou zeker 50GB meer moeten hebben dan de Finder aangeeft. Gisteren de oude iPhoto map verwijderd, maar die ruimte kwam niet ‘vrij’.

@goeiedag herstarten lost niets op.

Moderator
    Night

Ondanks dat de schijfruimte niet vrijkomt, zou het toch als ‘purgeable space’ gekenmerkt moeten worden.

Bijdrager
    /dev/enschede

Heb ik ook wel eens gemerkt. Dan is de ruimte een dag later wel vrij.

Zou best wel eens te maken kunnen hebben dat er nog iets blijft hangen in een local snapshot of zoiets.

Moderator
    Night

Ik hou me voorlopig nog even verre van APFS . Misschien dat het met 10.14 beter (lees: betrouwbaarder) wordt.

Bijdrager
    KR1275

Kan dat APFS ook de reden zijn dat ik sinds 10.13 veel vaker de strandbal zie?

Zowel sinds 10.13 als iOS11 heb ik veel gezeur met Apple spullen. Daarvoor nooit gehad.

Moderator
    Night

Zou zómaar kunnen. Waarom denk je dat Apple zegt de nadruk voor de komende update op stabiliteit en eenvoud te leggen, in plaats van innovaties? Je bent dus (wellicht helaas) écht niet alleen hierin.

Bijdrager
    steveb

Ccleaner

Moderator
    Night

Laten we dát dus maar niet doen. MacOS heeft in principe dat soort vage tooltjes niet nodig en met High Sierra i.c.m. APFS zou ik het zelfs afraden, omdat de kans bestaat dat je “meer kapot maakt dan je lief is”.

Bijdrager
    KR1275

Als Apple het in een volgende update oplost, kan ik ermee leven…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.