15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

[opgelost!!]Prullenmand leeg na verwijderen bestand externe HD

Dit valt mij plotseling op:
    Als ik van een externe HD een bestand naar de prullenmand sleep (op de computer), òf opdracht geef „verwijder”, òf rechtermuis-click/”Verplaats naar prullenmand” , is het bestand inderdaad weg, maar blijkt in alle gevallen de prullenmand leeg te zijn. Dit is alleen in het geval van een externe HD. Dat was tot dusver niet zo, dan zaten de verwijderde bestanden in de prullenmand.
    Is dat normaal, of is daar iets aan te doen?
    Alvast mijn dank!

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar geleden door  sedikit.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar geleden door  sedikit.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb het net voor de zekerheid getest; maar nee, dat is niet normaal.

Ik heb gewoon een gevulde prullenmand na verwijderen vanaf een externe harddisk.

Bijdrager
    sedikit

Dat dacht ik ook! Overigens:
    Zojuist een verwijderd bestand (dus niet in de prullenmand) gecontroleerd op(nog) aanwezigheid met Find Any File. op zichtbaar en onzichtbaar, op zowel de externe HD als op de (thuis)HD:
    nergens meer te vinden, noch op de externe HD, noch op de (thuis)HD.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  sedikit.

Bijdrager
    Bas

Ik heb sinds kort hetzelfde probleem (Sierra 10.12.5). Na een ‘Force Quit’ van de Finder zijn de bestanden in de prullenmand echter weer te zien.

Bijdrager
    sedikit

@bas Dank! Maar jouw oplossing werkt helaas niet op mij n(OS X 10.9.5)

een (beetje) lekenvraag:
    als dat bestaat, zou het weggooien van de prullenmand.plist (of trash.plist) soulaas bieden? Of dat .plist-bestand vervangen door hetzelfde .plist-bestand uit de Time Machine, toen het probleem nog niet bestond?

Bijdrager
    Maikelw

Heb dit probleem lang gehad, althans met een netwerk schijf. Nooit opgelost overigens, dacht dat dit normaal was eigenlijk. Is de HD goed geformatteerd voor OS X?

Moderator
    Night

Nee, je moet ervoor zorgen dat je

a) Administrator privileges hebt
    b) harddisk niet gekoppeld is aan een account (selecteer hd, ⌘-i, ‘ignore ownership’ aanvinken.

Bijdrager
    sedikit

@maikelw Het blijkt niet normaal te zijn. Ik had dit “probleem” een paar maanden geleden niet. Maar…ik adviseer het advies van Night op te volgen(y)
    @night,
    moet je nagaan: ik heb het hele internet afgezocht, met allerlei trefwoorden en trefzinnen. Tevergeefs! En kom jij aanzetten met de werkende oplossing!! Mijn dank is zeer groot!!! (y)(y) (y)

(vraag me alleen af hoe zo’n mankement plotseling kan ontstaan….)

Moderator
    Night

Daar zijn we na zo’n 15 jaar MacOSX.nl / OMT nog stééds niet achter :-P

Maar blij dat je systeem weer naar behoren werkt (y)

@maikelw: Bij netwerkschijven is dit normaal, omdat je geen ownership kan hebben op een extern “product” dat gekoppeld is aan een eigen systeem van privileges. Bij netwerkschijven geldt derhalve dan ook: weg=weg.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Night.

Bijdrager
    rbsoen

Macbook met Sierra en bestanden op een externe SSD disk. Ook hier verschijnen op de USB disk weggegooide bestanden niet in de prullenbak. Maar als je in de terminal gaat naar de directory .Trashes in de root van de disk staan ze daar wel in. Oplossing, even een eject doen op de disk en d.m.v. de connector eruit en weer erin een nieuwe mount doen. Prullenman is dan weer vol.

Bijdrager
    mackerjack

waar vind ik dat ‘ignore ownership’?

Bijdrager
    KarelWillem

Klik je harddisk aan > cmd-i > onderaan

Moderator
    Night

Zoals je hierboven ziet zal dat bij jou waarschijnlijk ‘Negeer eigendomsrechten op dit volume’ heten (ik heb een Engelstalig OS).

Bijdrager
    mackerjack

ik zie hem nu bij andere externe schijven staan maar kan het zijn dat het niet zichtbaar is op een schijf die time machine gebruikt?

Moderator
    Night

Dat klopt; TimeMachine disk is user-specifiek. Anders zou je je backups overschrijven als je als een andere gebruiker bent ingelogd.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.