18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    d.kranen

Prullenbak niet te legen

Beste forumleden,
    Ik ben zo dom geweest een aantal bestanden van mijn externe harde schijf te verwijderen.
    Het waren stuk voor stuk backupbestanden. Op dat moment dacht ik dat de hd wellicht vol zou raken, dus ging ik wat ruimte maken…..
    En nu bevinden die bestanden zich in de prullenbak. Ik kan ze niet verwijderen, noch terugzetten.
    Is hier een oplossing voor?

Bijdrager
    fred44nl

krijg je een foutmelding ??
    zo ja, welke ??

het handmatig rommelen in een backup is niet verstandig, omdat je dan de gehele structuur kunt beschadigen, waardoor de backup onbetrouwbaar wordt.
    op het moment dat de backup-schijf vol dreigt te raken, kun je beter de gehele backup verwijderen en opnieuw beginnen.

de prullenbak van de externe HDD kun je normaal wel legen, alleen duurt het in dit geval heeeeel errug langgggg.

Moderator
    Night

sudo rm -rf ~/.Trash/*

Of bij een externe drive:

sudo rm -rf /Volumes/DRIVE-NAAM/.Trashes/

En goed blijven opletten want, zoals onze westerburen zeggen:
    CAUTION: Misuse of the “rm” command may result in data loss!

Bijdrager
    d.kranen

Als ik de prullenbak op mijn Mac-Mini wil legen, worden eerst de vele tienduizenden bestandjes ‘geteld’: tekst die daarbij hoort:
    – legen prullenbak wordt voorbereid
    – daarna begint het zogenaamde verwijderen waarbij telkens mededelingen komen als: Sommige onderdelen in de prullenmand kunnen niet worden verwijderd vanwege (bijv) System Integrity Protection.
    Per saldo gebeurt er niks.

Bijdrager
    d.kranen

…….

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Night op 07 december 2016

En goed blijven opletten want, zoals onze westerburen zeggen:
    CAUTION: Misuse of the “rm” command may result in data loss!

Daarom is het veiliger om eerst met cd naar de juiste map te gaan en dan pas de bestanden te wissen:

cd ~/.Trash
    rm -rf *

of voor een externe schijf:

cd /Volumes/DRIVE-NAAM/.Trashes
    rm -rf *

Op die manier voorkom je dat er vanalles gewist wordt dat niet de bedoeling is omdat je bijvoorbeeld per ongeluk een spatie na de tilde getypt hebt of zo.

Laat dat sudo weg, behalve als rm óók weigert om alles te wissen — dit is namelijk een commando dat je liever niet gebruikt, omdat het verder strekkende gevolgen kan hebben bij een typefout in het erna volgende commando, dan wanneer je sudo daar niet voor hebt staan.

Daar komt bij: vóórdat je rm -rf * intikt, moet je jezelf ervan verzekeren dat je in de juiste map zit. Controleer dus of je de voorgaande cd-opdracht goed ingetypt hebt, en geef eventueel het commando pwd om dat te controleren (hiermee wordt de huidige map waarin je zit, weergegeven):

$ cd ~/.Trash/
    $ pwd
    /Users/jakko/.Trash
    $ 

Bijdrager
    d.kranen

Beste Jakko,
    Wil je me dan uitleggen waar ik die opdrachten in moet voeren/typen?
    CD ken ik wel uit het Windows gebeuren maar op mijn Mac zeggen deze commando’s me nog niets.

Bijdrager
    Glime

https://www.macupdate.com/app/mac/16727/super-empty-trash

Mooi klein programma die altijd je prullenbak weet te legen

Bijdrager
    d.kranen

Gelukt!
    Heel erg bedankt!
    Dick Kranen

Bijdrager
    Unlock32

Vraagje…

System Integrity Protection zorgt ervoor dat de systeembestanden van OS X niet kunnen worden gewijzigd,

Als je die melding krijgt bij het willen legen van je prullenbak en je leegt de prullenbak…..wis je dan geen essentiële
    MacOS onderdelen?

Bijdrager
    d.kranen

Nou die bestanden kwamen van de externe harde schijf. En het waren allemaal backups uit 2015 en begin 2016, kennelijk incl. systeembestandjes, want ik kwam ze bij het zogenaamde leegmaken elke keer weer tegen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    d.kranen op 07 december 2016

Wil je me dan uitleggen waar ik die opdrachten in moet voeren/typen?

In het programma Terminal, dat je kunt vinden in de map Programma’s of in Launchpad (F4). Gezien je een Windows-achtergrond hebt: dat is de tegenhanger van de DOS-prompt.

d.kranen op 07 december 2016

CD ken ik wel uit het Windows gebeuren maar op mijn Mac zeggen deze commando’s me nog niets.

cd doet precies hetzelfde als in de DOS-prompt: naar een andere map gaan. Het enige waar je op moet letten is dat Windows \ gebruikt om mappen te scheiden, maar Unix (waaronder OS X) gebruikt / daarvoor.

rm is wat onder DOS del heet: het commando om bestanden te verwijderen. De optie -r zorgt dat het recursief werkt (d.w.z. ook op alle mappen binnen de huidige) en -f forceert het verwijderen van bestanden die anders niet weg willen (bij de meeste Unix-opdrachten mag je opties combineren, dus -rf is hetzelfde als -r -f). Het sterretje betekent „alle bestanden en mappen.”

Voor pwd is er geen equivalent in de Windows DOS-prompt, maar het staat voor present working directory, oftewel: „laat de map zien waarin ik momenteel aan het werk ben.”

Bijdrager
    d.kranen

Jakko het probleem is al opgelost (zie hierboven) met empty trash!
    Bedankt voor de moeite!

Bijdrager
    Macboekje

Mag ik hier even op terugkomen? Ik heb kennelijk iets doms gedaan: ik plaatste de TimeMachine backup van mijn nieuwe MacBook op de harddisk waarop ik eerder de TM plaatste van een oude MacBook.
    Toen ik zag dat de oude TM ook nog op de disk stond, stuurde ik die naar de Prullenmand. Maar bij het legen van de prullenmand bleef zo te zien alles of in ieder geval veel van de oude TM-backup in de Prullenmand staan.
    Ik probeerde dat volgens de instructies hierboven weg te halen, maar dat lukte niet. Met de app Trash It! lukte het vervolgens nagenoeg alles weg te halen, behalve mappen van drie data. In twee staan twee bestandjes uit de Library, in de derde zo te zien de hele Library/Bibliotheek van één dag.
    Ook met de boven gegeven Terminalcommando’s lukt het dus niet.
    Is er nog een truc? Of moet ik de HD maar formateren en de TM-backup van de nieuwere MacBook van voren af aan opbouwen? Na uiteraard een reserve backup te hebben gemaakt;-)

Bijdrager
    Macboekje

Op deze manier is het me gelukt de prullenmand definitief te legen: harddisk formateren en daarna nieuwe backup maken.

Bijdrager
    koen

8-O

Bijdrager
    trabant

Dat is niet de prullebak legen, dat is de prullebak vernietigen. Samen met de rest van de OSX-installatie.

Bijdrager
    KarelWillem

Kun jij de prullenbak even legen. Ja hoor…

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.