16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    t-kom

prullen bak omzeilen

Ok niet voor iedereen handig. Maar iets wat ik nog niet heb kunnen ontdekken is.
    Hoe ik een bestand weg haal zonder het eerst in de prullen bak te gooien.
    Met windows is het shift+delete en dan is het weg.
    Maar kan dit ook met osx, vast wel maar hoe.

Bijdrager
    MacBeer

De toetscombinatie apple-backspace zorgt ervoor dat een bestand naar de prullenmand wordt geplaatst. Je zal dan wel om de zoveel tijd de prullenmand nog moeten legen.

Bijdrager
    t-kom

en dat wil ik dus vermijden :apple: + backspace kende ik al

Bijdrager
    DJP

In principe kun je in de terminal met het rm commando iets verwijderen zonder dat het verplaats wordt naar de .trash directory, de prullenbak dus. Je kunt ook met een ftp programma dingen verwijderen van je hd zonder dat dit eerst naar de prullenbak toe gaat. Maar het volgens mij niet mogelijk om het vanuit de finder te doen.

Bijdrager
    ccsmotu

ik ben ook benieuwd of dit kan. Onder Windows kun je de trashcan gewoon vertellen dat alles wat verwijdert wordt ook echt meteen weg is.

Even zoeken op internet leverde http://www.mac-compost.com/ op, dat komt in de buurt maar is niet wat we zoeken. ik zoek ook nog ff verder..

Moderator
    Night

ff een vraagje tussendoor: waarom zou je dat eigenlijk willen? Sinds de tijd van DOS is die prullebak er juist gekomen om ‘per ongeluk’ gewiste bestanden te voorkomen door ze tijdelijk in de (toepasselijke benaming) prullebak te plaatsen en pas te wissen als je daar zelf naderhand voor kiest. Boviendien zijn de huidige opslagmedia groot genoeg om er niet eens echt last van te hebben. Waarom zou jij terug willen in de tijd?

Bijdrager
    ccsmotu

Omdat als ik iets wil wissen het echt weg moet. Niet van die halfslachtige shit. Wissen=wissen en niet in een lullig mapje parkeren met een prullenbak icoontje. Bovendien wis ik niets per ongeluk, en bij apple al helemaal niet wegens die idiote toetscombi.

Bijdrager
    Freek.

Ja lekker, maak je druk! Reuze interessant. Onder Windows kun je dit en dat. Veel plezier ermee! Vergeet dat Windows denken toch eens als je op OSX werkt. Godsakke wat een gezeur weer. Als ik in Engeland met de auto rij loop ik toch ook niet te zeuren dat je in Nederland zo lekker rechts kan rijden :nietblij:
    In de prullenbak kieperen en vervolgens op een moment dat je daar voor kiest die bak doorspoelen is geen halfslachtige shit. Zo werkt het gewoon. Ja errug, je moet 2 handelingen verrichten. Pazzop hoor dat je geen rsi krijgt.

Bijdrager
    ccsmotu

Wie maakt zich hier nu druk? Wat een frustreactie van je, ik begrijp niet waar dat opeens vandaan komt. Nogmaals, ik vind het irritant dat ik 2 handelingen moet verrichten en er is vast een manier of instelling om direct files te verwijderen.

Bijdrager
    t-kom

ik weet van een film bestand wel als het weg moet of mp3.
    en aan gezien osx nog al veel streeft naar gebruiks gemak.
    Wat ze ook heeeel aardig lukt.
    en ja ik ben dus een van die mensen die het makelijk vind om een handeling te doen.
    I.P.V. twee.

@freekmac: sorry hoor maar is het dan zo erg dat we handighijdjes uit het enen os ook graag in het andere terug zien??
    but no hard feeling’s.

Bijdrager
    ifeelfine

In tegenstelling tot de GUI van XP, is over die van OS X wel volledig nagedacht. Je kunt alles gewoon lekker weggooien en om de zoveel dagen gooi je je prullenbakje leeg. Waarom zou je meteen alles definitief weg willen gooien? Of zijn het zulke “ultrageheime” bestanden (pr0n, Anarchist Cookbooks) dat je ze niet in je prullenbak kan laten tot je zin hebt om ‘em te legen? Voor de snelheid van je systeem maakt het geen drol uit en voor je schijfruimte ook haast niet, tenzij je op een ouwe bak werkt. Dus zeur niet zo of stap terug op XP als je zo graag met één klikje i.p.v. twee je prullenbakje leegt. Shit.. muggenzifters..

Bijdrager
    Festinger

@t-kom, @ccsmotu
    Een nuttige vraag en tot nu toe geen afdoende antwoord. Ik vroeg het mezelf ook af, maar had er tot nog toe niet naar gezocht. Er zijn voor mij als switcher nog veel andere vragen om beantwoord te zien…
    Blijkbaar is het een verschil tussen OS-X en Windows, en één die niet met een toets-combi is op te lossen.:roll:

De “waarom zou je dat willen?” reactie van Night is veel te kort door de bocht, en lijkt typisch voor een bevooroordeelde apple fan.
    Het gaat er natuurlijk niet om dat het besturingssysteem dicteert wat de gebruiker wel of niet zou willen.
    Dat is aan de gebruiker zelf.
    Dat er een wellicht een goede filosofie achter zit, achter deze niet-mogelijkheid, zal dichter bij de waarheid van deze design keuze liggen. Maar zeg dat dan.
    En “Waarom zou je terug willen in de tijd? ” dat zou je moeten vragen aan iedereen die wel eens de terminal start. (dat zijn er volgens mij heel wat… )

@ccsmotu:
    Je 2e bericht had wel wat vriendelijker gekund. Op deze manier jaag je mensen in het harnas, dan moet je niet raar opkijken van zo’n gefrustreerde reactie.

Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat het makkelijk is om een of andere scriptje te schrijven die om de minuut checkt of er iets in de prullenbak zit, en het indien nodig definitief wist.
    Maar goed, ik behoor niet tot de mensen die “nooit iets per ongeluk wist”, dus ik houd de prullenbak maar in ere… :mrgreen:

Bijdrager
    zimba

Toen ik pas geswitcht was, vond ik het ook vervelend telkens de prullenmand te moeten legen. Later echter heb ik mijn gebruik aangepast aan het OS (uiteindelijk is het zo, de gebruiker past zich aan een OS aan, niet omgekeerd), en leeg ik af en toe de prullenmand. Naderhand begin je daar de voordelen van in te zien.

Als je pas geswitcht ben, is het normaal dat je je wat ergert aan bepaalde ‘tekortkomingen’, echter later merk je dat die features niet echt nodig zijn of zelfs beter niet bestaan.

Bijdrager
    Sal

gewoon cmd+backspace en dan cmd+shift+backspace is toch niet zo veel moeite?

Bijdrager
    vogel

Voor de switchers: cmd (command) is de appeltoets.
    Kijk, ik ben eigenlijk gewoon blij met die prullenbak. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik iets wegsmijt dat ik alsnog terug wil hebben.
    @FreekMac, vergeet niet dat switchers van een ander platform komen, dat wel degelijk ook handigheidjes heeft. Als ze echt handige dingen missen in OS X, dan hebben ze het goed recht om daarover wat te zeggen.
    Maar gewoon ff appeltje-backspace en daarna appeltje-shift-backspace en het is weg.

Bijdrager
    ccsmotu

Bedankt voor je reactie, vogel:) ik ben bekend met veel platformen, ieder heeft zijn eigen handigheden, wat dat betreft bestaat het ultieme OS ook niet. Los van de kwestie prullenmand is OSX een zeer goed doordacht en prettig werkend OS met gratis onderliggend unix bij de hand, wat wil je nog meer? ideaal!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.