11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    juliantomoriati

Proximity sensor iPhone 4 licht op.

Hallo,

Ik heb een topic proberen te zoeken met mijn probleem, maar niks kunnen vinden.

Het volgende probleem doet zich voor:

Als ik bel, handsfree met luispreker aan of ik haal de telefoon van mijn gezicht, dan licht de proximity sensor rood gloeiend op. Alsof het een ceramische kookplaat is. Dit komt voor met veel als weinig omgevingslicht. Ik heb de iPhone al een hard reset gegeven, maar de sensor blijft oplichten.

mijn vraag is of dit kwaad kan, want eerder had ik dit “probleem” namelijk niet.

Edit, naar mijn weten hoort de proximity sensor het niet eens te doen als je de luidspreker aanzet. Toch licht de sensor dan op.

Bijdrager
    iMacDonalds

Gewoon Apple bellen.

Bijdrager
    Lexis

Klopt, bij mij ook. Ziet er wel spacend uit he? Kan geen kwaad want volgens mij gebruikt ie licht om de proximity te meten, met een soort doppler effect.

Bijdrager
    juliantomoriati

@ Lexis

Jazeker, alleen jammer dat je er geen eitje op kan bakken. Ik heb het eigenlijk sinds de laatste update. Heb jij het ook als je de telefoon op de luidspreker zet? Ik namelijk wel, en dat vind ik een beetje gek, aangezien de sensor dan geen functie meer moet hebben, omdat je er toch voor kiest om handsfree te bellen.

Bijdrager
    Chorro

Bij mijn 3GS werkt de proximity sensor ook als de luidspreker aan staat, zodra ik m’n hand over de telefoon beweeg o.i.d. gaat het scherm alsnog uit. Dus volgens mij wordt die niet inactief als de luidspreker aanstaat.

Misschien lichtelijk offtopic, toch met ontopic bedoelingen: Als je dit filmpje ziet van de 400D (die ook zo’n sensor heeft tussen het oculair en het scherm), zie je ook dat deze een lichtsignaal afgeeft. Kijk vanaf 0:25

Bijdrager
    JaNiintendo

Wat doet een proximity sensor ├╝berhaupt? Als ik vragen mag…

Bijdrager
    rrkramer

dat ding meet of er wat in de buurt van de sensor is.
    Hij zorgt er voor dat het display uitgeschakeld wordt als je het aan je oor houdt. En weer ingeschakeld wordt, zodra er niks in de buurt is.

Bijdrager
    Retyro

nooit geweten dat dat ding rood op kon lichten, ziet er wel vet uit.
    Maar even ontopic: als ik mijn iphone 4 op luidspreker zet da wordt hij niet rood, proximity sensor werkt dan ook niet. Met de luidspreker uit werkt hij wel en wordt hij gewoon rood.

Bijdrager
    juliantomoriati

Ik heb voor alle zekerheid de iPhone maar even hersteld. De sensor licht nu niet meer op als ik deze in de handsfree modus zet. Wel nog als ik gewoon bel en sensor licht opvangt. Maar zoals ik kan lezen, hebben meerdere mensen dit, dus ik neem aan dat het normaal is.

Dank voor jullie reacties.

Bijdrager
    juliantomoriati

@ Chorro,

Bedankt voor het filmpje. Het was me nog nooit opgevallen dat in de sensor van mijn camera (Canon Eos 550D) de sensor ook oplicht. Wellicht niet zo fel als op de iPhone, maar hij licht wel degelijk op. Nice to know!:lol:

Bijdrager
    iep

@juliantomoriati: Dat is best knap als je dat ziet omdat het infrarood licht is. Infrarood licht is iets wat het menselijk oog op geen enkele wijze kan zien. De reden waarom je het in het filmpje wel ziet is heel simpel: het is opgenomen met een digitale camera welke infrarood licht dusdanig filtert dat het omgezet wordt in licht dat voor ons mensen zichtbaar is (een wit/grijs stipje dat in dit geval knippert). Dat heeft ook geleid tot het bekende trucje om je afstandsbediening te checken: ding op een digitale camera richting (je iSight, digicam, cam in je telefoon, etc.) zodat je op het scherm kunt zien of er iets gebeurd. Het oplichten van de sensor wat men hier meldt lijkt mij gewoon lichtinval te zijn. Ik heb het ook wel eens gezien op mijn oude 3G wanneer ik ‘m in een bepaalde positie hield.

@JaNiitendo: proximity is Engels voor nabijheid. Zo’n sensor meet of iets dichtbij is. Zoals rrkramer al aangeeft zorgt dit bij de iPhone voor het uit/aan gaan van het scherm zodat je niet met je wang e.d. op buttons gaat drukken. Bij de camera die je in het filmpje ziet wordt het scherm uitgezet zodat het licht van het scherm je niet afleidt en ook niet verblind (niet handig bij fotograferen). Daar is overigens ook een handig knopje (disp) voor:)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.