18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    salem

Protools op macbook

He,

Kan iemand me vertellen over zijn ervaringen met Protools op een Macbook???

Ik heb een macbook 15 inch, 40 GHz en nu ben ik noodgedwongen hem te gaan upgraden naar 72000 toeren (100 GHZ). Anders kan ik er geen protools op draaien???? is dat zo? weet iemand dit….

Thanx,

Groet!

Salem

Bijdrager
    chilli dude

ik denk dat je een paar dingen door de war haalt…

Bijdrager
    inactiveaccount

Ik denk het ook, maar bedankt dat ik ff op de grond mocht gaan liggen van het lachen:)

Is het niet Pro Tools?
    15.4″ is geen MacBook, maar een MacBook Pro.
    40GHz? Leuk bedacht;)
    72000 toeren? doe maar 7200;)
    en die 100GHz moet waarschijnlijk 100gb zijn.

En het lijkt me ONZIN dat je -moet- upgraden naar een grotere/iets-snellere harde schijf om software te draaien. Ik betwijfel het echt.

Maar wat bedoel je met Pro Tools? De Pro software van apple zelf zoals Final Cut Pro, Motion etc. ?

Bijdrager
    iApple

Het is beter als je de audiofiles op een snelle externe harde schijf zet. Los van je programma. Maar gewoon op dezelfde schijf werkt ook hoor!

Bijdrager
    DK master

Nog iets wat je door de war haalt, een macbook 15″ :?
    bedoel je dan een Macbook Pro?
    maar dat kan haast niet want die heb je niet met een 40 GB Harde schijf :roll:
    beetje vaag….

Bijdrager
    iApple

Wat is iedereen weer flauw! Reageer alleen als je wat zinnigs te melden hebt!

Bijdrager
    Macwagen Polo

Pro tools heeft t volgens mij wel nodig om een 7200 toerenschijf te hebben om te werken… Anders krijg je ook snel dat je schijf te langzaam is…

Je verhaal is niet helemaal duidelijk, zou je dat nog n’s opnieuw kunnen formuleren, maar dan met juiste specs en benamingen?

Grtz

Bijdrager
    tulipan

Zoals anderen reeds vermeld hebben… Verduidelijk je hardware specs.
    Een snellere harde schijf (mag ook een Firewire schijf zijn) maakt dat je Final Cut Studio wat lekkerder draait. Final Cut Studio kent wat general system requirements maar als je daar iets onder zit dan is dat geen ramp, het geheel zal alleen wel trager zijn.
    Een andere tip…kijk eerst naar de hoeveelheid ram en pas daarna naar de snelheid van je disk… een snelle schijf en dan 512MB ram hebben gaat ook niet soepel werken…

Bijdrager
    linpaws
    ”Maxvw”

Ik denk het ook, maar bedankt dat ik ff op de grond mocht gaan liggen van het lachen:)
    Is het niet Pro Tools?
    15.4″ is geen MacBook, maar een MacBook Pro.
    40GHz? Leuk bedacht;)
    72000 toeren? doe maar 7200;)
    en die 100GHz moet waarschijnlijk 100gb zijn.
    Maar wat bedoel je met Pro Tools? De Pro software van apple zelf zoals Final Cut Pro, Motion etc. ?

Lachen , maar zelf niet weten wat protools is ? gatsie… http://www.digidesign.com/index.cfm?

Antwoord op de vraag (voor zover mogelijk): Het is niet per see nodig om een snellere/ grotere schijf te gebruiken. Je zal echter snel aan het maximum van je machine geraken, waardoor je geluid onderbroken word en pops en clicks gaat horen, en dan is muziek maken al snel niet leuk meer.

In het algemeen kan je zeggen dat zware applicaties -protools bv.- twee schijven nodig hebben, een om van te lezen -je systeemschijf, en een andere om op weg te schrijven.
    Als oplossing voor je probleem zou je een externe 7200rpm firewire schijf aan kunnen schaffen.
    En natuurlijk, maar reeds eerder gemeld: hoe meer ram, hoe beter.

Bijdrager
    joostovermars

tot 8 sporen op 24 bit/ 48KHz of 12 sporen op16 bit is er geen enkel probleem om op de interne schijf op te nemen.

Bijdrager
    vogel

Ik zit ook te denken over Pro Tools op een MPB, zeker na de sessie die ik net heb gedaan met m’n G4 iBookje en Logic. :x
    Dat zou dan M-Powered moeten zijn, zodat ik m’n FW410 audio interface nog even kan houden.
    Kan ik m’n in Logic Pro gemaakte nummers in PT openen? Als ik dit doe, ga ik Logic niet upgraden. Heb het eigenlijk een beetje gehad met Logic (presteert matig, vind het nog steeds een lastig programma, elke keer weer flink in de buidel voor een upgrade), maar ik wil m’n ouwe nummers wel kunnen blijven gebruiken en een aantal softsynths bevalt me wel, alleen dan moet ik 6.4.3 draaien. Of is er een mogelijkheid om Logic instrumenten te importeren in PT? Zelfde vraag voor m’n Scarbee Rhodes samples.

Bijdrager
    joostovermars

Dag Vogel

nee dat gaat niet, Logic nummers importeren in PT. tenzij zeer ingewikkeld: alle tracks als audiofile opslaan en die dan in PT importeren. De Logic instrumenten en plugins zijn niet te gebruiken in PT. Als je zelf van andere merken plugins/instrumenten gekocht hebt, moet je kijken of ze een RTAS versie hebben. Dat zou het geval kunnen zijn bij die Rhodes samples.

De meegeleverde plugins bij PT zijn veel minder dan die van Logic. Naast PT M-powered moet je dus ook nog flink in de buidel tasten voor een setje extra plugins, bijv van Waves (die dan ook wel weer in Logic te gebruiken zijn….). dus…….

ik gebruik het naast elkaar. Logic als het om midi, virtuele instrumenten en enkele sporen audio gaat. PT als ik (veelal op locatie) puur multitrack audio opneem.

Bijdrager
    GIJay
    ”iApple”

Wat is iedereen weer flauw! Reageer alleen als je wat zinnigs te melden hebt!

Iemand die ghz niet van gb kan onderscheiden zou ik nooit een laptop toevertrouwen.:P

Bijdrager
    vogel

Dan valt PT af. Ik neem bijna nooit akoestisch op en het wordt me nou al teveel gekloot. Maar bedankt voor de info. Nu maar wachten op de rev B MacBook Pro. :)

Bijdrager
    Mr.Velvet

effie vraagje, ik heb op de link gezien die een paar posts hiervoor werd gegeven, maar ik kan er niet veel uit opmaken. Kan iemand mij kort uitleggen wat protools juist is?

Is het een ‘stukje hardware’ voor het producen van muziek, of kan je er ook mee mixen enzo..?

Bijdrager
    linpaws

Protools is software.
    Je kan er mee multitracken, editten en masteren.
    De firma die deze software maakt heet digidesign, die ook de hardware maakt die nodig is om instrumenten en microfoons aan te sluiten.
    Van top-of-the-line voor live registratie ‘icon’ : http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=16&categoryid=28

Naar pro-studio geluiskaarten ‘HD’: http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=24&langid=141&tot semi-pro/amateur

Tot semi-pro/homestudio LE : http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=28&langid=141&

Is het zo wat overzichtelijker ?

Bijdrager
    Tante Henk

Je hebt zeker een aparte firewire drive nodig, anders kom je niet verder dan een kanaal of 6, en dat zonder plug-ins. Verder heb je Pro Tools 7.1.1 voor je macBook nodig. Vind je alles bij Digidesign.com

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.