6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    mailmen

Protools op een Macmini

Beste mede protools-gebruikers.

Voor de studio ben ik een derde protoolsset aan het samenstellen. De andere sets (HD) draaien op Macpro’s. Niet om de snelheid, maar vooral vanwege de PCI-slots.
    Nu zit ik er sterk over te denken om de derde set niet op zo’n machine te gaan laten draaien, maar op zoiets als een macmini. Ik heb de PCI kaarten niet nodig, want ik ga op deze mixset een 003 aansluiten.

Ik heb protools prima draaien op mijn macbook (i7 laatste generatie), misschien is dat een goede indicatie.
    Nu is de vraag of iemand protools op een macmini heeft draaien en of dat snel genoeg is. Ik neem aan dat de quadcore macmini server net zo snel is als mijn macpro?

dank

Bijdrager
    Muziekfan

Een quadcore Macmini is absoluut niet even snel als een Mac Pro.
    De netto prestaties worden niet alleen bepaald door de CPU, maar door het geheel van het logicboard ontwerp.

Wat betreft Protools. Een 003 inzetten betekent dat er sprake is van Protools LE.
    In hoeverre een machine (welke dan ook) snel genoeg is, wordt in hoge mate bepaald door de hoeveelheid en type plug-ins. Compressors e.d. vragen weinig CPU, convolutiegalmen en virtuele instrumenten veel meer.
    Bepaald type plugins moeten perse op channelstrips staan, andere kunnen op returnkanalen. Het laatste geval bespaart veel CPU tijd omdat je maar één exemplaar voor je hele mix hoeft te gebruiken.
    Daarnaast is ook van belang hoeveel kanalen / stemmen je gebruikt.
    Enfin, dat hoef ik jou eigenlijk niet te vertellen. Maar toch.

De belangrijkste hardware vereisten die Protools stelt:
    -RAM, hoe meer plug-ins hoe meer RAM vereist. Minimaal 4GB
    -I/O voor zowel de 003 als harddisk verkeer. Macmini’s worden verkocht met de allerslechtste harddisks die er bestaan, dus je zult afhankelijk zijn van Thunderbolt en firewire.
    -CPU: hoe meer plug-ins , enz……

Maar aangezien meten weten is: http://www.primatelabs.ca/geekbench/mac-benchmarks/

Bijdrager
    mailmen

Beste Muziekfan,

Bedankt voor je eerste alinea. De rest is me uiteraard bekend.

Als ik naar de benchmarks kijk, dan zie ik dat ik eigenlijk nog het beste een imac kan kopen.

Ik ben wel nog steeds benieuwd of er iemand is die protools draait op een macmini.

Bijdrager
    reneo

Ik heb het ook overwogen, maar de prijs van een macmini server is best hoog en dan moet er ook nog een scherm bij… ik was toch goedkoper uit met een nieuwe 27″ iMac. Het voordeel was ook nog eens dat dat scherm zo groot is, dat je geen tweede scherm nodig hebt om je video mee te hobbelen… De iMac is uiteraard krachtig genoeg. Sneller zelfs dan mijn 4 jaar oude macpro!

Bijdrager
    mailmen

Kijk, daar hebben we wat aan. Dank je Reneo. Ik denk dat het dat dan gaat worden. Ik wil wel perse twee schermen, maar dat kan toch ook met een imac?

Bijdrager
    reneo

Ja zeker, alle iMacs hebben een minidisplayport waarop je een 2de scherm kan aansluiten, op m’n iMac hangt dan ook nog weleens een cintiq… Vergeet dan geen dvi-adapter erbij te nemen!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.