4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    joostovermars

Protools 9 ervaringen?

Van de week Protools 9 gedownload en uitgeprobeerd. Er zijn nu nog maar twee versies: gewoon en HD (met dedicated Digidesign hardware) Mijn eerste ervaringen:

-grootste winstpunt: Protools is een open systeem geworden: het werkt met alle Core Audio (en Asio) interfaces inclusief de interne Mac audio. Eindelijk kun je zelf je hardware kiezen. Bij mij werkt het prima met m’n Apogee Ensemble samen bijvoorbeeld. En lekker even met je laptop onderweg editten gewoon met het oortje in de macbook pro.

-de software lijkt sneller te laden en de audio engine lijkt soepeler te werken. Loopt prima op m’n Mac Pro 2009 en op m’n iMac 2010. OS 10.6.5, de laatste dus. Protools lijkt soepeler om te gaan met verschillende systeem versies, wellicht omdat het nu via Core audio werkt.

-meer tegelijk afspeelbare tracks in de standaard versie: 96. Eindelijk kan ik die in de studio opgenomen sessies in hun geheel afluisteren.

Veel verder ben ik nog niet gekomen. Het aantal plug ins lijkt ook uitgebreid, maar daar moet ik nog goed naar kijken.

Ben erg benieuwd naar de ervaringen van de echte profs die er dagelijks mee werken.

Verder ben ik enorm benieuwd of iemand het al heeft uitgeprobeerd op zo’n nieuwe Macbook air. Avid ondersteunt ze niet officieel, maar ik zit eigenlijk wel te azen op zo’n ding. Als Protools er helemaal niet fatsoenlijk op wil draaien, dan moet ’t toch een nieuwe macbook pro worden. Ik vermoed dat het ontbreken van firewire nog het grootste struikelblok is.

Dus: deel je ervaringen!

Bijdrager
    Wiki Post

minpunten
    – Erg duur als je al digidesign hardware hebt
    – iLok nodig om het te kunnen draaien

Bijdrager
    mailmen

Zoals bij elke update kijk ik het eerst even aan. Bovendien heb ik 2 HD sets, een 003 en een mini, dus voor de hardware doe ik het sowieso niet:-)
    Ben benieuwd naar alle bevindingen hier!

Bijdrager
    Faure

Als ik het dus goed begrijp kan je nu legaal (zonder emulator) zonder digihardware ProTools draaien? Los van het feit dat je dan vervolgens (onderweg in de trein) met zo’n stomme iLok zit.
    Nu ben ik geen persoonlijke fan van protools als pre/post recording software, maar het zou zeker een goede ontwikkeling zijn.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.