16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    frederikbove

Programmeren

Ik ga overstappen op mac. Nu onder windows programmeerde ik java en vb.net.

Wat zijn zo wat de talen onder mac.

En welke tools gebruikje hier voor?

Bijdrager
    a la Mac

Even kort: de standaard IDE voor OS X is Apple’s eigen Xcode Tools. Gratis, en heeft zo ongeveer álles om te ontwikkelen.

Het standaard-API om te programmeren is Cocoa en kan werken met twee talen: Objective-C en Java.
    Er is ook nog het Carbon-API, oorspronkelijk bedoeld om OS 9-programma’s te porten naar OS X, maakt gebruik van C++. En natuurlijk ook C en AppleScript en wat talen die ik niet ken…

gaat ook, dankzij het Mono-project.

Meer info over Xcode en de rest van het programmeren vind je op de site van de Apple Developer Connection, kortweg ADC en op de gewone Apple-site.

<wijziging> verkeerd gespeld… Ik schreef C# en dat moet zijn.</wijziging>
    <wijziging twee>Fijn, MacOSX.nl ondersteunt dat teken niet. Dan maar als afbeelding…</wijziging twee>

Bijdrager
    vikking

Tools: Xcode van apple zelf
    Talen: Objective C wordt denkik het meeste gebruikt voor grafische apps

Bijdrager
    frederikbove

bestaan er goede tutorials of manuals misschien in het nederlands voor xcode?

Bijdrager
    a la Mac

Ten eerste zou ik Visual Basic laten vallen en je volledig op Java richten (en wat voorzichtige stapjes zetten naar Objective-C).

Ten tweede is Engels dé taal om te programmeren, Xcode is in het Engels, de documentatie is in het Engels, Cocoa-boeken zijn in het Engels enz. Nederlandse Xcode-handleidingen zijn zeldzaam.

Aannemende dat je voor Cocoa-Java kiest, is een goede introductie ongetwijfeld Introduction to Cocoa Tutorial for Java Programmers, waarbij je kan lezen hoe een eenvoudig programma als de Currency Converter wordt gemaakt. Hopelijk ben je hier iets mee.

O ja, dat artikel is een onderdeel van de Xcode-documentatie. Je kan het dus ook vinden via Xcode –> Documentation –> (zet Full-Text Search aan bij het vergrootglas) –> “Java Tutorial” zonder aanhalingstekens intypen.

Bijdrager
    basiel

Java is platform onafhankelijk dus werkt perfect op apple. Die tutorial van hierboven is heel goed, ik heb zelf al een java/cacao app voor apple gammakt en is piece of cake. Alleen programmeer ik liever in intelliJ dan in xcode maar dat is persoonlijk natuurlijk

Inactief
    Anoniem

De Apple website voor programmeurs heeft een schat aan informatie. Zowel voor beginners als gevorderden, talen, tools, en het creeren van een typische Mac applicatie.

Xcode kun je hier gratis downloaden (registratie is wel nodig).

Veel plezier !

Bijdrager
    masuran

Vergeet Cocoa en Java. Het is een warboel en je mist de echte kracht van Cocoa.

Amazon heeft een selectie goede boeken voor Cocoa en Objective C. Zoek even naar het boek “Coca programming for Mac OS X” (second edition) van Aaron Hilleglass. Een echte aanrader!

Bijdrager
    basiel

wat mis je dan?

Inactief
    Anoniem
    ”basiel”

wat mis je dan?

Wanneer je Java code?? Blijkbaar een hoop zelfrespect 8)

Bijdrager
    bartvdpoel

Je kan gewoon met Eclipse, Netbeans of wat dan ook Java blijven programmeren.
    De Mac zijn standaard api is Cocoa. Om die te programmeren kan je gebruik maken van
    java of Objective C. Het probleem is dat de laatste versie van Cocoa enkel met Objective C goed
    samenwerkt.

Objective C kan voor een goede Java programmeur niet echt een probleem zijn. Je kan vanuit
    obj C ook C++ code aanroepen. Cocoa en Xcode is een meer dan volwassen tool maar het is niet
    iets waar je 1,2 3 mee weg bent, maar dat was Java ook niet.

Ik verwacht volgende maand nog wel belangrijk nieuws van de Developer Conference. Hopelijk support voor een modernere taal voor Cocoa ontwikkeling, ik hoop C# maar ik zou er geen vergif
    op in nemen. Garbage collection zit in ieder geval in de pipeline. Nu moet je in obj C nog alles
    aloceren en dealloceren (wat ook voordelen heeft btw)

Nog iets, om te starten ga naar Developer.Apple.Com, daar vind je alle info.

Inactief
    Anoniem

Je vergeet toe te voegen dat de toch belangrijke Carbon APIs niet beschikbaar zijn in Java. Ik heb tot nu toe geen enkel programma kunnen maken dat niet op zijn minst 1 Carbon API-Call gebruikt.

Inactief
    Anoniem

Tevens ben ik een tegenstander van GC in Objective-C. Ik ben van mening dat het luie programmeurs maakt en de software onnodig vertraagt. Het retain/release systeem werkt perfect, je moet gewoon je hoofd erbij houden.

Bijdrager
    henno

En vergeet niet dat je onder Mac OS-X alle talen die standaard onder Unix/Linux systemen beschikbaar zijn, ook kunt gebruiken: Perl (en daar kun je ook grafische applicaties mee maken, met X11 en Tk), bash en andere shell talen, Python, Ruby etc. Volgens mij kun je met die laatste 2 ook met Tk en X11 grafische dingen maken (als je dat zou willen; ik schrijf zelf bijna alleen command line tools).
    Verder heb je Applescript, wat alleen op een Mac bestaat, maar wel vrij eenvoudig is. Dit is meer een handige automatiseringstool (a la VB voor Word en zo): voor volledige programma’s vind ik het onhandig, al heb ik wel eens Applescript met Perl (voor het “echte” werk) of bash gecombineerd om snel iets te maken.
    MAar als je Java gewend bent, lijkt me Objective C een aardige keuze. Mono is qua C# op de Mac grafisch niet echt volwassen, voorlopig.

Bijdrager
    a la Mac
    ”masuran”

Vergeet Cocoa en Java. Het is een warboel en je mist de echte kracht van Cocoa.

Een heel goed voorbeeld hiervan wordt beschreven in deze introductie: hier maakt men met geen enkele lijn code en slechts twee eenvoudige stappen een vrij gesofisticeerd programma. Met Core Data. Handleidingen hierover zijn o.a. te vinden op Apple’s site en op de site van Cocoa Dev Central.

Het gemak geen nieuwe taal te hoeven leren weegt niet op tegen Core Data en vele technologieën die enkel voor gebruik met Objective-C beschikbaar zijn. De overstap van Java naar Objective-C is trouwens ook niet zo héél groot.

Inactief
    Anoniem

De overstap van Java en ook C++ naar Objective-C zou ik toch redelijk substantieel willen noemen. De taal heeft een hele andere filosofie dan de eerdere twee.

Daarnaast kun je met CoreData en andere libs niet hele programmas maken. Natuurlijk, een of ander simpel urenregistratie programma zal weinig problemen opleveren, maar alles wat enigszins meer complex is heeft toch wel degelijk kennis van de taal en toolkit nodig. En terecht.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.