15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    J-R0eN

Programmeren voor de iPhone

Goeiemorgen,

Ik wil graag gaan beginnen met programmeren voor de iPhone. Ik heb al een tijdje op internet en op dit form gezocht maar heb niet echt duidelijkheid nog.

Ik ga echt beginnen van 0 af aan. De enige programmeer kennis die ik heb is PHP.

Mijn vraag is waar moet ik beginnen? En in welke programma / programmeer taal wordt het geschreven. Ik heb C++ / Objective-C en Cocoa zien langskomen.

Heeft er iemand goede informatie / tips voor boeken / tutorials etc.

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    J-R0eN

Bedankt voor je antwoord. Ik had dat topic al doorgelezen maar was er niet echt wijzer uit geworden…

Om te beginnen wil ik weten welk programma ik nodig heb om mee te werken en daarna welke taal ik moet gaan leren.
    Ik weet echt 0 op dit moment..

Bijdrager
    iJust

De programmeertaal zelf is Objective-C, de user interface is Cocoa Touch.

De iPhone SDK kun je downloaden op http://developer.apple.com/iphone .

Daar staan ook een hoop tutorials.

Bijdrager
    Pieterr

Precies. Begin hier bijvoorbeeld.

Bijdrager
    danielpunt

Ik zou beginnen met C, zo dat je onder andere het principe van memory management en pointers door krijgt:) je hoeft het geen jaren te studeren, maar wat basis kennis is zeker wel handig. Bij Masters of the Void leggen ze een klein stukje van de basis uit en gelijk ook een stukje over Xcode:)

Bijdrager
    madcat

apple heeft ook een aantal goede video’s voor beginnende programeurs, als je (gratis) ADC member wordt dan krijg je binnen de itunes store een extra ingang waar je instructie video’s kan downloaden.
    wat ook altijd goed is om gewoon een boek te kopen/downloaden en daar in gaat lezen.

zoals met alles, begin met wat simpels.
    waarschijnlijk staat het ook wel in boeken maar begin met een applicatie die enkel een stukje tekst laat zien op het scherm.
    daarna een knopje en een extra veld erbij, zodat als je op het knopje druk dat er een getal wordt opgehoogd in het andere veld. daarna is het steeds verder gaan en je fantasie gebruiken.

Bijdrager
    J-R0eN

Mannen,.

bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ga dus werken in het programma Cocoa Touch en ik ga de programmeertaal Objective-C leren. Het begin is er nu iig.

@ madcat: ja idd zo ga ik het ook doen.

Als iemand nog goede boeken weet (liefst NL) graag hier posten..

Bijdrager
    iJust
    ”J-R0eN”

Ik ga dus werken in het programma Cocoa Touch
    Als iemand nog goede boeken weet (liefst NL) graag hier posten..

Neuneuneu het programma heet XCode en Interface Builder, maar dat zie je vanzelf als je de SDK hebt.

De meeste boeken zijn in het Engels. Ik gebruik er zelf eentje die ik in de Apple Store gekocht heb, met een bloedsinaasappel op de cover. De naam ontsnapt me.

In principe kun je ook elk boek nemen dat over programmeren voor Mac OS X gaat. Alle principes zijn hetzelfde (alleen wordt Cocoa voor de User Interface gebruikt ipv Cocoa Touch, maar ook dat komt op hetzelfde neer), en die boeken zijn er vast ook in het Nederlands.

Bijdrager
    Pieterr
    ”iJust”

die boeken zijn er vast ook in het Nederlands.

Hm. Ik heb ze nog niet gezien…

Bijdrager
    danielpunt

Ik heb zelf het boek Cocoa Programming for Mac OS X van Aaron Hillegass en nog een ander boek gericht speciaal op de iPhone.

maar ik denk niet dat je veel dingen in het Nederlands daar over kan vinden, zo’n beetje alles wat met programmeren te maken heeft is in het Engels. Daar is ook veel meer in te vinden:)

zelf programmeer en documenteer ik ook in het Engels, ook met alleen maar Nederlandse collega’s.

Bijdrager
    J-R0eN

Hmm dat het engels is maakt op zich niet echt uit. Maar ik moet dus SDK downloaden?

Bijdrager
    iJust
    ”Pieterr”

Hm. Ik heb ze nog niet gezien…

Even gegoogled en je hebt helemaal gelijk. Ik had gedacht dat dat ondertussen wel zou bestaan.

Bijdrager
    iJust
    ”J-R0eN”

Maar ik moet dus SDK downloaden?

Inderdaad. Op de eerder genoemde link.

Zonder de SDK (bestaande uit XCode, Interface Builder, de IPhone Simulator en diverse Instruments (om de performance van je app te meten en bij te schaven) ) kun je niks.

Bijdrager
    Pieterr
    ”J-R0eN”

Heeft er iemand goede informatie / tips voor boeken / tutorials etc.

Niet specifiek voor iPhone programming, wel een goede tutorial om bekend te raken met de Xcode tools en Cocoa is Become an Xcoder. Nu ook in het Duits. :P

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.