30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:

Bijdrager
    mr_omvlee

programmeertaal

Ik heb net 3 dagen geleden mn eerste mac bestelt.
    Ik programmeerder altijd in Visual Basic.

Draait dit soepeltjes met Virtual PC 6 of kan ik beter iets anders nemen.
    Een andere programmeertaal zal overigens geen groot probleem zijn omdat nog niet echt thuis ben in VB, zoveel mis ik dus niet.

Ik heb wel eens gehoord van RealBasic, maar voor de rest zijn programmeertalen voor mij onbekend.

Het is noodzakelijk dat ze ook draaien onder windows

Alvast bedankt,

Pieter Omvlee (switcher)

Bijdrager
    maceddy

Je kan met RealBasic ook compilen voor Windows…

Verder kan ik PHP of C++ aanraden als programeertaal..
    Maar dat is wel anders dan Visual Basic uiteraard.

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Anders ga je toch cacao programmeren, leuke mac apps maken?

Bijdrager
    mr_omvlee

Zou kunnen, maar die programma’s gebruiken weer andere mensen die gĆ©Ć©n Mac os draaien, vandaar

Is C++ moeilijk, en Ć©cht heeel wat anders dan Vb?
    En wat is PHP?

Bijdrager
    maceddy

PHP is meer voor webpagina’s geschikt…

Dit forum bijvoorbeeld is ook PHP.

Bijdrager
    mr_omvlee

aha, dat moet ik dus niet hebben.
    Dus tot nu toe is realbasic en C++ de enige optie.

Waar kun je C++ voor de Mac krijgen?
    Realbasic weet ik wel.
    Of zijn er nog andere?

Bijdrager
    meneer de koekepeer

meneer de koekepeer adviseert php als webtaal.
    is helemaal gratis en werkt prima met een mysql database.

ook is voor php heel veel te vinden op het internet, alles is al een keer gedaan dus daar kun je veel van leren.

Bijdrager
    mr_omvlee

maar ik wil geen web-pagina’s maken, maar gewone programma’s waar je i-net niet voor op hoeft

Moderator
    Adriaan Mol

Om gewoon programma’s te maken kan je het beste gewoon de developer tools gebruiken die meegeleverd zijn met Mac OS X. Hiermee kun je Cocoa programma’s schrijven, dit is wel stukke ingewikkelder als VB.

Iets wat veel op VB lijkt is REALbasic inderdaad. Het leuke van REALbasic is dat je je programma voor Mac OS en Windows kan compilen. Daarnaast kan REALbasic 5 ook op Windows draaien.

Adriaan

Bijdrager
    mr_omvlee

En hoe zal het zitten met vbasic onder virtual pc 6?

Kunnen Cocoa toepassingen ook onder Windows draaien?

Wat is verstandiger om te nemen: RealBasic of C++

Bijdrager
    Castor

C++ is erg heftig om te leren hoor…

Bijdrager
    araminta

– VB onder VirtualPC draait niet.
    – Cocoa draait niet op windows(machines) (tenzij je een interfaceloze app schrijft, en standaard Cocoa, dan zou je eventueel nog kunnen recompilen voor machines die Next draaien).
    – Neem RealBasic, C++ is geen programmeertaal voor beginners, en er is geen gebruikersvriendelijke ontwikkelomgeving voor de Mac voor beschikbaar (nee CodeWarrior is niet gebruikersvriendelijk).

Bijdrager
    mr_omvlee

Ok, dan moet ik dus realbasic professional hebben, probleem is alleen dat dat ding ongeloooflijk duur is.

Kan iemand hem ff missen? :innocent:

Bijdrager
    mr_omvlee

Owh ja, vergeef me, ik ben nog maar een groentje,

maar wat moet ik me voorstellen bij Java??? :?
    Ik hoor het overal, maar ik weet niet wat het is,
    iemand adviseerde me nl. om daarmee te gaan werken

En macrodemia MX???? dat heb ik ook wel liggen…..

Moderator
    Adriaan Mol
    ”araminta”

- VB onder VirtualPC draait niet.
    – Cocoa draait niet op windows(machines) (tenzij je een interfaceloze app schrijft, en standaard Cocoa, dan zou je eventueel nog kunnen recompilen voor machines die Next draaien).
    – Neem RealBasic, C++ is geen programmeertaal voor beginners, en er is geen gebruikersvriendelijke ontwikkelomgeving voor de Mac voor beschikbaar (nee CodeWarrior is niet gebruikersvriendelijk).

Een advanced programmeer tool kan niet gebruiksvriendelijk zijn, toch heeft Apple dat wel goed voorelkaar gekregen. Bij Mac OS X zit standaard developer tools, deze zijn erg gebruiksvriendelijk (met een goede interface builder). Maar C++ blijft C++.

REALbasic is de tool voor mr_omvlee, je hebt geen Virtual PC nodig, want je kan in Mac OS gewoon een Windows (en/of Mac OS) applicatie compilen.

Java kan ook, dat is ook cross-platform, daarmee werken de programma’s ook op meerdere systemen. Alleen tegenwoordig gaat Windows daar niet zo goed meer mee om.

Adriaan

Bijdrager
    mr_omvlee

all right,

ga ik daar voor sparen

en bedankt nog

Bijdrager
    mr_omvlee

Ik las in een brochure van de RUG (rijksuniversiteit Groningen) voor informatica dat ze niet leren programmeren in Basic.

Is die taal soms teveel verouderd of zo?
    Wel werd er geleerd en gewerkt met C.
    komt dat overeen met C++ ?
    Aangezien ik waarschijnlijk informatica ga studeren…
    In welk programma kan ik C++ gebruiken?
    Microsoft heeft hem wel maar volgens mij alleen voor Windhoos platform

Ik kan nu nog makkelijk overstappen……

Bijdrager
    araminta

Basic is oude zooi, daar wil je niet mee dood aangetroffen worden als je serieus met programmeren wilt gaan werken later.

C kun je op ieder platform probleemloos gebruiken.

Appel ondersteunt het zowel onder OS 9 als OS X. C is een voorloper van C++ (de laatste taal is een redelijk geslaagde poging tot het toevoegen van objectoriĆ«ntatie aan C). In OS X werk je naar keuze met C, C++ of Objective C, waarbij de laatste ‘echt’ objectgeoriĆ«nteerd is. De belangrijkste ontwikkelomgevingen zijn: CodeWarrior (weapon of choice voor een groot gedeelte van de ontwikkelaars op de Mac) en ProjectBuilder.

Reden genoeg om op een Mac met OS X te gaan programmeren: visuele UI builder, standaard versiebeheer en debugging, what more do you need?

Bijdrager
    mr_omvlee

en zowel codewarrior als projectbuilder’s apps kunnne ook draaien onder windows?
    Want dat is wel een vereiste.

En welke van de 2 is dan de goedkoopste?
    Of is 1 van beiden gratis te downloaden?

Bijdrager
    araminta

In CodeWarrior kun je voor twee (meer zelfs) platformen ontwikkelen, maar dat vereist wel bovengemiddelde kennis, en het pakket is niet gratis. Met ProjectBuilder kun je niet crossplatform ontwikkelen, maar het is wel weer gratis.

Om wat voor software gaat het eigenlijk? Waarom moet het ook op Windows draaien?

Bijdrager
    mr_omvlee

Het gaat om software voor een mn moeder en voor Philips e.d. en die werken op windows

Bijdrager
    araminta

“Echte” programma’s, of kleine tooltjes die op de achtergrond iets doen zonder user interface? In het eerste geval zou ik niet aan programmeren op de Mac beginnen. Het porteren (geschikt maken voor ander OS) is geen triviale klus.

Bijdrager
    mr_omvlee

Het betreft echte programma’s met een echte interface.
    Is dat porten dan zo moeilijk?

En als het gros Codewarrior gebruikt, waarom word het mij dan afgeraden?

Bijdrager
    Stof

Ik wil hier ook nog wel twee centjes ingooien. Zoals al genoemd is RealBasic, zeker om te beginnen, een prima optie. Als ik jou was zou ik echter ook Java overwegen. Java is een moderne taal, veel support, krachtig (in de richting dan C), begrijpelijk (veel beter van C) en portable (tussen platformen).

Ik adviseer je eens een kijkje te nemen op het macdevcenter van O’Reilly. Daar zul je diverse artikelen vinden die je meer inzicht geven in het ontwikkelen op OSX in z’n algemeen en in Java en Real Basic in het bijzonder.

Bijdrager
    araminta

Een programma dat in ANSI-C (volledig standaard) geschreven is is in principe makkelijk te porten, maar het probleem zit hem in het gedeelte voor de gebruikersinterface. Bij Mac OS en Windows heb je daar aparte bibliotheken (verzamelingen functies) voor, met geheel verschillende namen, andere foutafhandeling en ga zo maar door. Nu kun je de functionaliteit van je programma wel zodanig isoleren van het interfacegedeelte dat dat vrij eenvoudig te porteren is, maar dan nog moet je het interfacegedeelte per besturingssysteem programmeren, en dat is geen sinecure. Het is dus zeker geen zaak van eventjes hercompileren.

Ik denk dat stof je een goede tip aan de hand doet door Java te adviseren. Dat is een moderne taal, waarmee je meteen vertrouwd raakt met de manier waarop op andere platformen met andere talen ontwikkeld wordt, en het is nog supereenvoudig te porteren ook! De interfacefuncties zijn op ieder platform gelijk (min of meer), alleen de look-and-feel verschilt.

CodeWarrior wordt je zeker niet afgeraden, het is zelfs een heel goede tool! Je kunt er in ontwikkelen voor C, C++, Objective C, Java, en nog een paar talen, en dat voor/op meerdere platformen. Niks mis mee.

Bijdrager
    mr_omvlee

alleen voor wat ik weet is java alleen voor i-net.
    Mijn app hoeft niks met i-net te doen.

Of zie ik het helemaal verkeerd

En hoe zit dat met Jaca, waar kan ik dat krijgen

Bijdrager
    Stof

Java is zeker niet alleen voor internet. Je kunt met Java heel goed off-line applicaties maken, bijvoorbeeld in de vorm van zogenaamde Swing-applicaties. Het voert echter te ver om dat hier helemaal uit de doeken te doen. Je kunt het beste wat artikelen lezen op macdevcenter (zie mijn eerdere post in deze thread), of Apple’s eigen documentatie over Java (http://developer.apple.com/java/index.html). Een prima start daar is de inleidende pdf Java Development on Mac OS X.

Elke machine met OSX of een moderne versie van Windows is in principe in staat een Java applicatie te draaien. Ontwikkelen in Java kun je standaard in OSX in ProjectBuilder, maar er zijn ook diverse ontwikkeltools van andere partijen (bijv. JBuilder, jEdit, NetBeans en IDEA).

Bijdrager
    Julian

Ik zou zeker ff een kijkje nemen naar cocoa… De tools zijn gratis (Dev. CD of apple developer connection), krachtig en je kunt snel een idee krijgen wat je er mee kunt (het is nooit slecht wat extra ervaringen op te doen).
    Voor tutorials:
    http://www.macdevcenter.com
    http://bugshop.maccritic.com/index.php?id=P163 (deze is net gestart)

Bijdrager
    araminta
    ”Julian”

Ik zou zeker ff een kijkje nemen naar cocoa…

Hij wil de applicatie(s) ook op Wintel gebruiken.

Bijdrager
    Julian

Weet ik, maar als ie naar cocoa kijkt wil ie misschien alleen nog maar mac proggies schrijven:) en wat verder kijken dan je neus lang is kan over het algemeen geen kwaad, vandaar…

BTW. Ik ken ook codekloppers die voor hun werk windows-achtige troep schrijven en voor de lol met cocoa zitten te klooien

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.