11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Robin66

programma’s willen niet starten (oa software-update) wat nu?

Vanaf vanmorgen sluiten allerlei programma’s zich direct na openen (the application XXXXX quit unexpectedly).
    Programma’s die bijv niet meer werken: numbers, keynote, safari, iphoto, sotware-update.. Maar wel bijv.; pages en firefox.

Zover ik weet heb ik niets geks gedaan, geinstalleerd of weggegooid waardoor dit probleem ontstaan is.
    Ik heb de volgende mac; macbook, os x 10.4.11, proc; 2.16 GHz Core 2 duo, er is nog genoeg geheugen vrij op de harde schijf.

Ik ben een beginnende mac. gebruiker en heb het volgende geprobeerd.

1. systeem herstarten –> start gewoon op maar allerlei programma’s sluiten dus direct na openen.
    2. iWorks ’08 opnieuw geinstalleerd –> geen verandering
    3. Applejack –> ge’run’t start daarna gewoon op; geeft geen melding maar probleem blijft.
    4. ProtectMac Antivirus geinstalleerd en systeem gecheckt –> geen probleem gevonden.

En wat nu???

Bedankt voor de hulp….

Bijdrager
    Pieterr

Probeer eens op zoek te gaan naar wat systeem logs om wat meer informatie te krijgen waarom de applicaties worden afgesloten.

Bijdrager
    Oppie

Iets met fonts gedaan?

Start eens op in een nieuwe gebruiker en vertel ons of het daar ook gebeurd.

Bijdrager
    Robin66

bedankt voor de snelle reactties.

@pieterr; hoe ga ik op zoek naar systeem logs?

Ik heb wel het foutrapport wat bij het onverwacht afsluiten van het programma gegeven word. Ik snap dit rapport niet en vond het tegroot om gelijk bij mijn vraag te doen. Als er iemand is die denkt me hier mee te kunnen helpen stuur ik graag het rapport toe.

@Oppie; Nee niets met fonts gedaan….

Ik heb me ingelogd als andere gebruiker en dit maakt niet uit. Dus veel programma’s sluiten direct na het opstarten maar niet allemaal.

Bedankt en hulp is nog steeds gewenst….

Bijdrager
    Pieterr

Vastlopen van programma’s melden

Crashlogbestanden kunt u bekijken in het programma Console (in de map /Programma’s/’Hulpprogramma’s’). In de lijst met logbestanden kunt u gegevens van vastgelopen gebruikersprogramma’s vinden in ~/Bibliotheek/Logs/CrashReporter en van systeemprogramma’s in /Bibliotheek/Logs/CrashReporter.

Bijdrager
    Oppie

Vreemd hoor; er moet welhaast iets door ‘iemand’ veranderd zijn…
    Gebeurt hier wel eens vaker: blijkt iemand zich toch in één keer weer te herinneren dat ze toch nog net tevoren dit-of-dat hebben gedaan.

Als die logs ook niks opleveren, is misschien een Archiveer & Installeer de makkelijkste/beste oplossing.

http://support.apple.com/kb/HT1545?viewlocale=en_US

Bijdrager
    1984

Gooi de Voorkeuren (Preferences) van de betreffende programma’s eens weg
    De map ‘Preferences’ vind je in de map ‘Bibliotheek’ in je Thuismap. Voorkeuren hebben “.plist” achter hun naam:

Bijdrager
    Oppie

Nee, 1984, dat gaat niet helpen.
    Als daar de fout zou zitten (corrupte .plist of cache bijvoorbeeld), zou er in de andere gebruikersaccount geen probleem zijn.
    Het probleem zit, blijkt na deze ‘test’, niet in de thuismap, maar dieper in het systeem.

Bijdrager
    anthonyNL

ik heb er ook last van, weet niet of ik hetzelfde probleem heb als Robin.
    Tot nu toe alleen nog safari, kan het wel openen… maar krijg geen venster te zien.
    Maak gebruik van spaces, op een gegeven moment zat mijn safari venster tussen space 2 en 3 in (being john malkovich?)
    spaces uitgezet, helpt niet.
    Ik weet ook niet meer wat ik nu kan doen.

Bijdrager
    anthonyNL

Safari opnieuw proberen te installeren, terwijl ik 10.5.5 draai geeft hij aan dat ik safari niet kan installeren omdat ik 10.5.2 of hoger nodig heb.
    raar?

Bijdrager
    Robin66

Heel fijn alle snelle hulp, ik ben zelf iets minder snel met reageren ivm algemene drukte…….

update stand van zaken;

iedere keer bij het nog gebruiken van de mac start ik een programma op wat niet meer werkt om te zien of het programma later crashed of misschien wel werkt. Numbers bijv. crashte al voor ik een van de sjabloonen kon kiezen, na enkele keren opstarten van het hele systeem kon ik net een sjabloon kiezen voor het programma zich afsloot en vreemd genoeg werkt numbers nu weer normaal..Maar Pages is nu niet meer te starten…… Heel vreemd.

@piettr; bedankt voor je quote; Crashlogbestanden in het programma Console vertellen me alleen wanneer wat is vast gelopen sinds het opstarten van de mac. En natuurlijk dat er crash repports zijn opgesteld.

Als ik kijk in de twee soorten (voor gebruikersprogramma’s en systeemprogramma’s )CrashReporter’s dan krijg ik uitgebreide info maar ik snap niet wat ik hier mee kan

@Oppie; Ja mijn eerste reactie zou ook zijn dat ‘iemand’ iets veranderd heeft… Ik blijf graven in mijn geheugen maar zou echt niets weten… Ik denk dat ik je advies Archiveer & Installeer idd. de makkelijkste en beste oplossing is. Fijn dat je er direct een link bij doet.

@1984; Bedankt voor je mee denken.

@AnthonyNL; Sterkte met je zoektocht tussen de verschillende spaces en Nee dit weet ik zeker; jij ben John Malkovich niet ;-). Mocht ik iets te weten komen waarvan ik denk dat je er iets aan hebt dan geef ik dat natuurlijk aan je door.

Ik wacht nog even op nieuwe ideeen van jullie en anders ga ik “Archiveren & Installeren” mocht alles of niets meer werken ik mail het.

Nogmaals bedankt voor het mee denken,
    Robin

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.