12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Anouck

Programma's werken niet meer na update

Hoi Allemaal,

Ik ben nieuw hier en weet niet of ik dit bericht op de goede plek in het forum zet, maar ik heb een vraag.

Ik heb mijn laptop geüpdatet met de laatste update en sindsdien is mijn account erg langzaam en werken alle programma’s niet meer. Ik krijg de melding: Het programma (naam) kan niet worden geopend, omdat het mogelijk beschadigd of onvolledig is.

Ook alle pictogrammen zijn weg. Schijf-ehbo heb ik al gedaan en die was prima. Het gekke is als ik onder een ander account inlog werken alle programma’s, is de laptop snel en toont hij gewoon alle pictogrammen.

Heb de laptop al verschillende keren opnieuw opgestart, PRAM of NVRAM herstelt en de SMC herstelt. Kan iemand me helpen hoe ik dit toch kan oplossen?

Bijdrager
    koen

Welke laptop en macOS versie?

Bijdrager
    Anouck

MacBook Pro (15-inch, Mid 2012) en High Sierra 10.13.5.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

High Sierra is 64 bit. Ik heb het, als test, ook geïnstalleerd en sommige programma’s werkten idd niet meer.
    Zoals Indesign CS4, wat nog 32 bits is.(ID CS6 trouwens ook) Ik heb daarom Sierra weer teruggezet.

Let op: door te upgraden naar HS is de bestandsstructuur van je schijf omgezet naar APFS. Dit is niet compatible met oudere versies van OSX. Om terug te gaan naar Sierra moet je dus een kloon van je schijf hebben van vóór de update en die terugzetten.

(dit ervan uitgaande dat je van Sierra naar High Sierra bent gegaan tenminste. Zoniet, negeer dan wat hier boven staat)

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    KarelWillem

High Sierra is 64 bit.

Nou, eh… nee? Vanaf 10.13.4 pas.

Als je 32 bit apps wilt blijven gebruiken hoef je niet terug naar Sierra, maar kun je gewoon alles van 10.13 tot 10.13.3 gebruiken.

Bijdrager
    mowat

@ EagerBObNerd

Toch 2 opmerkingen :

Door te upgraden wordt je structuur NIET automatisch omgezet naar APFS.

Enkel als je met een SSD werkt en dus niet bij een HD.

Anouck zegt niet of ze een SSD of een HD heeft in haar computer .

Ze zegt evenmin welke progs er niet meer werken. Ik heb heel veel 32 bits progs en die werken nu nu toe allemaal zonder problemen op HS.  Zelfs Mojave zou ( als laatste OS ) nog 32 bits draaien.

Ik vind het trouwens wel eigenaardig dat ze berichten krijgt over beschadigde bestanden e.d.

Misschien kan ze eens een combo-update installeren ?

Moderator
    Night

Nee. Je moet in de App Store eerst de volledige versie van High Sierra downloaden. Die kan je dan vervolgens ‘gewoon’ over de beta heen installeren.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>Anouck op 28 juni 2018 om 10:27</p>

Het gekke is als ik onder een ander account inlog werken alle programma’s, is de laptop snel en toont hij gewoon alle pictogrammen.

Blijkbaar geen 32/64 bits kwestie. Er lijkt een account beschadigd.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 28 juni 2018 om 16:10</p>
    High Sierra is 64 bit. Ik heb het, als test, ook geïnstalleerd en sommige programma’s werkten idd niet meer.
    Zoals Indesign CS4, wat nog 32 bits is.(ID CS6 trouwens ook)

Sommige programma’s van CS6 zijn 64 bit (en werken onder 10.13.4) — Photoshop en Illustrator in elk geval, InDesign dan weer niet. Je kunt controleren of een programma 64 bit is door de klikken op het -menu → Over deze Mac → Systeemoverzicht → Programma’s (onder het kopje Software) en dan te wachten tot de lijst gevuld wordt. Helemaal rechts staat dan een kolom die aangeeft of het programma wel of niet 64 bits is.

Moderator
    Night

Wat? Of een app al dan niet 32 bits of 64 bit is, is nog steeds niet relevant. Ze werken beide. Als er iets niet werkt of traag is, moet je het eerder in het OS zoeken dan in de apps. De handigste stap zou zijn (mits je een goede TM backup hebt) om op te starten in Recovery Mode, dan de disk wissen als APFS non-encrypted, HS installeren en tijdens de installatie je TM backup terughalen. Dan heb je een vers systeem én al je data en apps weer terug in je vertrouwde user account. Als er dan nog iets mis zit dan is het misschien makkelijker de vinger op te leggen.

Bijdrager
    Anouck

Dank allemaal voor het antwoorden. Even als aanvulling: Al mijn programma’s werken niet meer. Alle pictogrammen zijn ook weg in mn Dock.

Heb een combi een Hybrid drive (combi SSD en HDD).

Bijdrager
    Anouck

Heb even gekeken in het account en bij de schijven en zie inderdaad dat het mijn Hybrid drive is.  De structuur is inderdaad niet overgezet.

Misschien dat ik er enkel SSD in ga zetten. Dank voor de antwoorden in elk geval!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.