15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    mowat

programma’s verwijderen uit “open met “

Bij rechtsklik/open met staan er soms programma’s meerdere malen in die lijst. De oude versies zijn evenwel verwijderd. Ik las in een heel oud draadje dat je die oude lijnen weg kan krijgen via de terminal met de twee volgende opdrachtlijnen :

<br />
    /System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Frameworks/LaunchServices.framework/Support/lsregister -kill -r -domain local -domain system -domain user<br />

en

<br />
    killall Finder<br />

Heeft er iemand ervaring me of dat ook met Catalina nog werkt.

Ik heb weinig ervaring met de terminal en wil er liefst geen foutjes in maken.

Bijdrager
    mowat

In een ander artikel vond ik :

/System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Versions/A/Frameworks/\
    LaunchServices.framework/Versions/A/Support/\
    lsregister -kill -r -domain local -domain user

en dan : na herstarten finder

killall Finder

Hier staan die tekens  <br />  niet bij maar verder lijkt me het hetzelfde.

(maar ook dit was al een artikel uit 2013)

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door mowat.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik neem aan dat je dit artikel bedoeld?

Verder zoeken helpt niet, je komt overal de zelfde regels tegen dus dit zal ook wel werken onder Catalina.

Het lsregister commando heeft geen eigen manual page, maar als je dit hele commando intypt tot aan “lsregister” en dan spatie plus -h dan verschijnt de handleiding alsnog. Als je nu eerst zoals in de link staat een backup maakt van com.apple.launchservices.plist en dan het Terminal commando exact intypt moet het volgens mij werken. Mocht het mis gaan dan kun je de backup terugzetten of de andere optie in die link gebruiken: Compleet wissen door het plist bestand te verwijderen.

Hou er rekening mee dat het opnieuw opbouwen lang kan duren als je veel programma’s hebt.

Bijdrager
    mowat

Goeiemorgen Hendrik,

neen , het zijn 2 andere artikelen maar de tekst komt natuurlijk op hetzelfde neer.

verwijderen programma uit "open met"-lijst

Remove Duplicates from the “Open With” Right-Click Menu in Mac OS X

Ik ga het nog eens rustig lezen en dan eens op een image van het systeem uittesten.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik heb geen zin om deze linkjes te lezen, maar zou niet in de Terminal gaan klooien, Mowat. Is niks voor jou.

Die dubbele vermeldingen, heeft dat misschien ook niet te maken met aangekoppelde externe HD’s waar betreffende programma’s ook op staan?!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat zou kunnen. Ik had 2 versies van Affinity Photo op twee opstart drives staan die beide in het menu stonden. Toen ik de oude versie overschreef met de nieuwe (en daardoor dus nog maar 1 versie had) werd die oude nog steeds vermeld in het “open met” menu. Maar stop/start je de Finder of log je uit/in of herstart je de Mac dan is het menu aangepast en stond Affinity Photo er nog maar één keer in.

Werkt dit om één of andere reden niet dan kan een tool als Onyx in dit geval gebruikt worden om de launch database opnieuw op te bouwen als je de Terminal niet wilt gebruiken. Meestal heb je dergelijke tools niet nodig maar soms dus gewoon wel. In de link staat de versie speciaal voor Catalina direct bovenaan. Wel even alle vinkjes in Onyx behalve die van de launch database opbouw optie uit zetten want de rest heb je niet nodig.

Bijdrager
    mowat

Het zou inderdaad zoiets kunnen zijn want op de externe HD waar de testversie van Catalina op staat staan ook nog andere vroegere testversies van het OS ( El Capitan-Sierra-High Sierra en Mojave). Normaal zouden die aparte partities toch geen gegevens van mekaar mogen doorkrijgen ( eigenaren ingeschakeld) maar je weet maar nooit.

Misschien eerst de mogelijkheden van Onyx eens bekijken dan.

Bijdrager
    GoeieDag

mowat op 24 januari 2020 om 15:24
    Normaal zouden die aparte partities toch geen gegevens van mekaar mogen doorkrijgen…

Waarom niet?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het “open met” menu wordt gevuld met alle programma’s op je Mac. (D.w.z: als je de admin / beheerder bent, want een normale of gastgebruiker heeft beperkingen op dit punt.) Normaal gesproken staan er alleen de (hulp)programma’s van je opstart drive.

Maar heb je nog meer programma’s op een externe staan dan worden die meegenomen. Ook als dat een tweede opstart drive is want daar staat ook een (hulp)programma map op. Die bevindt zich op de root directory en dat daar dan toevallig ook een systeem map (en een gebruiker natuurlijk) op staat maakt voor “open met” niets uit als je dus de beheerder bent.

Bijdrager
    mowat

Ik heb Onyx geïnstalleerd en de LaunchServicesDatabase laten herstellen.

Het “open met” menu blijft echter identiek. Dus de programma’s die op de andere partities staan worden dus wel degelijk mee weergegeven.

Toch zit daar ook nog een eigenaardigheid in.

Op de Catalinapartitie staan in het “open met” menu bv. 2 x  pages (8.2.1 en 7.1) , 2 x numbers (6.2.1 en 5.1) en 2 x teksteditor (1.15 en 1.12)

Op bv. de Sierrapartitie krijg ik 4 x Pages ( + 8.1 en 5.6.2), 4 x numbers (+ 6.1 en 3.6.2) en 4 x teksteditor (+ 1.13 en 1.11) .

Als het systeem dan echt overal gegevens gaat verzamelen dan zouden die normaal gezien ook bij Catalina moeten voorkomen.

Dit maar even ter info want ik lig er verder gelukkig niet wakker van.

Bijdrager
    feek

Als die programma’s op een externe HD staan, zorg er dan eens voor dat deze HD (via de Systeem instellingen) niet wordt geïndexeerd.

Systeemvoorkeuren >  Spotlight > Privacy

Druk op het “plusje” links onderin en voeg de eerdergenoemde HD toe.

Voor de zekerheid start je Mac opnieuw op.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door feek.
    Bijdrager
    GoeieDag

mowat op 24 januari 2020 om 21:56
    Dus de programma’s die op de andere partities staan worden dus wel degelijk mee weergegeven.

Ja, dat zei ik toch al.

Toch zit daar ook nog een eigenaardigheid in.

Op de Catalinapartitie staan…

Wat denk je van 32-en 64-bits versies?!

…want ik lig er verder gelukkig niet wakker van.

Vooral zo houden!

Bijdrager
    mowat

Goeiedag ,

32 of 64 bits versies ?

Lijkt me dan wel eigenaardig dat pages 8.1 een 32 bits zou zijn en 7.1 een 64 bits  ( idem voor numbers 6.1 en 5.1 en voorvertoning 1.13 en 1.12) !

Je raad ” vooral zo houden” zal ik uiteraard zeer ter harte nemen. 😉

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door mowat.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Pages 7.1 is 64 bit en 8 vanzelfsprekend ook. Dat is ook niet zo belangrijk want het onderscheid wordt gemaakt door het versienummer en niet of het 32/64 bit is.

Echter, in het geval van Catalina zul je in het “open met” menu geen enkel 32 bit programma zien staan, dat zou pas eigenaardig zijn want je kunt het niet gebruiken. Teksteditor 1.13 is 64 bit maar 1.11 wellicht niet (Ik kon niet zo gauw een version history vinden). Dus dat zou verklaren waarom onder Catalina minder programma’s verschijnen. Onder Sierra zie je pages 8.1 en 5.6.2. Gezien het grote verschil in versie zal 5 geen 64 bit zijn en verschijnt dus niet onder Catalina.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, zoiets. Ik vond het zonde van de moeite om de precies oorzaak te achterhalen, van dit niet bestaand probleem.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.