6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    ThomasV

programma's verwijderen

hallo,

ik werk met een MacBook Pro (gekocht eind 2010), nu heb ik enkele programma’s die ik niet meer gebruik en deze zou ik graag verwijderen.
    Maar is er een gratis programma waarmee je alles van dat programma kan verwijderen ipv enkel de applicatie zelf?
    alvast bedankt:)

MVG Thomas

Bijdrager
    mowat

Die zijn er heel veel . bv. AppZapper en AppCleaner enz.
    Op Google en op het forum vindt er een hele lijst. en gratis.
    Alhoewel , bij het gewoon in de prullenbak slepen schiet er echt ook niet zoveel over.
    En sommige progs hebben ook nog zelf een un-installer.

Bijdrager
    Hansi2124

Maar is er een gratis programma waarmee je alles van dat programma kan verwijderen ipv enkel de applicatie zelf?
    Die programma’s kunnen goed hun werk doen, maar soms zorgt het ook voor problemen doordat er teveel wordt verwijderd. En daar kom je misschien pas later achter als een ander programma niet meer werkt…..
    Dus zoals hierboven staat: gewoon uit de Programmamap in de prullenmand is op zich al voldoende. Wat er dan nog achterblijft is de moeite niet om je druk over te maken.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat zijn dan wel héél uitzonderlijke gevallen.
    Ik heb het nog nooit aan de hand in ieder geval.
    En ik installeer en verwijder toch echt behoorlijk veel.

Omdat ik nogal eens in de Bibliotheek e.d. zit te rommelen, is het uiterst irritant als daar nog allerlei zaken rondzwerven van programmatuur die niet meer op de Mac staat.

Het overzicht wordt er niet beter op, en je maakt snel fouten door verkeerde voorkeuren, instellingen, of plugins te pakken die niet meer horen bij recent geïnstalleerde programmatuur.
    Graag schoon dus die bibliotheek. En dat bereik je met apps als AppCleaner.

Blijf echter wel altijd zelf nadenken, en klik niet zomaar blind op OK.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Definieer “alles van dat programma” eens? Als het je erom gaat dat er geen libraries e.d. (in Windowstermen: DLL’s) meer op je computer staan, dan heb je geen extra programma’s nodig: je sleept gewoon het programma zelf in de prullenmand en je bent bij het overgrote deel ook van dat soort spul af. Dat komt omdat Mac-programma’s over het algemeen bestaan uit een map die naar jou toe als één bestand gepresenteerd wordt; in die map zit eigenlijk alles dat het programma nodig heeft, en door “het programma” in de prullenmand te gooien ben je daar dus ook gelijk vanaf. Het is, in elk geval voor programma’s die je installeert door ze gewoon naar /Programma’s te slepen, niet zoals bij Windows dat er bestanden in allerlei systeemmappen geïnstalleerd worden die je daarna lekker met de hand mag gaan verwijderen omdat de uninstaller dat niet blijkt te kunnen.

Waarvoor dit níet opgaat, is software van “grote” uitgevers zoals Microsoft en Adobe, en dat is vooral omdat die zich niet houden aan de Mac-manier van werken; daarvoor is het veel beter om de uninstaller te draaien zodat je ook echt alles erafgooit. Een andere uitzondering zijn sommige programma’s van Apple, zoals Garage Band, iDVD e.d., die allerlei loops, thema’s, en weet ik het wat in mappen diep in het systeem hebben staan. Hoe je daarvan afkomt is op genoeg websites te vinden, dat is een kwestie van even zoeken:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Naast de (hulp)programma map zelf staan de meeste zo niet alle restanten in je thuis bibliotheek.
    De belangrijkste locaties (min of meer op volgorde van kans) zijn dan de volgende mappen:
    Preferences
    Application support
    caches
    preferencePanes
    contextual menu items
    Logs

(Mogelijk staat er ook iets op de corresponderende plaatsen in de root bibliotheek)

Ik gebruik zelf een enkel keertje TrashMe omdat het meer dan 1 keer om verificatie vraagt, maar dit programma (en ik denk ook andere) werkt niet 100% goed. Zo laat het namelijk de rest van een map staan als de applicatie in kwestie in die map stond. De voorkeuren en caches b.v. worden dan weer wel meegenomen, maar dus niet alles en zul je toch iets met de hand moeten verwijderen dus kun je dat net zo goed gelijk doen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.