13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Theo Reuvers

Programma’s verwijderen

is het mogelijk om via software geinstalleerde programma’s te verwijderen
    Ik werk met OS 10.2.8

Bijdrager
    stoef

veel programma’s bezitten toch een uninstall functie

Bijdrager
    macpro

Je kunt bijvoorbeeld DesInstaller gebruiken voor programma’s die je via een package hebt geïnstalleerd.

Bijdrager
    SanderQ

Ik gebruik (soms) Alladin Spring Cleaning (http://www.aladdinsys.com/mac/springcleaning/index.html) voor het opruimen van oude software. Het progje werd gratis meegeleverd op de Norton CD, die ik van wege zijn onbetrouwbaarheid idd niet meer gebruik…

Is Spring Cleaning ook af te raden?

Bijdrager
    japser909
    ”Theo

is het mogelijk om via software geinstalleerde programma’s te verwijderen
    Ik werk met OS 10.2.8

Ik heb stille hoop dat macosx in de nabije toekomst net zo een install screened als XP dat doet, is nml verdomde handy ! :roll:
    De meeste appz hebben idd een uninstall op CD staan ( gelukkig )… :cry:

Bijdrager
    kenmasters

De meeste dingen kun je toch gewoon naar de prullenmand slepen. Sommige programma’s zetten dingen in Library of andere plaatsen maar het meeste kun je gewoon in je prullenmand flikkeren dacht ik.

Bijdrager
    angorawol

Soms wordt er ook vanalles in je systeem gesmeten, en dat kan je er alleen maar uit smijten als je root bent (en dan is het gewoonlijk af te raden)
    Desinstaller is OK, maar gebruik het met enige voorzichtigheid.

Bijdrager
    Sad

Gewoon het programma in de prullenbak gooien. Als het in een apart mapje staat met nog wat extra bestanden enzo, gooi het hele mapje maar weg.

Als het een driver is, een preference pane of een andere systeem(onderhouds)tool dan heb je vaak nog troep in andere directories staan. Je kan met appeltje-F gewoon zoeken op de naam en dan vind je nog wel wat. In de prullenbak er mee!

Als het een M$ applicatie is, staat er vaak nog troep in ~/Documents/Microsoft user data. Ook dat kan je gewoon in de prullenbak storten.

Bijdrager
    Oppie
    ”angorawol”

Soms wordt er ook vanalles in je systeem gesmeten, en dat kan je er alleen maar uit smijten als je root bent (en dan is het gewoonlijk af te raden)

Is m.i. pure onzin (misschien ooit met hele specifieke systeem-gerelateerde progs).
    Heb je voorbeelden?

Bijdrager
    Geedee

Zoals hier al werd verteld: gewoon prog-mapje in de prullenmand kieperen en dan even met de find-functie op zoek gaan of er linjks of rechts nog wat te vinden is van dat programma en ook die dingen in de prullenmand gooien. Heb ik gistgeren nog gedaan met een prog dat ik niet meer gebruikte. Werkt perfect.

Bijdrager
    angorawol

Het hangt er vanaf of het een package is of een img.
    Bij een PKG komt er wel vanalles in je systeem terecht.
    Trouwens al eens Office geinstaleerd of Adobe CS, ga me nu niet vertellen dat alles in de /Applicications/ zit. Dat is echt niet het geval, ik gebruik de Desinstaller op het advies van mensen van deze site.

Bijdrager
    Oppie

Nee, idd, Office zit als prog-mapje met de verschillende onderdelen (Word, P.P. ,etc.) in de Aplicatiemap, verder in je Thuismap onder ~/documenten, en ~/Bibliotheek/Preferences. That’s it…gooi dit weg en je bent alles van MS-O kwijt.
    Er worden ook nog wel eens bestanden die alle gebruikers nodig zouden kunnen hebben in je HD/Bibliotheek gezet, kun je ook zelf weggooien -ALS je wilt, het is niet nodig. Iets wat ooit in je Systeem is gegooid -ik zou niet weten wat; hoogstens Apple software- kun je dan ook beter laten zitten. Zelfs derde-partij systeemvoorkeur panelen verblijven in de HD/Bibliotheek en zijn dus direct weg te gooien, en komen nooit in het Systeem.
    Jongens, OS X is hierin zeker geen Windows; het voordeel bovendien van het zelf opzoeken&wegpleuren boven Uninstall/Desinstall dat je de opbouw en logica van je Mac beter leert kennen èn waarderen:) .

Bijdrager
    JeePee

Laten we Norton niet vergeten, installeert ook overal en is echt vrijwel onmogelijk handmatig te verwijderen. Gelukkig is er een script voor, zie een ander onderwerp op dit forum. Gelukkig komen dit soort zaken niet zo vaak voor, de meeste programma’s laten zich eenvoudig verwijderen. Je houdt alleen de preferences over, maar die kun je makkelijk vinden en verwijderen.:D

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.