10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Gianni

Programma's verbergen?

Hallo iedereen!

Ik deel mijn iMac 5K, waar ik admin van ben, met een andere gebruiker. Nu heb ik een aantal programma’s staan waar deze andere gebruiker niets aan heeft maa voor hem toch zichtbaar zijn in de application folder. Is er een manier om de applicaties voor de andere gebruikers af te schermen en te verbergen of enkel op mijn account beschikbaar te stellen?

Bedankt! ?

Bijdrager
    KarelWillem

Zie Table 1-2 in dit document:
    https://developer.apple.com/library/content/documentation/FileManagement/Conceptual/FileSystemProgrammingGuide/FileSystemOverview/FileSystemOverview.html

Plaats een map Programma’s in je eigen user account.
    Verplaats daar de apps naar toe, die alleen jij gebruikt.

Bijdrager
    feek

Al je handmatig een mapje “Programma’s” aanmaakt gaat denk ik niet helemaal goed, omdat dat een vertaalde versie van “Applications” is.

Dus maak een mapje “Applications” aan in je user account en plaats een leeg bestandje “.localized” in deze map. Let er op een punt voor “.localized”.

Door dat laatste bestandje zal in finder netje “Programma’s” zichtbaar zijn, maar in jouw bestanden structuur de gewenste “Applications”

Via terminal is het zo uitgevoerd:

mkdir ~/Applications
    touch ~/Applications/.localized

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  feek.

Bijdrager
    Gianni

Als ik heb dit getest met een programmaatje. Als ik deze verplaats, staat hij in de programmafolder van de root en in de programmafolder van mezelf. Moet het programmaatje nu verwijderen uit de root?
    Als ik het uit de ~/Applications folder wil opstarten, crasht het meteen

Bijdrager
    GoeieDag

Een programma kun je in principe van elke plek opstarten, dus ook vanuit bv het bureaublad in de thuisfolder, en zou dan dus niet moeten crashen.

Moderator
    Night

Niet geheel waar, @goeiedag.

Voor een ‘normaal, goedgeschreven’ programma heb je helemaal gelijk.

Echter krijgen veel softwaremakers het voor elkaar om hun app alléén vanuit de root applications folder te laten draaien. Vaak zijn deze apps herkenbaar aan een eigen installer, die alle bestanden op de juiste plaats zet (en ook vaak nog ervoor waarschuwen dat de app alleen functioneert wanneer deze op de door de ontwikkelaar aangegeven plaats staat)

Een mooi voorbeeld is Adobe. probeer jij maar eens een Adobe programma naar een andere locatie te kopiëren en dan te starten:

Vervolgens krijg je dan van OSX nog een mooie crash-melding voor je kiezen.

@gianni: kun je aangeven welk(e) programma(‘s) bij jou crashen?

PS: je kunt het ook nog met Funter proberen; daar kan je per Finder-item aangeven of je dit verborgen wil hebben of niet.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    feek

idd @night bij programma’s die via een installer zijn geïnstalleerd kan het verplaatsen fout gaan. Overigens komt bij de goede programma’s met een installer een optie beschikbaar “Installeren voor alle gebruikers” of “Alleen voor deze gebruiker”.

Moderator
    Night

Dát dan weer wel:)
    Maar zoals je zegt…. bij ‘goede‘ programma’s.

Bijdrager
    GoeieDag

Tja, programma’s met een installer. Daar kun je als het ff kan beter weg van blijven. Want het is helemaal niet nodig om via een installer aan het werk te gaan.

Moderator
    Night

Ik vrees dat je weinig keuze hebt, als je specifiek dat bepaalde programma wil gebruiken;-)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.