20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Kees Font

Programma's runnen over een externe harde schijf

Goedenavond,

Sinds een paar maanden heb ik een Macbook pro retina 13 inch retina display.
    Op mijn werk maak ik erg veel gebruik van mijn laptop en de macbook bevalt mij prima.

Sinds begin september ben ik begonnen met studeren en laat het net zo zijn dan mijn hogeschool een Microsoft licentie heeft.
    Dat betekent dat ik veel werk met Windows applicaties en dit in de toekomst zo zal blijven .

Zo heb ik via bootcamp een partitie aangemaakt en windows 10 geïnstalleerd , nu heb ik dus 2 besturingssystemen met maar 128gb aan werkgeheugen.

Ik vroeg mij af of ik mijn harde schijf in partities kan opsplitsen voor windows en OS X en mijn programma’s via een externe harde schijf kan runnen ( niet alle programma’s uiteraard ), en zo ja hoe doe ik dat?

Alvast dank,

Bijdrager
    TheBigZ

Tip: koop 128GB uitbreiding. Die stop je in het SD-slot.

http://tweakers.net/pricewatch/417879/transcend-jetdrive-lite-330-128gb.html

Geblokkeerd
    Carp

Officieel kan je die 128Gb niet vervangen, maar het kan dus wel!
    http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/macbook-pro-retina-display-faq/macbook-pro-retina-display-13-how-to-upgrade-ssd-storage.html

Plus een filmpje, let wel op, er is verschil tussen de modeljaren, dit was 2012′

Even opletten welke erin zit, er is op Ebay inmiddels een redelijk aanbod.
    http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XSSUAX++MZ-JPU256T%2F0A6.TRS0&_nkw=SSUAX++MZ-JPU256T%2F0A6&_sacat=0

Die Jetdrive vind ik meer een noodoplossing en is traag.

Bijdrager
    Kees Font

@thebigz een SD is inderdaad ook een optie dank daarvoor!

Enig idee of ik die kan partitioneren?

@kingcarp dank voor je reactie , maar dit risico loop ik liever niet.

Geblokkeerd
    Carp

@kees Font, vanwege garantie? Ik geloof niet dat iemand zich daar zorgen om maakt, zo simpel…moeilijkheidsgraad 2…van de 6.

Maar je kunt het ook anders, iets serieuzer dan die flashSD.

http://pl.transcend-info.com/apple/jetdrive/

In de USA kopen ze nu de 1 Tb flashSSD en wisselen die met de interne, en stoppen de oude in deze Jetdrive, via USB 3.0.
    Maar je kunt natuurlijk ook een (redelijk) snelle SSD als externe schijf gebruiken.

Bijdrager
    TheBigZ
    Kees op 07 september 2015

een SD is inderdaad ook een optie dank daarvoor!

Enig idee of ik die kan partitioneren?

Ja dat kan zeker. Zo’n kaartje wordt gezien als een extra opslagapparaat, net als een externe USB schijf die je aankoppelt. Deze oplossing is vooral handig om je databestanden (foto’s, muziek, films, documenten etc.) op op te slaan. Het is zeker niet zo snel als een echte SSD maar goed werkbaar. En met €80 betaalbaar genoeg om zelf een keer uit te proberen.

http://www.gizmag.com/transcend-jetdrive-lite-macbook-sd-card-storage-expansion-review/32372/

http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/pc-components/storage/removable-media-drives/transcend-jetdrive-lite-350-1267981/review

Bijdrager
    Kees Font

@kingcarp nu je het zegt valt dat inderdaad mee , probleem is dat ik de windows installatie , dus ook de windows licentie opnieuw moet aanschaffen aangezien bootcamp niet meer kan uitgebreid kan worden. Enig idee wat dit kost?

@thebigz Je hebt het over foto’s, muziek , films , documenten etc.. , maar is het mogelijk om programma’s via die SSD te runnen , dit door te weinig ruimte.

Geblokkeerd
    Carp

Sorry, ik weet niks over Bootcamp.

Mbt zelf upgraden, let wel op, dit was model 2012, ik heb ook filmpjes gezien van andere types, dat was NOG makkelijker zelfs.
    Plus dat de 13″ weer anders gebouwd is als de 15″.

Je kunt ook een sata kabeltje kopen, met verloop naar usb 3.0 en daar een gewone SSD aanhangen. Dan heb je voor €80 heel wat meer ‘bang for your buck’.

http://www.ebay.nl/itm/Adaptateur-USB-3-0-pour-Disque-Dur-SATA-SSD-2-5-avec-Boitier-Externe-Converti-/371263126490?hash=item567101bbda

Zet je muziek, films, foto’s grotendeels op een externe schijf, dat scheelt een berg en je voorkomt dat je systeem ongemerkt volloopt.
    Wel wat lastiger met een laptop, muziek wil je er deels waarschijnlijk gewoon vast op hebben.
    Dus ja, je kunt de meeste apps ook vanaf je externe schijf draaien.

Bijdrager
    Kees Font

@kingcarp dat sata kabeltje kost niks zie ik net, bedoel je dat ik dan een extra EXTERNE ssd run naast de ssd die in mijn macbook zit?
    Dat klinkt opzicht niet verkeerd en voor zover ik weet is een ssd optimaal voor het snel runnen van programma’s.

Geblokkeerd
    Carp

Ja precies, en omdat usb 3.0 snel genoeg is, moet een gewone SSD voor je opslag dan perfekt zijn…een stuk goedkoper in ieder geval dan intern verdubbelen. Die SD variant haalt maar R/W 100/100 zag ik.

Bijdrager
    Kees Font

@kingcarp ik had persoonlijk deze op het oog http://www.ssdcenter.nl/product/542827/samsung-850-evo-250-gb.html

Dus verdelen in 2 partities ( 1 voor windows en 1 voor mac ) en hij is klaar voor gebruik?

Bijdrager
    Kees Font

Bijdrager
    Kees Font

Alleen dan extern

Geblokkeerd
    Carp

Die EVO is top, ik heb er 2 in mijn MacBook zitten.:wink:

Ja gewoon 2 partities maken via Schijfhulp, easy.
    Zal filmpje even bekijken.

OK, tenminste als je al een bootcamp partitie had, kun je die idd simpel overzetten zo, via ‘Herstel’
    Is vrij basic stuff dit.
    Ik zou even zoeken naar een goedkopere leverancier,..ik betaalde ±€100

Geblokkeerd
    Carp

Voordat je dubbel werk gaat doe, dat filmpje laat zien hoe je een kloon overzet naar die SSD.
    Als het de bedoeling is je Bootcamp op de externe te zetten, op een aparte partitie kan dat, maar dan moet je wel eerst via schijfhulp 2 partities aanmaken.

Lijkt me eigenlijk dat je dat niet bedoelde, maar alleen data cq enkele apps, op de ssd wilt zetten.

Ik zou Yosemite en Bootcamp op je interne SSD houden, maar zoals ik je hierboven al probeerde uit te leggen je systeem intern te draaien, maar je data naar die externe te schrijven cq muziek,films,foto’s op die externe te houden.
    Dan hoef je waarschijnlijk ook geen apps op die externe te zetten.

Bijdrager
    Kees Font

@kingcarp allereerst bedankt voor je hulp.

Dit is een beetje de situatie waar ik mee zit, ik werk veel met het hele adobe pakket inclusief premier, visual studio, autocad enz..
    De schijf is nu al opgedeeld in 2 partities.
    De 50g BOOTCAMP daar draait windows dus op, ik wil graag die programma’s intern draaien maar dan kom ik toch echt tekort aangezien ik nu nog maar 20g heb ( op dit moment alleen visual studio op BOOTCAMP.

Bijdrager
    TheBigZ

Je zou ook de hele Boot Camp aanpak kunnen laten varen, en gebruik maken van VMs (Parallels, VMware). Dan zet je alleen OS X op je interne schijf/SSD en kun je de data (VMs) op een externe USB3 schijf of SSD zetten. Dan hoef je je interne schijf ook niet te partitioneren.

2TB voor €100: http://tweakers.net/pricewatch/339686/wd-elements-portable-storage-2tb-zwart.html

Geblokkeerd
    Carp

Graag gedaan hoor.

Ik vind het er zo juist netjes uitzien, m.n voor wat ik bedoel.
    Je hebt weinig audio en wat foto’s.

Als je een extra SSD koopt, die 250Gb bv, en je partitioneert die in 2 gelijke delen, eentje Mac DATA de andere partitie Bootcamp DATA.
    Vergeet dat filmpje, ga naar schijfhulp, klik de nieuwe schijf aan, klik op balkje partitioneren/ kies 2 delen/ kies uitgebreid journaled/ let op dat ie GUID tabel pakt. klik ‘pas toe’.

Wanneer je nou gaat werken, met bv Photoshop, kun je in Photoshop aangeven waar je je foto’s wilt bewaren, doe dat dan in Mac DATA.
    Muziek idem, ik heb iTunes op een andere dan mijn opstartschijf staan, dat kan jii ook doen.
    Films idem ditto.

Voor Bootcamp gebruik je natuurlijk andere apps, maar je snapt wel wat ik bedoel…op die manier raakt je opstartschijf ook niet echt vol en ik vind het ook makkelijker met klonen, hoef je niet steeds dezelfde shit te klonen en t klonen gaat ook vlotter.

Uiteraard koop je, of zou je al moeten hebben, een HD , maak daar dan 3 partities aan, 1 voor je hele interne schijf, waar je regelmatig een kloon van je opstartschijf maakt, ik doe dat met SuperDuper en geef daar op dat ie dat 3x in de week, automatisch, doet.
    Partitie 2 en 3 gebruik je dan om een back-up van je DATA te maken.

Bijdrager
    Kees Font

@kingcarp je eerste idee is uiteindelijk de juiste gebleken, ik heb een klein bedrijf gevonden die een samsung evo 512gb intern gaan vervangen voor mij.
    Een losse ssd voor 100 euro of een interne ssd + vervanging voor 220 , ik was er snel uit.
    Super bedankt voor jullie hulp en ideeën @kingcarp @thebigz

Geblokkeerd
    Carp

Mooi,mooi…ik heb alleen t idee dat er iets niet klopt met dat bedrag!
    De 512Gb flashSSD kost los volgens mij rond de $500, bieden ze je een bedrag voor het inruilen van je 128Gb flash?
    Maar dan nog zit ik met dat prijsverschil. Of bedoel je dat ze €200 vragen voor dat klusje??
    Ik wil je niet nodeloos ongerust maken, maar als het te mooi lijkt om waar te zijn….

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.