9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    siepke

Programma's kunnen geen instellingen meer opslaan. (denk ik)

Hoi allemaal!

normaal ben ik een al wat meer ervaren mac-gebruiker, maar nu zit ik toch met de handen in het haar.

sinds enkele dagen zit ik met het probleem dat mijn toepassingen hun ingebouwde instellingen kunnen opslaan (niet de instellingen voor de gebruiker, maar dingen zoals laatst geopende pagina enzo)

vb:
    Als ik photoshop sluit krijg ik volgende melding:

Could not save Preferences because the file is locked or you do not have the necessary access privileges. Use the ‘Get Info’ command in the Finder to unlock the file or change permissions on the file or enclosing folders.

als ik Google Chorme sluit (volledig afsluiten) krijg ik bij het opnieuw openen telkens de melding dat het niet correct is afgesloten geweest. (terwijl dat wel gebeurt…)

waarschijnlijk is dit omdat ik wat heb zitten prutsen in de volgende folder ~/User/Library (!! niet de globale library, maar die van mijn gebruikersaccount)
    Standaard staat deze in OSX Lion op onzichtbaar en het wat gezocht om hem zichtbaar te krijgen.
    dit omdat ik aan enkele costum-fonts moest kunnen om deze te exporteren.

Waarschijnlijk zijn hierdoor enkele bevoegdheden denk ik gewijzigd, maar ik wil deze graag terug op normaal krijgen…

Tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

cheerz!

Bijdrager
    iep

Wat heb je precies aan die ~/Library gewijzigd? Is dat alleen een chflags hidden die je hebt gedaan?

Bijdrager
    siepke

jups, later vond ik hoe dit moest via terminal. Maar eerst heb ik gewerkt via totalfinder app -> show hidden files, en dan geprobeerd om via ‘toon info’ van die map iets te wijzigen. zonder succes…

Bijdrager
    LighScan

Heb je de schijfpermissies al hersteld?

Bijdrager
    siepke

Jups, geprobeerd, en zonder resultaat.

hob ondertussen nog een probleem ondervonden dat het misschien duidelijker maakt?

– Als ik de computer uitzet (ik vink het vinkje met open vensters opnieuw bij opnieuw inloggen AF) en daarna terug aanzet spring toch weel alle programma’s open als op de moment toen ik aan dat bewuste mapje aant prutsen was… = zeer ambetant!

Inactief
    Anoniem

Schijfpermissies herstellen is alleen voor systeem files, niet voor files in je eigen folder. Dus het is logisch dat dat geen resultaat geeft.

Wat heb je nu precies lopen prutsen? Als je dat aangeeft kan iemand je misschien op weg helpen, nu klinkt het allemaal wat vaag. Of je zet je Library van voor het prutsen terug met Time Machine, probleem opgelost.

Bijdrager
    siepke

terug zetten met time-machine gaat ook niet omdat hij hierbij ook een error geeft ivm gelockte files en permissies.

Ik heb in het info venster van die library-map geknoeid met ‘delen en bevoegdheden:” Dit staat nu op:

ik: Lezen en schrijven
    Everyone: lezen en schrijven

en het vinkje beveiligd afgezet denk ik. (als dat al niet zo was)

en dit toegepast op alle onderliggende mappen.

Inactief
    Anoniem

Kun je een screenshot posten van dat info venster?

Bijdrager
    iep
    LighScan op 07 mei 2012

Heb je de schijfpermissies al hersteld?

De ~ geeft aan dat het om een map in de homedir van de gebruiker gaat. Die permissies worden nooit en te nimmer hersteld. Alleen de permissies van alles wat maar standaard in OS X zit. Voor die van een gebruikersaccount moet je in recovery mode starten en daar een of ander ding draaien welke weinig succesvol is (heb het op diverse installaties helemaal niets zien veranderen…).

De wijzigingen die je via het Get Info schermpje hebt gemaakt lijken de oorzaak te zijn. De permissies die ik hier heb zijn:

me: read & write
    everyone: no access

Deze laatste is een extra stukje security want je homedir is prive. Het vinkje voor locked staat hier niet en hoort er ook echt niet te staan want dan zet je inderdaad alles op slot, kan het niet bewerkt worden. Als je hier wat aan wijzigt vergeet dan niet om het toe te passen op alle onderliggende mappen (apply to all enclosed items).

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.