18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Krivas

programma’s kopiëren

Volgende week koop ik een nieuwe macbook en op mijn oude heb ik heel wat programma’s staan die ik ook op mijn nieuwe wil hebben. Nu is mijn vraag: als ik die programma’s van de oude macbook kopieer naar een externe harde schijf en ze dan opnieuw kopieer van die externe harddisk naar mijn nieuwe macbook, zullen die programma’s dan nog correct werken op mijn nieuwe macbook? Of moet ik het anders aanpakken?

Bijdrager
    nookie

Zoek en gij zult vinden: migratie assistent

Bijdrager
    Krivas

maar ik wil die migratie assistent helemaal niet gebruiken; ik wil het gewoon met een externe harddisk doen als tussenstap! Gesnapt?

Bijdrager
    MrAcid

Dan is het antwoord: ja.

Maar als je instellingen en dergelijke over wilt nemen is het wel handiger om het met de migratie assistent te doen.

Bijdrager
    nookie
    ”Krivas”

Of moet ik het anders aanpakken?

Migratie-assistent.

”Krivas”

maar ik wil die migratie assistent helemaal niet gebruiken

Ik lees nergens in je vraag dat je migratie-assistent niet wilt gebruiken.

”Krivas”

Gesnapt?

Nu wel……….

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”MrAcid”

Dan is het antwoord: ja.

Voor de meeste programma’s in elk geval. iWork wil wel eens gaan zeuren over ontbrekende bestanden, bijvoorbeeld.

”MrAcid”

Maar als je instellingen en dergelijke over wilt nemen is het wel handiger om het met de migratie assistent te doen.

Of je zet gewoon de hele inhoud van je Bibliotheek-map ook over.

Bijdrager
    Calpa

Met Time Machine is het daarnaast ook mogelijk om alle programma’s op een andere computer te zetten; heb op die manier alles overgezet naar mijn nieuwe MacBook.

Bijdrager
    mac-addict

Nou zal het maar niet al te snel geloven wat er wordt gezegd.

Zo dacht ik ook mijn final cut pro mee tenemen naar mijn nieuwe macbook, ik heb een hele hoop ellende gehad en eindstand was het gewoon niet mogelijk.

Er was mij toen verteld (later pas) dat het niet mogelijk was met pro applications.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Remly”

Zo dacht ik ook mijn final cut pro mee te nemen…

Je refereert aan deze draadjes, neem ik aan:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=136558
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=136432

Bijdrager
    Calpa
    ”Remly”

Zo dacht ik ook mijn final cut pro mee tenemen naar mijn nieuwe macbook, ik heb een hele hoop ellende gehad en eindstand was het gewoon niet mogelijk.

Er was mij toen verteld (later pas) dat het niet mogelijk was met pro applications.

Bij mij zijn de volgende applicaties succesvol overgezet via Time Machine naar een nieuwe MacBook (naast de standaard Apple apps):

Adobe Flash CS3
    Adobe Photoshop CS3
    Aperture
    Candybar
    Cyberduck
    Dropbox
    Google Earth
    Google Notifier
    Microsoft Office 2008
    Opera
    Pages
    Numbers
    Keynote
    Pixelmator
    Shakespeer
    Stuffit
    Transmission
    Verbinding met Extern Bureaublad
    VLC
    XMind

Bijdrager
    mac-addict

Remly schreef:

Ja klopt…?

Bijdrager
    Calpa
    ”Remly”

Remly schreef:

Ja klopt…?

Bij mij heb ik dan ook niet per programma in mappen lopen zoeken maar er voor gekozen om de totale backup terug te zetten met alle instellingen.

Bijdrager
    waupiman
    ”Remly”

Komt omdat dit programma waarschijnlijk dieper in het os vroet. :)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Soms lukt dat en soms ook niet
    Vaak moet je ook de application support map overzetten
    of de preference map
    en in het ergste geval de frameworks (NIET DOEN!)

Alles met de hand doen werkt dus niet altijd (Photoshop bvb vraagt toch iets meer dan alleen maar de applicatie map overbrengen en zal dan niet correct werken)

Moderator
    unSOUND

Je kunt grotendeels de volende regel hanteren:

Als het met een installer geinstalleerd moest worden, kun je het niet zomaar over slepen. Als het programma kant en klaar in een dmg stond kan het wel.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, en in sommige gevallen moet je opnieuw je serienummer invoeren. Bedenk ook dat je bij sommige software eerst de oude machine moet de-activeren voor je de serial gebruikt op de nieuwe machine.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”unSOUND”

Je kunt grotendeels de volende regel hanteren:

Als het met een installer geinstalleerd moest worden, kun je het niet zomaar over slepen. Als het programma kant en klaar in een dmg stond kan het wel.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, en in sommige gevallen moet je opnieuw je serienummer invoeren. Bedenk ook dat je bij sommige software eerst de oude machine moet de-activeren voor je de serial gebruikt op de nieuwe machine.

Je hebt gelijk, “grotendeels”. Uitzonderingen zijn b.v.b. programma’s die weliswaar niet via een installer waren geplaatst, maar die b.v.b. bij de eerste opstart een map aanmaken in b.v.b. “application support”

Moderator
    unSOUND

Dat zullen ze dan de volgende keer meestal ook weer doen. Want door het ontbreken van de .plist zal het programma denken dat het zijn eerste run is, en zal hij de map wederom aanmaken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”unSOUND”

Dat zullen ze dan de volgende keer meestal ook weer doen. Want door het ontbreken van de .plist zal het programma denken dat het zijn eerste run is, en zal hij de map wederom aanmaken.

Uiteraard, maar afhankelijk van het programma (en wat je er mee doet) hoeft elke nieuw aangemaakte map niet persé gelijk te zijn aan de oude. Neem b.v.b. FireFox, die kun je gewoon direct slepen (is geen installer pakket), maar elke add-on die je installeert staat in de supportmap van FF. Open je dus FF op een heel andere partitie of volume, dan staan daar die add-ons niet meer in omdat je weer een “verse” map hebt.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.