6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    dicki

Programma's enkel voor 1 gebruiker installeren

Wie kan me helpen.
    Als beheerder kan ik programma’s installeren. Dat is me duidelijk,

Ook als afzonderlijke gebruiker zou ik programma’s moeten kunnen installeren, Toch wordt er mij wel om een beheerders wachtwoord gevraagd.
    Als ik dan als gebruiker inderdaad een programma installeer(terwijl ik wachtwoord van beheerder heb ‘geleend’ staat het programma meteen in alle accounts. En dat wil ik nu juist niet.
    Graag zou ik namelijk als afzonderlijke gebruiker mijn eigen programma’s installeren zonder dat die ook bij anderen wordt geinstalleerd.

Hoe doe ik dat?

Even waarom ik dit wens: Ik wil namelijk een test account aanmaken waar ik allerlei software pakketten kan bekijken en uitproberen zonder dat dat mijn orginele account ‘bevuild’ Wie kan me raad geven hierin.

Hartelijk bedankt voor jullie hulp,
    Een nieuwe mac gebruiker:-)

Bijdrager
    Brombeer

Kun je dan niet beter (op een andere partitie of schijf) een hele nieuwe testinstallatie van OSX maken?
    Met de door jou voorgestelde opzet houd je je eigen useraccount wel schoon, maar daarmee nog niet het systeem.

Enig nadeel is dan wel dat je telkens opnieuw moet booten.

Verder maakt het voor het functioneren ervan niet uit waar het programma gestald staat. Voor het gemak staan alle programma’s verzameld in de root onder /Applications/ maar de programma’s schrijven zelf ook nog e.e.a. weg in o.a. de system library en de user library.

Overigens zijn bij OSX een hele trits prefpanes of applications support dingen niet zo’n bedreiging als onder Windows een verontreinigde registry.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    dicki

Maar is bij het verwijderen van een programma dan ook meteen alle settings en alle overige info verdwenen?
    Want dat zou ik namelijk ook graag schoon houden. Jij noemt dat Trits Prefpanes?

Dan is het namelijk niet zo’n punt als ik wat experimenteer:-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Brombeer op 01 april 2015

Kun je dan niet beter (op een andere partitie of schijf) een hele nieuwe testinstallatie van OSX maken?

Vroeger, toen alles beter was, had je twee Programma‚Äôs-mappen in OS X: eentje als /Programma‚Äôs en de andere als ~/Programma‚Äôs ‚ÄĒ m.a.w. elke gebruiker had een eigen map om programma‚Äôs te installeren.

Er is niks dat iemand belet om het alsnog zo te doen: gewoon een map Programma’s aanmaken in je thuismap en programma’s daarin installeren. Voor programma’s die je op de computer kunt zetten via slepen is dit zo gebeurd: sleep ze gewoon die map in. Met programma’s die een installatieprogramma hebben is dit vaak moeilijker, omdat het daar lang niet altijd mogelijk is om de locatie van de installatie te kiezen (en als dat wel kan, dan is het vaak alleen een schijf, geen map).

Bijdrager
    Brombeer

Die userprogrammamap zocht ik al, maar daarom kan ik hem dus niet meer vinden. Apple is m.i. wel een stap te ver gegaan door de userlibrary onzichtbaar te maken.

dicki op 01 april 2015

Maar is bij het verwijderen van een programma dan ook meteen alle settings en alle overige info verdwenen?

Nee, sommige programma’s hebben een eigen de-installer, andere kun je verwijderen met iets als app-zapper of AppDelete, die je ook allerlei bijbehorende bestanden laten zien die je kunt verwijderen. Gek genoeg wordt wel ergens onthouden dat je bij een testversie door de proefperiode heen bent…

Want dat zou ik namelijk ook graag schoon houden. Jij noemt dat Trits Prefpanes?

LOL. http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=trits&lang=nn

Maar je moet die Windows-manier van denken afleren. Moest ik tien jaar geleden (en toen was alles immers beter) ook. Ik heb die mooie iMac G4 de eerste maand volgescholden en ineens viel het kwartje. in Windows wordt de Registry geladen en als die vervuild is kan dat flinke vertraging of crashes opleveren. Qua functie is de tegenhanger een aantal mappen in o.a. de system Library, zoals application support en PreferencePanes. Dat zijn bestandjes die bij behoefte even worden ingezien, maar niet al bij voorbaat moeten worden geladen. En ze zijn zo klein dat het echt niet uitmaakt als ze nooit meer gebruikt worden.
    Dat het voor jou als mens een imposante lijst is, is jouw mensenprobleem. Computer heeft daar geen last van.

Tip: stoei eens met de option/alt/‚Ć•-toets.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het gekke is dat Windows vroeger ook alles met losse bestanden deed, maar het probleem met die methode was dat er geen standaard voor was: het ene programma zette die INI-bestanden (naar de extensie) in de map C:\Windows, het andere in de map waarin het programma zelf stond, het derde in C:\Windows\System, het vierde nog ergens anders, enz. De rommel die dat veroorzaakte is √©√©n van de redenen dat Microsoft overgestapt is op het beruchte Register, √©√©n grote database met daarin alle voorkeuren en andere dingen die bijgehouden moeten worden voor zo‚Äôn beetje de hele computer ‚ÄĒ maar daarbij zijn ze zo te zien voorbijgegaan aan dat een grote database veel van het systeem kan gaan vragen, en dat als hij kapotgaat, je in √©√©n klap een heleboel ellende kunt hebben.

OS X lost dit, als je het mij vraagt, veel beter op door losse bestanden op centrale locaties te gebruiken: de computer hoeft alleen de bestanden in te lezen die een programma ook echt wil hebben, en gaat er eentje kapot, dan heeft de rest er geen last van. Wat het wel doet is rommel achterlaten op de computer als je programma‚Äôs verwijdert, maar dat heb je in het Windows-register ook, en om eerlijk te zijn: aangezien ze maar een beetje ruimte innemen (zeker relatief aan de afmetingen van moderne harde schijven) en zoals gezegd de rest niet be√Įnvloeden, kun je ze net zo goed laten staan. Installeer je later een programma opnieuw, dan heb je gelijk je voorkeuren weer terug.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.