12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    stoondje

Programma’s

Hoi
    Ik heb sins een week een macbook. het werkt echt geweldig. Alleen er is een ding waar ik me een beetje aan erger, Bij Windows was het zo dat ik een .exe bestand open dat hij dan automatische geïnstalleerd werd en dus ook in alle programma’s kwam te staan. Alleen als ik een .dmg bestand open krijg ik 2 mogelijkheden 1. gelijk openen? en 2 programma’s alleen als ik op programma’s druk komt hij daar niet bij te staan. Hoe los ik dit op?

Nog een klein vraagje als ik een programma sluit dan blijft er een “lichtje” in de dock branden. Is het programma dan uit of is hij dan nog standby?

Mvg

Toon

Bijdrager
    Rub3n

Als je een .dmg opent moet je de applicatie die je dan ziet, even slepen naar je programma’s map. Dan is het geinstalleerd.

Sluiten doe je niet door middel van het kruisje (rode bolletje)
    maar door op cmd + Q te drukken of het betreffende programma te sluiten door in de menu bar op

[PROGRAMMA]
    Stop [Programma] cmd+Q

te klikken

Bijdrager
    Ramy

Ik zou hem alleen nog lekker actief laten, als het een programma is die je meerdere keren op een dag gebruikt, zoals Safari of iTunes. Het vertraagt je Mac namelijk amper, en de volgende keer hoeft het niet weer helemaal op te starten.

Bijdrager
    stoondje

dat is wel simpel :x Kan ik daarna de .dmg bestand weg gooien?

Dank je wel rub3n:D

@Ramy
    Maar niet allen programmas gebruik ik vaak zoals photoshop.

Bijdrager
    Rub3n
    ”stoondje”

dat is wel simpel :x Kan ik daarna de .dmg bestand weg gooien?

Dank je wel rub3n:D

@Ramy
    Maar niet allen programmas gebruik ik vaak zoals photoshop.

het .dmg bestand kun je daarna eerst unmounten (door het naar prullenbak te slepen, dit icoontje wordt dan een pijltje)
    en daarna het orginele .dmg bestand ook verwijderen.

Photoshop kun je inderdaad prima ff afsluiten. Als je het niet gebruikt. Want als je het opstart is het vaak omdat je er een poosje mee wilt werken, niet omdat je FF iets wil doen.

Edit: en succes met je mac! (je zult er (vast) geen spijt van krijgen)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”stoondje”

als ik een .dmg bestand open krijg ik 2 mogelijkheden 1. gelijk openen? en 2 programma’s alleen als ik op programma’s druk komt hij daar niet bij te staan. Hoe los ik dit op?

Ik zal even uitleggen waarom dit is:) Een DMG-bestand is een disk image, oftewel een schijfkopie: het is een bestand, maar de computer behandelt het net alsof het een harde schijf, CD-ROM of USB-stick is. Door op het DMG-bestand te dubbelklikken wordt het aangekoppeld (“gemount”) waardoor de inhoud van de “schijf” beschikbaar wordt, net als wanneer je een CD-ROM in je computer steekt en dubbelklikt op het icoon ervan.

Staat er dus een programma in het DMG-bestand, dan kun je dat uitvoeren omdat het voor de computer net is alsof je het programma van een schijf uitvoert. Wil je het echt op je computer hebben, dan moet je het even kopiëren — wederom net alsof je een programma op een CD-ROM hebt staan en wilt kunnen gebruiken als de CD niet meer in de computer zit.

”stoondje”

Nog een klein vraagje als ik een programma sluit dan blijft er een “lichtje” in de dock branden. Is het programma dan uit of is hij dan nog standby?

Het is dan nog standby, zodat het snel kan openen als je het weer nodig hebt. Zoals gezegd kun je het helemaal afsluiten door [command]Q in te drukken of in het programmamenu Stop te kiezen, maar ik zou aanraden om dit alleen te doen als je het programma voorlopig niet denkt te gaan gebruiken. Door elke keer Safari helemaal te stoppen zodra je even geen websites meer wilt bekijken, maak je het jezelf alleen maar moeilijk:)

Bijdrager
    rotrax

heerlijk! ik was een jaar geleden ook zo blank en het is leuk om te lezen dat een switcher hetzelfde ervaart als ik een jaar geleden.

ik voelde me dan ook de eerste weken echt flink belazerd door microsoft dat zaken zo ingewikkeld waren gemaakt.

—–
    oh ja, weet je hoe je een programma de-installeert? :P

hint: ga eens naar de map programma’s en gooi dan het programma in prullenbak……. 8)

suc6 met al je nieuwe ervaringen.

Bijdrager
    Hansi2124
    ”rotrax”

oh ja, weet je hoe je een programma de-installeert? :P

hint: ga eens naar de map programma’s en gooi dan het programma in prullenbak……. 8)

Doe dit niet zomaar! Uiteraard alleen met een programma wat je niet meer nodig hebt of een klein programma wat je binnen 10 seconden hebt geïnstalleerd.
    Dat had je er wel even bij moeten vermelden Totrax:(

Bijdrager
    DouweM

Hansi;
    Als je hem weer uit de Prullenmand terughaalt is ie weer geherinstalleerd;)

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, dat weet ik wel, maar een switcher misschien niet…. Voor de zekerheid er gewoon even bij vertellen, toch?

Bijdrager
    1984
    ”stoondje”

dat is wel simpel :x Kan ik daarna de .dmg bestand weg gooien?.

Welkom op OMT, er is speciaal een site waar alles eenvoudig word uit gelegd http://www.macmiep.nl/5xsoftware.html duidelijker kan het haast niet:wink:

Moderator
    unSOUND

Waarom verwijzen naar een ander site als we het hier zelfs in een Sticky hebben staan ?

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=38905

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.