17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Erikjee

Programma waarmee ik eenvoudig PDF kan maken.

Beste allemaal,

Ik heb al verschillende programma geïnstalleerd en keer op keer lukt het me niet om een goede, die per mail te verzenden is, PDF bestand te maken. Ik heb net erg veel papieren gescand, deze afbeeldingen nemen nu erg veel ruimte in en zijn allemaal veelte groot om te versturen.

Weet iemand een makkelijk en goed programma waarmee ik van al deze grote afbeeldingen, eenvoudig een PDF bestand kan maken? Waarbij ik dit bestand vervolgens ook nog kan sturen zodat het niet te groot is?

Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft.

P.s. Ik heb het Apple programma Colorsync ook geprobeerd, maar daar werden de afbeeldingen onleesbaar door.

P.s.s. Via voorvertoning heb ik het ook geprobeerd, dat is voor mij helaas niet de oplossing.

Bijdrager
    JeroenXC

Als het probleem het mailen is, dan kun je ook weTransfer gebruiken.

Maar kun je de gescande documenten niet als PDF opslaan?

Bijdrager
    Erikjee

Ik heb nu allerlei losse bestanden. Als ik deze vervolgens via voorvertoning opsla, heb ik een bestand van ruim 30 MB. Via weTransfer is helaas geen optie.

Bijdrager
    Hansi2124

Waarom is dat geen optie? Je kan dat gratis versturen tot 2 Gigabyte!!! Net als met mailen heb je hiervoor alleen emailadressen nodig….
    Mapje aanmaken, pdf-files erin, comprimeren (zip-bestand aanmaken) in Finder en uploaden maar!

Bijdrager
    JeroenXC

Als ik iets scan dan kan ik de bestanden opslaan als jpg, pdf, enz enz.
    Heb je die optie niet met je scanner software?

Bijdrager
    JeroenXC

Geen idee of en hoe het werkt, maar er is een jpg naar pdf converter beschikbaar in de App store:
    https://itunes.apple.com/nl/app/jpg-to-pdf-converter/id570384149?mt=12

Bijdrager
    Verwijder

Je kan de afbeeldingen eerst naar jpg converteren met Voorvertoning en daarna in een pdf stoppen.

Hebben de afbeeldingen een hogere resolutie of meer kleuren dan nodig?

Bijdrager
    Obi

De ingebouwde printerfunctie van OS X heeft een
    aantal pdf export functies waaronder ‘pdf to mail’.
    Elk programma dat gebruik kan maken van een printer
    kan zo exporteren naar pdf via het print-menu.
    Mogelijk zit er een pdf export printfunctie bij die de grote
    van de pdf reduceert.

Geen ervaring mee, maar dit schijnt te werken.

https://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=504700302&mt=12

http://www.monkeybreadsoftware.de/Software/CombinePDFs.shtml

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Erikjee op 24 mei 2014

Weet iemand een makkelijk en goed programma waarmee ik van al deze grote afbeeldingen, eenvoudig een PDF bestand kan maken?

Zoals al gezegd: élk Mac-programma waarmee je kunt printen, kan PDF’s maken:

Het klinkt echter alsof je een ander probleem hebt dan je zelf denkt — namelijk, niet dat je geen PDF’s kunt maken, maar dat de PDF’s te groot zijn. De reden daarvoor is denk ik dat je gescande afbeeldingen erg groot zijn, waardoor de PDF dat ook wordt. De oplossing is dan om eerst de afbeeldingen te verkleinen en er daarna een PDF van te maken, waarbij je eventueel meerdere afbeeldingen in één PDF-bestand zet. Je kunt dit met de hand doen, maar als je er veel hebt en/of dit vaak moet doen, zal het sneller zijn om bijvoorbeeld Automator te gebruiken; dat staat standaard op je computer (in de map Programma’s), en daarmee kun je takenreeksen maken om iets te automatiseren. Laten we zeggen iets als:

Waarbij je waarschijnlijk wel aan de instellingen van de verschillende taken zult moeten sleutelen om een gewenst resultaat te krijgen.

Bijdrager
    Verwijder

Zo doe ik het (papieren mailen):
    Scan de papieren op 300 dpi en bewaar als jpg.
    Als je ze in een ander formaat hebt bewaard, open ze met z’n allen in Voorvertoning, selecteer alle plaatjes in de linkerkolom en kies “Exporteer geselecteerde afbeeldingen…”, kies jpg. Voor kleinere bestanden kan je de kwaliteit verlagen, experimenteer hier wat mee.
    Open de afbeeldingen die bij elkaar horen in een in keer in Voorvertoning. Je kan er ook eerst een openen en de rest erbij slepen.
    Selecteer alle plaatjes in de linkerkolom en kies “Druk af” en print naar pdf.

Bijdrager
    Wyodor

Hier wat uitleg hoe je pdf kan printen met filters in de ColorSync Utlity :

https://discussions.apple.com/message/15684468#15684468

Bijdrager
    bbqwerty

Heb onlangs ook een dergelijk probleem gehad, te grote foto’s, dus te groot PDF bestand.
    Mijn oplossing was gewoon het pdf bestand comprimeren, kan heel gemakkelijk online! Toen heb ik deze gebruikt dacht ik http://compress.smallpdf.com
    De kwaliteit gaat amper achteruit. Succes!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    bbqwerty op 24 mei 2014

Mijn oplossing was gewoon het pdf bestand comprimeren, kan heel gemakkelijk online!

Het kan ook heel makkelijk met Automator, daar zit een actie in om een PDF-bestand te comprimeren — dat scheelt uploaden en (voor de paranoïden onder ons) het risico dat andere mensen je documenten in handen krijgen.

Bijdrager
    henq

HET antwoord:
    – in Voorvertoning
    – kies Export…
    – kies format PDF
    – Selecteer Quartz Filter: Reduce File Size [ik heb engels osx]

Presto, geen andere tools nodig; bestand reductie is niet in te stellen en behoorlijk grof: dus resultaat is sterk verminderde resolutie. Maar ja, dat is nu eenmaal offer nodig om reductie in grootte te krijgen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    henq op 24 mei 2014

ik heb engels osx

Je hebt ook een Nederlandstalige, hoor:)

Bijdrager
    luc306

@ henq Dat Quartz filter kun je ook aanpassen hoor met ColorSync.

Bijdrager
    iep

Andere dingen om te proberen: inscannen als zwart/wit ipv kleur, kiezen voor een lagere resolutie van 150~300dpi, niet inscannen als foto maar als tekst, alleen het gedeelte die je nodig hebt inscannen ipv het gehele papier en als je een setje bestanden moet versturen er een zip file van maken. Is het dan nog teveel kun je overwegen om iets als WeTransfer te gebruiken, het op te splitsen over meerdere mailtjes of via een andere weg te versturen (good old post).

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.