15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    rokma

Programma start niet op na herkenning Virtual Machine

Hallo,

Ik wil een programma gebruiken waar ik een studentenlicentie voor heb. Als ik het programma installeer krijg ik helaas de melding “Virtual machine detected”. Is er een manier waardoor ik dit zou kunnen vermijden? Ik wil het programma RFEM installeren, heb een Macbook Pro Retina 2014 en gebruik Parallels 9.0.

Bijdrager
    rokma

Sleutelbeheerder
    Night

Je gebruikt toch ook geen trial licence, maar een full licence. Weliswaar een student licence, maar toch…
    Kun je niet op OK klikken en dan linksonder een andere optie aanklikken?

Bijdrager
    rokma

Dat klopt, het plaatje was eigenlijk alleen om de error aan te geven. Ik heb de full version nodig, maar zowel bij de trial als de full version krijg ik deze foutmelding. Alleen de demo version doet het wel, maar daar kan ik niks mee.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Klagen bij de fabrikant misschien?

Bijdrager
    rokma

En zijn er nog meer opties ;)?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik denk dat klagen bij de fabrikant in elk geval één van de dingen is die je zeker moet doen, aangezien je een geldige licentie hebt maar het programma toch niet werkt. Als die niet mee wil werken aan een oplossing kun je altijd nog kijken naar manieren om het programma om de tuin te leiden (of je moet het nú nodig hebben, natuurlijk).

Bijdrager
    rokma

Die heb ik zeker gebeld, alleen hun zeggen letterlijk: “Oh je hebt een Mac, nee dat ondersteunen we niet, niks aan te doen”. Vandaar dat ik ook hoop op een soort manier om dit te omzeilen =), misschien is er algemeen iets in Windows dat detecteert of je op VM draait of niet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je gebruikt geen Mac, je gebruikt Windows in een virtuele machine. Die draait toevallig op een Mac, maar dat maakt niks uit — als de fabrikant dat niet doorheeft wil ik niet weten welke kwaliteit z’n software heeft … (Afgezien daarvan zou ik door de houding die je beschrijft er ook al weinig mee te doen willen hebben. Heb je per se dát programma nodig, of zijn er alternatieven die je zou kunnen gebruiken?)

Maar ik heb eens even gezocht, en vond deze thread van een jaar of zes geleden op Stack Overflow. Aangenomen dat dat nog altijd werkt, komt het erop neer dat het programma bijvoorbeeld opvraagt welke fabrikant het moederbord van de computer heeft of een opdracht geven die de processor niet begrijpt, en dan kijken welk antwoord er komt. Omdat ze weten wat een virtuele machine zal zeggen, kan het programma achterhalen dat het waarschijnlijk in een virtuele machine draait.

De vraag is vooral: waarom wil de fabrikant dit überhaupt? Er zijn sommige dingen die niet kunnen in virtuele machines, maar dat lijken me toch best dingen te zijn die alleen in heel specifieke gevallen voorkomen.

Bijdrager
    rokma

Zouden ze dat doen om te voorkomen dat je het programma niet op elke computer kan draaien? (Ik heb Windows namelijk op een externe SSD staan, wel via Parallels). Die licenties zijn vrij duur. Ik vind het in ieder geval erg jammer, want het is echt het enige programma dat niet werkt op mijn VM. Het slechte nieuws, ik heb het helaas echt nodig!

Misschien zou het wel kunnen als ik Windows zou draaien via Bootcamp op mijn Mac. Dit vreet alleen veel geheugen en volgens mij zit er niet zo super veel verschil in. Die link lijkt wel op de oplossing, alleen heb ik nog nooit iets met codes gedaan. Waar moet ik die invullen of wat voor programma heb ik daar voor nodig?

Sleutelbeheerder
    Night

In dat geval zou ik eens hier naar kijken:

Citrix XenApp

This is an application that allows you to access any Windows program on Mac. In fact, it will let you access any type of application on any device. Applications are saved on a database and centralized. When a user needs to use an application, it will be streamed on whatever type of device is used. If the user is not connected to the Internet, it uses the Citrix application virtualization, which emulates Windows.

Of probeer gewoon een andere emulator, zoals het gratis VirtualBox

Bijdrager
    rokma

Bedankt voor de tip, ik zal er binnenkort eens mee aan de slag gaan!

Bijdrager
    fred44nl

maar VirtualBox is net zoals Parallels een programma, waarbinnen je een virtuele windows omgeving kunt draaien en daarmee is VirtualBox geen emulator.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat verschil maakt voor de gemiddelde gebruiker niet uit:) Maar misschien dat het betreffende programma VirtualBox niet herkent als zijnde een VM?

Bijdrager
    rokma

Ik heb de virtual box nog niet geprobeerd, ik heb nu een bootcamp partitie gemaakt waarbij het programma wel op geinstalleerd kon worden. Ik moest al snel met het programma werken helaas, vandaar deze “nood” oplossing, want Windows vreet geheugen =(. Ik wil eigenlijk kijken of ik windows op een externe usb kan krijgen en vanaf daar mijn programma’s kan laten draaien.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.