7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Gnuus

[opgelost] Programma openen als een andere gebruiker?

Is het mogelijk om een applicatie te starten als een andere gebruiker dan de ingelogde gebruiker?

Zoja, hoe werkt dat dan?

Guuz

• Dit onderwerp is gewijzigd 5 maanden geleden door  Night. Reden: topic opgelost

Moderator
    Night

Naast de ‘normale’ gebruiker kun je apps ook opstarten als ‘superuser’, een soort admin van je Mac. Dat kan alleen via de Terminal.

Meer info:

https://medium.com/@dfeldman/run-os-x-apps-as-root-11d2fc200aab?orig=%2F2001%2Frun-os-x-apps-as-root

Maar ik weet niet of dat is wat jij bedoeld.

Bijdrager
    Gnuus

Bedankt voor je reactie, maar ik bedoel echt als een andere gebruikers account en niet als root.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    sudo -u gebruikersnaam "/Applications/programmanaam.app/Contents/MacOS/programmanaam"

De programmanaam moet de originele zijn, niet de eventuele vertaling die de Finder laat zien. Dan wordt je gevraagd om een wachtwoord, waarna je dat van jezelf intypt (niet dat van de gebruiker wiens naam achter de -u staat) en op Return drukt.

Dit werkt voor programma’s in de terminal, maar de vraag is alleen of het ’t ook doet voor normale macOS-programma’s. Als ik het bijvoorbeeld met Teksteditor probeer:

$ sudo -u anderegebruiker "/Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit"

Password:

Illegal instruction: 4

en dan start Teksteditor niet op.

Bijdrager
    Gnuus

Bedankt, dat werkt!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat bijna niemand lijkt te weten is dat sudo meer kan dan alleen maar opdrachten uitvoeren als root:)

Bijdrager
    TheBigZ
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.