9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    di0963

programma – nieuwe apple user..

Ik probeerde vanuit Finder bhet mapje programma’s naar mijn buroblad te slepen; Toen plopte het mapje echter weg, dus ben ik het kwijt vanuit Finder. Is er een manier om de map programma’s weer terug te krijgen in Finder ?

Dank !

Bijdrager
    heliasje

via backup ?

Bijdrager
    fred44nl

1e is het niet echt handig om die map te verplaatsen.
    en een bureaubled behoorde vroeger en nog steeds zo leeg mogelijk te zijn:)
    maar die map staat heus wel ergens.
    gewoon effe soeke:)

Bijdrager
    Targaryen

Als ik het zo lees heb je gewoon de programmamap uit de linkerkolom verwijderd? De oorspronkelijke map staat onder ‘Macintosh HD’.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Of bedoel je dat je de folder programma’s uit je Dock hebt gesleept?
    In dat geval, en ook in het geval dat je je linkerkolom bedoelt, kun je de map Programma’s vanuit een finder-venster terugslepen naar de oorspronkelijke plek.

Moderator
    Night

Of je hebt de optie aanstaan dat er geen bestanden zichtbaar zijn op je Desktop. Zo gauw je er dan een map heensleept, zal die daon ook ‘onzichtbaar’ zijn, terwijl die wel degelijk op de Desktop staat. Je kan dat controleren door een nieuw Finder-venster (⌘-N) te openen en daarin naar de Desktop te gaan. Dit is gewoon een folder die in je gebruikers-map zit.

Je kan (als dit inderdaad het geval is bij jou) weer ongedaan maken met het volgende Terminal-commando:

defaults write com.apple.finder CreateDesktop -bool true
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb heel sterk het vermoeden dat Targaryen het bij het juiste eind heeft en de rest er veel teveel achter zoekt. Is dat inderdaad zo, dan krijg je de map in de linkerkolom terug door op een Finder-venster te klikken zodat de Finder het actieve programma wordt, en dan te klikken op het menu Finder → Voorkeuren; daar ga je naar het tabblad Navigatiekolom en zet je een vinkje voor „Programma’s”. (Een andere manier is om in een Findervenster te navigeren naar Macintosh HD, zodat je de map Programma’s kunt zien staan en die dan naar de linkerkolom kunt slepen.)

Dan: wil je persé een koppeling naar de map Programma’s op je bureaublad hebben, dan doe je dat door met de map vanuit het witte deel van een Findervenster (niet vanuit de linkerkolom) te slepen en bij het spelen de ⌥- en ⌘-toetsen (Option en Command) ingedrukt te houden; terwijl je die ingedrukt hebt, laat je de map los op je bureaublad. Hierdoor maak je een alias aan in plaats van dat je de map kopieert.

Beter is echter de map naar de rechterkant van het Dock te slepen, tussen de lijn en de prullenmand in (hierbij hoef je geen toetsen ingedrukt te houden). Op die manier zul je er altijd bij kunnen, wat niet noodzakelijkerwijs ook het geval is als hij op je bureaublad staat. Zoals al gezegd: je kunt je bureaublad het beste zoveel mogelijk leeg houden — probeer alsjeblieft af te stappen van die verschrikkelijke Windowsgewoonte om het hele bureaublad vol icoontjes te hebben staan:)

Bijdrager
    Verdult

Om de map terug te krijgen in finder ga je naar de prefrences van finder (in een finder window, druk op CMD⌘+,(komma)) klik dan op het tabblad ‘sidebar’ en vink applications aan. Dan staat je appplications map weer terug in je finder venster.

Bijdrager
    di0963

Dank voor jullie oplossingen ! Had m inderdaad uit finder gesleept en oplossing van oa sullivan, tagar en jakko en aantal anderen waren de oplossing. Dank !

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.