24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    iPJ

Programma gelijk helemaal afsluiten (Leopard)

Heej..

Als ik bijv. Safari sluit dan blijft Safari nog wel actief maar als ik dit bij systeemvoorkeuren doe, dan sluit hij dat helemaal.. Hoe kan ik dit instellen? Dus dat dat rondje onder de pictogrammen in het Dock weg is.

Gr. iPJ!

Bijdrager
    iPJ

En ja ik weet wel dat dit gewoon met Appeltje + Q kan maar ik bedoel dus gelijk als je op het rode rondje klikt.

Bijdrager
    DouweM

Kan niet. Want OS X werkt niet, zoals Windows, met Venster = Proces, maar met Venster = Deel van Proces. Bij Windows werkt dus elk venster als apart proces, dat ook apart kan worden uitgezet, bij OS X zijn alle vensters van een programma samen een proces. Een venster uitzetten kan dus met het rode rondje, het proces uitzetten alleen met Cmd-Q.

Bijdrager
    Josebo.

Lijkt me toch niet zo’n probleem, cmd + Q. Op een gegeven moment kan je die combinatie dromen en druk je er automatisch naar toe, zo is het bij mij gegaan tenminste!

Bijdrager
    iPJ

Ja weet ik, heb ik eigenlijk nu ook wel een beetje.. Maarja kon altijd vragen..

Bijdrager
    Josebo.

Dat is waar natuurlijk. Daar is OMT voor!:wink:

Bijdrager
    St. Mobbs

Dat cmd+Q zit er zo ingebakken bij mij dat als ik op een windowscomputer een programma wil afsluiten, ik ctrl+Q gebruik.

Met andere woorden, laat die gewoonte er lekker inslijten

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”iPJ”

Heej..

Als ik bijv. Safari sluit dan blijft Safari nog wel actief maar als ik dit bij systeemvoorkeuren doe, dan sluit hij dat helemaal.. Hoe kan ik dit instellen? Dus dat dat rondje onder de pictogrammen in het Dock weg is.

Gr. iPJ!

Dit hangt er gewoon vanaf hoe het programma geschreven is. Het rekenmachine stopt ook helemaal als je het venster sluit.
    Dat komt omdat deze vensters (systeemvoorkeuren etc.) feitelijk tevens de “main body” zijn van het programma (het venster IS het programma), terwijl een venster van b.v.b. Safari als een document wordt beschouwd met Safari als de eigenaar.
    Dus klikken op close, betekent voor systeemvoorkeuren: “ik sluit mij zelf”
    Maar voor Safari betekent het: “ik sluit een van de vensters”

Bijdrager
    ralphm

Waarom is het dan eigenlijk zo dat iPhoto wel helemaal stopt als je het rode rondje klikt (bij mij althans altijd zo geweest…)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”ralphm”

Waarom is het dan eigenlijk zo dat iPhoto wel helemaal stopt als je het rode rondje klikt (bij mij althans altijd zo geweest…)

Net te laat gepost zie ik (zie boven)

Bijdrager
    iNsane
    ”ralphm”

Waarschijnlijk omdat er bij iPhoto maar één programmavenster per keer actief kan zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een browser.

Bijdrager
    Carel A.

En zoals met praktisch elk onderwerp dat op het OMT-forum wordt gestart, was iemand u reeds voor :D Maar het blijft fascinerend…
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=107277&highlight=vensters+sluiten

Bijdrager
    essiw
    ”iNsane”
    ”ralphm”

Waarschijnlijk omdat er bij iPhoto maar één programmavenster per keer actief kan zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een browser.

heb wel meerdere programma’s die maar 1 venster hebben hoor en die hebben dat niet, dat is dus geen rede, ik vind et uitermate vervelend als er programma’s zijn die uit gaan als je et venster sluit… dat ligt dus aan de programma makers

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”essiw”
    ”iNsane”
    ”ralphm”

heb wel meerdere programma’s die maar 1 venster hebben hoor en die hebben dat niet, dat is dus geen rede, ik vind et uitermate vervelend als er programma’s zijn die uit gaan als je et venster sluit… dat ligt dus aan de programma makers

Daar komt het globaal op neer ja.
    We zijn gewend dat de rode knop een venster sluit, niet een programma
    Maar soms wijkt zelfs Apple daar dus van af.
    Ongeveer een jaar geleden heeft Apple zijn eigen gemaakte User Interface Guidelines min of meer over boord gegooid tot ieders verassing.

Bijdrager
    Buzz
    ”hendrik

Ongeveer een jaar geleden heeft Apple zijn eigen gemaakte User Interface Guidelines min of meer over boord gegooid tot ieders verassing.

Nee hoor, er zijn voor Leopard nieuwe Human Interface Guidelines opgesteld. Daarin staat ook hoe het met het sluiten van een venster zit (klik hier voor bron):

”Apple

In most cases, applications that are not document-based should quit when the main window is closed. For Example, System Preferences quits if the user closes the window. If an application continues to perform some function when the main window is closed, however, it may be appropriate to leave it running when the main window is closed. For example, iTunes continues to play when the user closes the main window.

Moderator
    unSOUND
    ”iNsane”
    ”ralphm”

Nee hoor, ook iPhoto kan meerdere vensters tegelijk open hebben. Het komt er simpelweg op neer dat er geen vaste regels zijn voor het rode bolletje, bij het ene programma sluit het alleen het venster, en bij het andere het hele programma.

Afgezien daarvan zou ik niet weten waarom je überhaupt steeds het hele programma zou willen afsluiten. Het mooie van OS X is juist dat je zoveel tegelijk aan kan laten staan zonder snelheids-verlies omdat het allemaal keurig geregeld wordt…

Bijdrager
    Buzz
    ”unSOUND”

Nee hoor, ook iPhoto kan meerdere vensters tegelijk open hebben. Het komt er simpelweg op neer dat er geen vaste regels zijn voor het rode bolletje, bij het ene programma sluit het alleen het venster, en bij het andere het hele programma.

Die regel is er dus wel degelijk (zie boven), maar heeft niet met meerdere vensters te maken. Het gaat erom of het programma een hoofdvenster heeft (dat heeft iPhoto wel). Als dat wordt afgesloten, dan dient het programma te worden afgesloten, tenzij het programma een andere achtergrondtaak heeft waar het zichtbaar zijn van dat venster niet voor nodig is (zoals het afspelen van muziek in iTunes).

Moderator
    unSOUND

Rare redenering, aangezien je ook in iPhoto vensters kunt openen en in kunt werken zonder het hoofdvenster nodig te hebben…

Bijdrager
    Buzz

Wat vind je precies een rare redenering? Als je het hoofdvenster van iPhoto afsluit dan wordt het hele programma afgesloten, inclusief alle andere vensters. Zoals het hoort volgens Apple’s guidelines. Het bewerken van een foto in een apart venster is een voorgrondtaak, dus de achtergrondtaak-uitzondering-op-de-regel geldt niet.

Niet dat ik die guidelines wil verdedigen hoor. Die regel had volgens mij net zo goed anders kunnen zijn. Maar je kan volgens mij niet zeggen dat Apple zich bij iPhoto niet aan de eigen regels houdt.

De verwarring ontstaat omdat er niet zo heel veel software gemaakt wordt dat gebruik maakt van een hoofdvenster, en dat veel softwaremakers die dat wel doen zich toch niet aan deze guideline van Apple houden.

Bijdrager
    essiw

is er een manier om dit tegen te gaan? dat het automatisch quit? want ik heb altijd dat ik naar systeemvoorkeuren ga en dan denk van owjah ff naar safari en klik ik systeemvoorkeuren weg, hop moet ik em weer openen. gebeurd me continu:P

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”unSOUND”

Rare redenering, aangezien je ook in iPhoto vensters kunt openen en in kunt werken zonder het hoofdvenster nodig te hebben…

Zoals ik in een eerdere post al zei: Apple heeft zijn eigen Human Interface Guidelines overboord gegooid (en nieuwe gemaakt)
    Ze redeneren nu gewoon zo:
    Als een programma een venster heeft, dat tevens de “kern” van het programma is, (i.p.v. dus een venster dat een dokument bevat), dan heeft het bij sluiten van dit venster geen nut het programma “aan” te laten.
    En dus verandert de rode “close” button ineens in een “quit” commando.

Ik ben het met je eens, het is raar en verwarrend. Aangezien zo’n hoofdvenster dus duidelijk een andere functie heeft als een venster met een of ander dokument, moet het een kleine moeite zijn geweest, (gewoon een ander ID in de data header van een venster) om de rode knop een ander uiterlijk te geven. Maar dat heeft men dus niet gedaan.

Bijdrager
    Buzz
    ”hendrik

Zoals ik in een eerdere post al zei: Apple heeft zijn eigen Human Interface Guidelines overboord gegooid (en nieuwe gemaakt)

Maar aan dit aspect is nou juist sinds het begin van OS X niets veranderd, volgens mij.

Maar het lijkt me niet zo belangrijk om je er nou heel erg druk over te maken. Als je op deze manier per ongeluk een programma helemaal afsluit, terwijl het alleen de bedoeling was om het venster te sluiten, dan is het programma snel weer opnieuw opgestart, omdat het nog in het geheugen stond.

Het is wel handig om het onderscheid te weten tussen het sluiten van een venster (Cmd-W), het minimaliseren ervan (Cmd-M), en het sluiten van een applicatie (Cmd-Q) en het verbergen ervan (Cmd-H).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Buzz_D”
    ”hendrik

Maar aan dit aspect is nou juist sinds het begin van OS X niets veranderd, volgens mij.

Nee dat klopt, niet “sinds het begin van OS-X”
    Maar de oorsprong v/d guidelines gaan ietsje verder terug dan dat.

Persoonlijk val ik er ook niet zo over hoor.
    Maar aangezien de rode, oranje en groene knop in heel veel gevallen een groep vormen die altijd en overal het zelfde doen, vind ik toch dat in dat enkele geval waarbij de rode knop ineens “stop” betekent i.p.v. “sluit” het logisch zou zijn dat de knop dan b.v.b. een ander uiterlijk krijgt.
    Dat is dus een van die nieuwe regels die ik dus niet zo logisch vind als wat ik van Apple gewent ben.

Bijdrager
    Buzz

Daar ben ik het mee eens.

Wat ik dan weer vreemder vind: Deze rode knop is, als ik het me goed herinner, in Aperture inactief gemaakt (grijzig uiterlijk, er gebeurt niks als je er op klikt). Ik ken geen enkel ander programma waarbij dat het geval is. Ik heb trouwens alleen maar de demo versies van Aperture gebruikt in het verleden, dus het zou kunnen dat het ondertussen anders is.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.