18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Elinious

Programma deinstalleren

Hallo iedereen,

Ik had laatst het programma FontForge nodig. Ik ben er weer klaar mee dus ik wil het graag deinstalleren.
    Nu googlede ik hoe dat moest en kreeg ik deze webpagina van de maker: http://fontforge.sourceforge.net/uninstall.html

Hier staat dus dat ik onderstaande code in moet voeren. Maar de grote vraag is, waar? Ik ben niet bekend met zulk soort codes. Weet iemand misschien een antwoord? Oh, en het lijkt ook allemaal Engels te zijn, terwijl ik de mijn Mac op Nederlands heb ingesteld. Is dat een probleem?

Alvast bedankt:)

<br />
    $ sudo rm -rf /usr/local/bin/{fontforge,sfddiff,fontimage,fontlint} \<br />
    /usr/local/lib/{libgdraw,libgunicode,libuninameslist,libspiro,libfontforge,libgutils,libgioftp}* \<br />
    /usr/local/lib/pkgconfig/fontforge.pc \<br />
    /usr/local/man/man1/{fontforge,sfddiff,fontimage,fontlint}.1 \<br />
    /usr/local/share/doc/fontforge \<br />
    /usr/local/share/fontforge \<br />
    /usr/local/share/locale/*/LC_MESSAGES/FontForge.mo \<br />
    /usr/local/include/fontforge \<br />
    /Applications/FontForge.app<br />
    password:<br />

Bijdrager
    hansiedejong

Ik denk in de Terminal. Hulpprogramma’s –> Terminal. Maar ik zou hem gewoon naar de prullenmand slepen…

Bijdrager
    KarelWillem

Dat lijkt me nogal een omslachtige procedure.:wink:

Maar dat doe je in Terminal (in de map Hulpprogramma’s).

Bijdrager
    Elinious

Als ik hem gewoon naar de prullenbak sleept is ie ook echt (helemaal) weg?

Wordt dan de Lettertypecatalogus ook automatisch weer als standaardprogramma ingesteld als ik FontForge zo verwijder? Want dat was voorheen als ik een lettertype aanklikte om te installeren wel zo, en nu is FontForge dat dus ineens, en ik kan niet vinden hoe ik dat handmatig verander.

Bijdrager
    Elinious

EDIT: Het is al gelukt, toen ik Programma’s in de Finder opende en toen rechtermuisknop > verwijderen moest ik wel mijn wachtwoord invullen. Toen ik het vanaf het Programma’s mapicon wolkje (die op je dock) naar het prullenbak sleepte, maakte hij alleen dat ‘weiger/verkeerd’ geluidje:) Bedankt voor de hulp!

Naar ’t prullenbakje slepen doettie niet..

Als ik de code knip en plak doettie dit:

<br />
    Last login: Tue Jan 11 19:55:53 on ttys000<br />
    nl-7a163873h:~ Eline$ $ sudo rm -rf /usr/local/bin/{fontforge,sfddiff,fontimage,fontlint} \<br />
    > /usr/local/lib/{libgdraw,libgunicode,libuninameslist,libspiro,libfontforge,libgutils,libgioftp}* \<br />
    > /usr/local/lib/pkgconfig/fontforge.pc \<br />
    > /usr/local/man/man1/{fontforge,sfddiff,fontimage,fontlint}.1 \<br />
    > /usr/local/share/doc/fontforge \<br />
    > /usr/local/share/fontforge \<br />
    > /usr/local/share/locale/*/LC_MESSAGES/FontForge.mo \<br />
    > /usr/local/include/fontforge \<br />
    > /Applications/FontForge.app<br />
    -bash: $: command not found<br />
    nl-7a163873h:~ Eline$ password:<br />
    -bash: password:: command not found<br />
    nl-7a163873h:~ Eline$<br />

(op het laatst een aantal keer op enter gedrukt.)

Ik heb het daarvoor al geprobeerd door mn (mac) wachtwoord in te voeren, maar dan krijg ik hetzelfde (maar dan met mn wachtwoord ingevuld)

Edit, zonder ‘password:’ krijg ik dit:

</p>
    <p>Last login: Tue Jan 11 19:56:34 on ttys000<br />
    nl-7a163873h:~ Eline$ $ sudo rm -rf /usr/local/bin/{fontforge,sfddiff,fontimage,fontlint} \<br />
    -bash: $: command not found<br />
    nl-7a163873h:~ Eline$ /usr/local/lib/{libgdraw,libgunicode,libuninameslist,libspiro,libfontforge,libgutils,libgioftp}* \<br />
    -bash: /usr/local/lib/libgdraw.4.0.8.dylib: cannot execute binary file<br />
    nl-7a163873h:~ Eline$ /usr/local/lib/pkgconfig/fontforge.pc \<br />
    -bash: /usr/local/lib/pkgconfig/fontforge.pc: Permission denied<br />
    nl-7a163873h:~ Eline$ /usr/local/man/man1/{fontforge,sfddiff,fontimage,fontlint}.1 \<br />
    -bash: /usr/local/man/man1/fontforge.1: Permission denied<br />
    nl-7a163873h:~ Eline$ /usr/local/share/doc/fontforge \<br />
    -bash: /usr/local/share/doc/fontforge: No such file or directory<br />
    nl-7a163873h:~ Eline$ /usr/local/share/fontforge \<br />
    -bash: /usr/local/share/fontforge: is a directory<br />
    nl-7a163873h:~ Eline$ /usr/local/share/locale/*/LC_MESSAGES/FontForge.mo \<br />
    -bash: /usr/local/share/locale/de/LC_MESSAGES/FontForge.mo: Permission denied<br />
    nl-7a163873h:~ Eline$ /usr/local/include/fontforge \<br />
    -bash: /usr/local/include/fontforge: is a directory<br />
    nl-7a163873h:~ Eline$ /Applications/FontForge.app </p>
    <p>

PS: Aangezien dit blijkbaar in dat programmaatje Terminal moet, staat dit topic dan wel goed hier in iApps? Moet hij niet verplaatst worden naar Terminal?

EDIT: Het is al gelukt, toen ik Programma’s in de Finder opende en toen rechtermuisknop > verwijderen moest ik wel mijn wachtwoord invullen. Toen ik het vanaf het Programma’s mapicon wolkje (die op je dock) naar het prullenbak sleepte, maakte hij alleen dat ‘weiger/verkeerd’ geluidje:) Bedankt voor de hulp!

Geblokkeerd
    Anoniem

Seriously? Als leek had je dit beter niet kunnen doen!

Een verdwaalde ” / ” in dat “sudo rm -rf” commando en je bent enorm de l*l want hij wist je hele Mac. Als dat niet is gebeurd heb je geluk gehad.

Bijdrager
    Elinious
    cailin op 11 januari 2011

Seriously? Als leek had je dit beter niet kunnen doen!

Een verdwaalde ” / ” in dat “sudo rm -rf” commando en je bent enorm de l*l want hij wist je hele Mac. Als dat niet is gebeurd heb je geluk gehad.
    Oh, oeps…

Nou ik heb het gekopieerd en geplakt, zoals de code hierboven staat, weet hij dan m’n hele mac?
    (En, als hij die weet, is dat dan erg? Ik bedoel, ik denk dat hij weinig kan met m’n huiswerk voor kunstgeschiedenis of typografie.)

Bijdrager
    youp.c

@elinious
    Het probleem van de code was, dat de auteur het een beetje onhandig/verkeerd heeft uitgelegd. Hij heeft namelijk niet (enkel) op de site gezet wat je moet typen, maar de hele ‘dialoog’ van de Terminal.

elke $ staat voor een nieuwe commandoregel, het is zelf GEEN commando en is er al (meteen achter je gebruikersnaam vermeld) en moet je dus niet intypen, want dan herkent hij dit als commando, wat bij jou dus het geval was.
    Verder is de regel “password:” een prompt (opdrachtenmedeling) wat erop wijst dat je je root-wachtwoord moet intypen, maar dit is dus ook geen commando maar verschijnt vanzelf.

de correcte code is dus:

<br />
    sudo rm -rf /usr/local/bin/{fontforge,sfddiff,fontimage,fontlint} \<br />
    /usr/local/lib/{libgdraw,libgunicode,libuninameslist,libspiro,libfontforge,libgutils,libgioftp}* \<br />
    /usr/local/lib/pkgconfig/fontforge.pc \<br />
    /usr/local/man/man1/{fontforge,sfddiff,fontimage,fontlint}.1 \<br />
    /usr/local/share/doc/fontforge \<br />
    /usr/local/share/fontforge \<br />
    /usr/local/share/locale/*/LC_MESSAGES/FontForge.mo \<br />
    /usr/local/include/fontforge \<br />
    /Applications/FontForge.app<br />

Bijdrager
    Elinious

Ah, ik snap het!
    Iets anders dan HTML/CSS haha

Nou als het even kan gebruik ik Terminal nooit meer, want het schijnt dus ook nogal fout te kunnen gaan…

Geblokkeerd
    Anoniem
    Elinious op 11 januari 2011

(En, als hij die weet, is dat dan erg? Ik bedoel, ik denk dat hij weinig kan met m\’n huiswerk voor kunstgeschiedenis of typografie.)

Ik zeg “wis”, niet “weet”. Wissen, als delete, verwijderen, leeg maken, alles weg halen.

En ja dat is erg.:)

@ Youp.c:
    Je doet’t nog fout… Als je negen losse commando’s wilt, dan moet die \ aan het einde weg. De \ zorgt er namelijk voor dat de shell doorgaat met het lezen van een commando na je enter. Dus de volgende regel beschouwt ie als onderdeel van het zelfde commando.

Bijdrager
    youp.c

In dat geval doet het hele tweede deel er niet toe en daarom heb ik het verwijderd. Had inderdaad de slash over het hoofd gezien, althans ik ga ervan uit dat je die bedoelde, want in je post is dat weggevallen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Haha, ja inderdaad… de backslash bedoelde ik…

Bijdrager
    Oppie

(En, als hij die weet, is dat dan erg? Ik bedoel, ik denk dat hij weinig kan met m’n huiswerk voor kunstgeschiedenis of typografie.)

Ik zeg “wis”, niet “weet”. Wissen, als delete, verwijderen, leeg maken, alles weg halen.

Nee!, Geweldig; dit is een toppertje! ‘Wist’…wissen…weten…!!!

Wel verassend dat door de eerste twee respondenten gewoon de weg naar de Terminal wordt gewezen, terwijl wel duidelijk is uit het verhaal van TS dat ze daar beter weg van kan blijven…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Voor de volgende versie maakt de “ontwikkelaar” een echte un-installer… :slant:

Bijdrager
    Elinious

(En, als hij die weet, is dat dan erg? Ik bedoel, ik denk dat hij weinig kan met m\\\’n huiswerk voor kunstgeschiedenis of typografie.)

@ Youp.c:

Je doet\’t nog fout… Als je negen losse commando\’s wilt, dan moet die \\ aan het einde weg. De \\ zorgt er namelijk voor dat de shell doorgaat met het lezen van een commando na je enter. Dus de volgende regel beschouwt ie als onderdeel van het zelfde commando.

Ha, ja dat is inderdaad erg.
    En ‘wist’… Sorry, ik ben niet het meest uitgeslapen persoon op het moment… Ik heb momenteel beoordelingsweek (kunstacademie) en dat betekende de afgelopen week en deze week heel weinig slaap… Keek net in de spiegel en mijn ogen zijn ook helemaal rood :s

Heren (neem ik aan), nogmaals bedankt voor alle hulp, en ik zal voortaan inderdaad wegblijven uit de terminal ^_^

Bijdrager
    KarelWillem
    Oppie op 11 januari 2011

…Wel verassend dat door de eerste twee respondenten gewoon de weg naar de Terminal wordt gewezen, terwijl wel duidelijk is uit het verhaal van TS dat ze daar beter weg van kan blijven…

Er werd alleen uitgelegd wat de programmeur met die bende bedoelde.
    uitvoeren in Terminal.

Er is nergens gezegd dat ze dat dan ook moest doen.
    Sterker nog: er werd zelfs gezegd dat gewoon weg gooien wel zo makkelijk zou zijn.

Bijdrager
    Elinious

@Oppie: ze gaven alleen informatie, ik heb op eigen initiatief dat scriptje gedaan, omdat google uitkomsten (forumtopics etc) aangaven dat dat scriptje gebruikt moest worden dus dacht dat t wel goed zat!
    Niks verassends aan de reactie van KarelWillem en hansiedejong, ze gaven antwoord op mijn vraag maar zeiden ook dat deponeren in de prullenmand makkelijker is:)

Bijdrager
    Oppie

Elinious, je hebt geen idee wat je aan het doen bent met die scriptjes in de Terminal.
    Voor hetzelfde geld had je je hele Mac verkloot, zoals eerder vermeld.
    (PS: heb je wel een backup?)
    Niet alles wat je googled, is ook slim om uit te voeren.
    En daar hadden deze ervaren rotten je voor kunnen waarschuwen ipv je direct de weg naar de Terminal te wijzen.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.