12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Paulster

Programma backuppen

Hallo,

Ik wil zo mijn systeem gaan herinstallen, alleen ben ik benieuwd naar hoe ik een programma kan backuppen, zodat ik het zometeen alleen maar vanaf mijn externe HD hoef te installeren weer:)

Alvast bedankt!

Bijdrager
    CedricH

Bedoel je een back-up maken via Time Machine of dat je het gewoon weer in de programma map kan slepen?

Als je een Time Machine backup hebt kan je gewoon je programma-map weer terugzetten na een herinstallatie (al heb ik daar wel slechte ervaringen mee)

Bijdrager
    Paulster

Ik gebruik geen Time Machine, dus ik bedoel gewoon het verslepen van een programma van en naar een externe HD. Moet ik alleen het programma slepen, of ook nog andere bestanden in een andere map (uit de bibliotheek ofzo?)

Bijdrager
    Hansi2124
    ”Paulster”

Ik gebruik geen Time Machine, dus ik bedoel gewoon het verslepen van een programma van en naar een externe HD. Moet ik alleen het programma slepen, of ook nog andere bestanden in een andere map (uit de bibliotheek ofzo?)

In dat geval kan je beter geen risico’s lopen en je programma’s vanaf cd/dvd installeren. Veel programma’s schrijven namelijk ook nog diverse kleine bestandjes weg hier en daar op je hd. Mocht je 1 van zo’n bestandje NIET hebben, doet je programma het ook niet en moet je weer gaan “ontdekken” waarom dat programma niet werkt.
    Het voordeel hiervan is ook weer dat je programma’s hebt geinstalleerd die foutloos werken als het goed is.

Bijdrager
    Pieterr

Mee eens. Je kunt beter uitzoeken waar je eigen bestanden (die je met het betreffende programma hebt gebruikt) worden neergezet, en daar een backup van maken.

Bijdrager
    DouweM

Of gewoon de downloadlocatie ‘onthouden’, en de plist kopieren. Dan heb je het programma, via download, en je settings, via de plist.

Moderator
    unSOUND

Speciaal hiervoor heeft OS X de mogelijkheid voor een “Archiveer & Installeer”. Dan krijg je een schone OS X, maar blijven je programma’s en bestanden bewaard.

Maar: Waarom wil je überhaupt een clean install uitvoeren ?

Bijdrager
    Pieterr
    ”unSOUND”

Maar: Waarom wil je überhaupt een clean install uitvoeren ?

Misschien heeft ie de posting van Zerk gelezen… :wink:

unSOUND, laat mensen toch lekker af en toe hun Mac schoon installeren. Wordt het allemaal veel beter van, te beginnen tussen de oren.

Bijdrager
    iJoost

Maak een nieuw account voor jezelf. Nog veel gemakkelijker en werkt in negen van de tien gevallen net zo goed.

Bijdrager
    Oppie

Psies Pieterr, het begin, midden en het einde, het zit allemaal tussen de oren! Maar het schijnt heel lekker aan te voelen, dat ‘tussen de oren’…:lol:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Paulster”

Hallo,

Ik wil zo mijn systeem gaan herinstallen, alleen ben ik benieuwd naar hoe ik een programma kan backuppen, zodat ik het zometeen alleen maar vanaf mijn externe HD hoef te installeren weer:)

Alvast bedankt!

Ik snap wel dat je alles weer zo snel mogelijk terug wilt zetten dmv drag & drop, maar dat werkt niet altijd.
    Sommige zaken moeten weer gewoon opnieuw worden geïnstalleerd (zoals printer of scanner software)
    Alleen op zich zelf staande programma’s kunnen op deze manier weer worden terug gezet.
    Maar vrij vaak is het zo, dat naast de gebruikelijke voorkeur (plist) bestanden er ook nog onderdelen staan in de app support map en in de frameworks map. En met name dat laatste moet je over laten aan de originele installer van het programma.

Het einde van het liedje is, dat je uiteindelijk veel langer bezig bent.
    (en bovendien: als je de programma’s opnieuw download en installeerd heb je soms ook gelijk een nieuwere versie te pakken.)

Bijdrager
    Sumar

iBackup (gratis software) heeft de mogelijkheid om voorkeuren te backuppen. Kwestie van vinkje aanzetten en hij neemt alles mee.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.