8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    mowat

progje om restbestanden te verwijderen.

Na de installatie van Catalina moesten er een hele reeks 32 bits programma’s verwijderd worden. De app naar de prullenbak verwijzen is natuurlijk eenvoudig maar meestal blijven er nog wel een reeks restbestanden op meerdere plaatsen van je mac staan. Ze doen waarschijnlijk geen kwaad maar het lijkt me toch beter om die overbodige bestanden ook op te ruimen. Heeft iemand ervaring met een programma dat restbestanden waar geen app meer bij hoort kan opzoeken en verwijderen ? Ik lees hier en daar namen als OnyX  of CCleaner . Gebruikt iemand die programma’s voor het doel waarvoor ik het nodig heb ? Of heeft iemand een betere oplossing ? Er bestaan natuurlijk ook programma’s die bij verwijderen automatisch alle restbestanden meenemen maar die moeten dan wel op je mac staan vóór je een programma installeert.

bedankt  voor een tip.

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    Shmoo

Ik gebruik die laatste ook al jaren. Jammer dat het allemaal zo out of date oogt maar het werkt wel prima.

Bijdrager
    mowat

Bedankt voor de reactie.

Ik denk echter niet dat Findanyfile zelfstandig ( dus zonder dat je namen of gegevens  ingeeft) kan zoeken naar restbestanden die geen link meer hebben met een app. Ik heb ooit ergens , maar waar , gelezen dat er een programma bestond dat zoiets kon.

Appcleaner is een programma dat inderdaad al de met een app gelinkte bestanden mee verwijdert , maar volgens mij moet het al op je mac staan op het moment dat je een nieuw programma installeert. Als je dan dat programma nadien verwijdert doet appcleaner zijn werk. Dus dat progje ga ik nu wel installeren voor gebruik in de toekomst.

Of denk ik ergens fout ?

Bijdrager
    TheBigZ

mowat op 26 december 2019 om 12:48

Ze doen waarschijnlijk geen kwaad maar het lijkt me toch beter om die overbodige bestanden ook op te ruimen.

Waarom denk je dat?

Bijdrager
    Shmoo

Nee hoor. Maakt niet uit of je AppCleaner later installeert dan de apps die je wilt verwijderen.

Je moet tegenwoordig alleen aanwennen om altijd even het lijstje met te verwijderen bestanden na te kijken. Niet alle bestanden staan standaard geactiveerd. Waarschijnlijk om schrijfrechten op bepaalde posities van de schijf te ontwijken.

Je kan het ook zo instellen dat als je een app in de prullenmand gooit dat er automatisch gecontroleerd wordt om deze bestanden te verwijderen. Ik vind dat persoonlijk iets te veel van het goede omdat ik niet zoveel software installeer + verwijder.

Bijdrager
    mowat

@Shmoo , mijn dank voor je bijkomende info.

@TheBigZ

Normaal gezien zou je toch zeggen dat rommel die geen functie meer heeft je computer extra belast bij bv. het maken van backups , time machine , images , opstarten enz.

Bijdrager
    TheBigZ

mowat op 26 december 2019 om 16:55
    Normaal gezien zou je toch zeggen dat rommel die geen functie meer heeft je computer extra belast bij bv. het maken van backups , time machine , images , opstarten enz.

Ik denk dat die “extra belasting” voor je Mac te verwaarlozen is. Het zit vooral “tussen de oren”. Wat een prima reden kan zijn om op te willen ruimen.:-)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.