10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    michiel112

progje om lied alleen instrumentaal te maken

Ik ben op zoek naar een progje om van een liedje de tekst te verwijderen zodat je alleen noch maar de instrumenten hoort. Weet er iemand hier een goed progje voor?

Moderator
    Mac Daddy

Dit is onmogelijk. Je zal op zoek moeten gaan naar instrumentale versies van nummers.

Bijdrager
    michiel112

a ok bedankt. Heb ik al gedaan maar niet gevonden.
    Volgens mij is onmogelijk overdreven hoor maar het zal dan iets worden voor een echte profesional wat ik in ieder geval niet ben.

Moderator
    Mac Daddy

Ja, misschien is het mogelijk als je een goede studio hebt en weet wat je met zo’n studio kan, maar zelfs dan is het lastig.

Een muziekstuk wordt op verschillende tracks opgenomen. Eén voor, zang één voor gitaar, één voor drums. enz. Als het op is genomen wordt het afgemixt en wordt er 1 nummer van gemaakt.

Je zou het kunnen vergelijken met een lagenbestand van photoshop. Zo gauw het een jpeg is wordt het een stuk lastiger om er een element uit te halen. Bij muziek is dit helemaal moeilijk en dus onmogelijk.

Bijdrager
    KarelWillem

Mwah, onmogelijk is een groot woord.

Het is meestal het wegfilteren van bep. frequenties wat er voor zorgt dat je vijwel niets meer van de zang zult kunnen horen. Afhankelijk van het soort nummer.

Dat daarbij dan ook ongewenste wegfiltering van andere dingen plaats zal vinden, is bijna onvermijdelijk. Het nummer zal er dus niet mooier of duidelijker op worden.

Mijn zus heeft bijvoorbeeld al sinds 10 jaar een redelijk mooie muziekinstallatie van een goed merk, waar gewoon een karaoke functie op de cassettespeler zit.

edit:

Antbytes Audio Lite (staat bijvoorbeeld op eBAy)

Lees bijvoorbeeld ook dit eens van het programma Audicity:
    http://audacityteam.org/wiki/index.php?title=Vocal_Removal

Bijdrager
    eurokid

Onmogelijk zou ik het niet noemen. Of het kwalitatief interessant is, is een tweede. Ik ben wel eens in van die DJ programma’s de zogenaamde karaokefunctie tegen gekomen. Heel lang geleden heb ik dit gedaan met DJ Mix Station 2 feat. Virtual DJ ( http://www.ejay.com/software/product.asp?psj=5A097AC3-4752-4A9E-848F-15EE1AB5B2C4 ). Het was voor een meisje wat een klein optreden had op een feestje. Was een nummer van Marco Borsato en het resultaat was goed genoeg voor het doeleinde. Ik heb in dat programma het nummer geïmporteerd en het karaoke effect aangezet, vervolgens op record gedrukt en het nummer gewoon laten lopen met het effect erop.

Je kan ook op deze site kijken of er iets tussen staat wat doet wat je wil: http://www.hitsquad.com/smm/ bij “karaoke”.
    Ik denk dat het bij zulke software bij het ene liedje beter lukt dan het andere dus is kwestie van uitproberen:wink:

Al met al hangt het er maar net van af waar je het voor wilt gebruiken denk ik:wink:

Succes.

Bijdrager
    michiel112

alvastbedankt het maakt eigelijk niet zo heel veel uit of de kwaliteit wat minder wordt ik ga het zeker proberen

Bijdrager
    flexxx

Ik heb jaren geleden voor artiesten bepaalde nummers ‘zangvrij’ gemaakt met een stukje hardware, de z.g. Voicekiller. Zoals al eerder vermeld zijn de resultaten onvoorspelbaar. Het komt er op neer dat hoer ‘droger’ de zang in de mix staat hoe beter het resultaat. wel wordt er flink in de frequenties gerommeld en blijft altijd de revurb (galm) van de zang overeind.

Bijdrager
    michiel112

het is mij gelukt met adobe audition (bestaat wel alleen voor windos volgens mij). Is er geen gelijkaardig programma te vinden voor mac?

Bijdrager
    jspr

Bias Peak 4 bijvoorbeeld.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.