9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    MarSmyth

Programma's overzetten

Wij hebben net een hardware update achter de rug hier in huis, wat erop neer komt dat de iMac Intel Core 2 Duo, naar mijn kamer gaat en er beneden nu zo’n veel te grote 27 inch is gestationeerd. :sarcastic: . Nou hebben we bij de vorige hardware updates altijd gewoon de ouwe Mac met de nieuwe verbonden d.m.v een firewire kabel en op die manier de bestanden overgezet, dus ook de programma’s. Nou ondervonden we bij de Intel Core duo nogal wat problemen doordat er eigenlijk een heleboel onnodige dingen opstonden zoals oude versies van iMovie en iWork ’06. Dit wouden we van de keer voorkomen en deze keer hebben we dus op een externe harde schijf alle muziek, films en documenten etc. gezet, en vervolgens de bestanden handmatig naar die computer in de correcte mapjes gesleept. Nou zij er toch ook wat progamma’s die ik graag zou willen overzetten; kan ik deze ook gewoon vanuit mijn progamma map naar de harde schijf slepen en er op de nieuwe iMac er weer opzetten?

En dan zou ik ook eigenlijk nog even om wat Clean Install tips willen vragen, dat gaan we namelijk doen met de oude iMac.

Bij voorbaat danke beste OMT’ers!

Bijdrager
    Pieterr

Voor veel programma’s zal dat voldoende zijn (slepen van de ene /Applications map naar de andere) maar niet voor allemaal. Het verstandigst is het om de programma’s die je nodig hebt gewoon opnieuw te installeren vanuit de DMG.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Bij uitgebreide programma’s die in eerste instantie al door een installer waren geplaatst (zoals Adobe CS) is dat zelfs noodzakelijk omdat het serienummer ook opnieuw moet worden ingetoetst.

Bijdrager
    MarSmyth

Ok en er ’s geloof ik geen manier om van een progamma weer een dmg te maken?

Bijdrager
    Hansi2124

Nee, dat schiet niet op, aangezien er ook onderdelen buiten het programma ergens op je hd terecht kunnen komen.
    Dat is ook de reden dat je programma’s niet zomaar moet overzetten….

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je de oorspronkelijke dmg niet meer hebt (en ook niet meer kunt downloaden) is er een aardig trucje om uit te vissen waar alles (of haast alles) van een programma staat.

Download het programma TrashMe, sleep het programma dat je wilt overzetten op het TrashMe icon. Er verschijnt nu een lijst met het programma en de gerelateerde files (waaronder b.v.b. een contextueel menu item of widget). Uiteraard klik je na de lijst genoteerd te hebben op cancel want we willen niets wissen he? Natuurlijk is dit geen garantie, maar het vereenvoudigd wel drastisch het zoeken naar de files.

Bijdrager
    MarSmyth

of gewoon in het zoekvakje van je finder opgeven dat de naam van het bestand eindigt op dmg, dan zie je alle dmg’s die op de computer staan

Bijdrager
    Hansi2124

Het gaat er niet om dat je .dmg zoekt, maar het gaat erom dat je .dmg maakt…..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik geloof dat je niet helemaal door hebt wat een dmg is. Een dmg is een “disk image” die na openen een volume op je desktop plaatst (een virtuele hd als het ware) Daar kan van alles op staan: een programma, bij behorende mappen etc. Maar ook een installer package. (het bekende gele “doosje”). Na installeren staan de items van de dmg op je harde schijf. Die dmg moet je in principe bewaren voor een her-instal zoals nu het geval kan zijn. Maar heb je die dmg niet meer, dan kan het lastig zijn om uit te zoeken waar alles was neer gezet. En om dat enigszins makkelijker te maken kun je de door mij eerder genoemde truc gebruiken, maar daar houd het dan wél op.
    Als je wéét dat er dmg’s op je hd staan, kun je er natuurlijk naar zoeken. De vraag blijft natuurlijk: zijn dat de dmg ’s van programma’s die in zijn geheel opnieuw op de andere Mac geïnstalleerd moeten worden… DMG’s van gekochte programma’s staan sowieso niet op de hd, die staan ergens op een cd/dvd…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.