30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 74)
  • Q:
    Bijdrager
    Tampie Magdat

Profiteurs op mijn airport netwerk?

Hallo,

Een vraag waar ik al een tijdje mee rondloop is deze:

Bestaat er een applicatie die laat zien of dat er:
    a) mensen op jouw airport netwerk aan het internetten zijn;
    b) mensen geprobeerd hebben om op jouw airport netwerk te komen?

Ben zeer benieuwd. Alvast bedankt voor de reactie(s).

Bijdrager
    mollie319

Airport Monitor Utility is zoiets.
    kun je 30 dagen testen.

maar als je nu gewoon alles dichtzet (beveiliging op WPA 2, SSID broadcast uitzetten en Mac-adresfiltering aanzet), hoef je je daar niet zo mee bezig te houden;-)
    Tenzij er een hacker aan het werk is….

Marcel

Bijdrager
    iJoost

Airport-beheerprogramma (niet -hulpprogramma maar -beheerprogramma) kun je gebruiken om in de log van je Airport te kijken wat er precies gebeurd is. Van Apple zelf en gratis, geen idee waar je het kunt downloaden maar dat vind je vast zelf wel.

Nou OK hier dan

http://www.macupdate.com/info.php/id/14758

… hij lijkt een beetje uit de gratie bij Apple. Maar voor dit doel is ie goed bruikbaar.

Bijdrager
    HSL
    ”mollie319″

maar als je nu gewoon alles dichtzet (beveiliging op WPA 2, SSID broadcast uitzetten en Mac-adresfiltering aanzet), hoef je je daar niet zo mee bezig te houden;-)
    Tenzij er een hacker aan het werk is….

zelfs met een hacker hoef je je met wpa2 niet zo druk te maken,

de andere 2 “beveiligingen” zijn als een sleutel onder de deurmat leggen en zijn dus ook totaal overbodig.

Bijdrager
    fritsdebeer.com

Ik rij veel door het land en moet soms even mail ophalen.
    Dan weet ik vaak al bij wat voor huizen internet open staat.
    Even via airport mail halen en versturen en ik kan weer verder.
    Er zijn zoooo veel mensen die het open hebben staan.
    Het betekend niet perdefinitie dan mensen die “profiteren” van mensen die de boel niet dicht hebben staan dat ze kwaad willen of doen.

Bijdrager
    apenstaartje

Deels off topic, in ieder geval van de vraag.

Deze persoon is wel heel leuk omgegaan met dat de buren zijn internet gebruikten..:)
    http://www.ex-parrot.com/~pete/upside-down-ternet.html

Bijdrager
    Ruber

ik heb de beveiliging staan op 128-bits-WEP. wat biedt WPA meer?

Bijdrager
    corneeltje

Toen ik het mijne eens een tijd op WEP heb gezet viel ik constant offline en was mijn verbinding veel trager en ging ze minder ver. (Dat was omdat er een Windoos mee online moest. Nu staat ook de Windoos dus op WPA2 en gaat alles weer prima.) De details van het verschil tussen WEP en WPA2 ken ik ook niet, maar dat was mijn ervaring dus.

Bijdrager
    CaDoc
    ”apenstaartje”

Deze persoon is wel heel leuk omgegaan met dat de buren zijn internet gebruikten..:)
    http://www.ex-parrot.com/~pete/upside-down-ternet.html

:P :P :P That’ll teach’em :P :P :P

Bijdrager
    Oppie

Ik weet dat er mensen zijn die er anders over denken, maar als je je netwerk draadloos maakt, zonder verdere beperkingen/beveiligingen, is er geen sprake van profiteurs of ‘stelen van’…

Bijdrager
    PeterMeeuwsen
    ”Oppie”

Ik weet dat er mensen zijn die er anders over denken, maar als je je netwerk draadloos maakt, zonder verdere beperkingen/beveiligingen, is er geen sprake van profiteurs of ‘stelen van’…

Ja, nee, ho, wacht even!

Als ik mijn tuindeur open laat staan, betekent dat nog niet dat iedereen binnen mag lopen! Ik maak het ze dan wel heel makkelijk, maar ik hoef ze nog niet als gast te verwelkomen;)

Bijdrager
    Oppie

Tja, ik wil die discussie niet weer helemaal opnieuw opstarten… maar toch:
    als jij die tuindeuren van jou in MIJN eigen woonkamer zet, dan mag ik er best doorheen lopen. En dat is precies wat jij doet met een open WiFi netwerk: je ‘dumpt’ het bij je buren in huis (bij mij soms 4 netwerken) , of je dumpt het in de openbare ruimte. Je zou voor hetzelfde geld een proces-verbaal kunnen krijgen voor ethervervuiling: ik hoef jouw golven niet in mijn huis….

Ik vind de titel dus nogal overspannen, en de benadering van Fritsdebeer.com veel meer relaxed.

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

@oppie: lol, zo had ik er nog niet naar gekeken:)

Maar om toch nog even een ontopic bijdrage aan dit draadje te leveren:

Je kunt het programma NmapFE gebruiken. Kijk even naar welk ip-adres je hebt (in de vorm aaa.bbb.ccc.ddd) en scan vervolgens op aaa.bbb.ccc.0/24

Hiermee scan je je eigen netwerk, op zoek naar actieve ip-adressen. Je krijgt informatie over poorten die open staan en mac-adressen.

Bijdrager
    rastabob

sterker nog,

ooit werd het openstellen van je netwerk als een nobele bezigheid gezien,
    (vergelijkbaar met ‘sharen van je harde schijf’ in een p2p netwerk)

toen Wifi net opkwam, bestond er nog de droom dat er een dekkend netwerk zou kunnen ontstaan, als iedereen zijn netwerk open stelde.

Het doel was de Telco’s een hak te zetten, die net voor miljarden hun UMTS frequenties hadden gekocht. Met een dekkend Wifi netwerk, zouden volkomen achterhaald en overbodig zijn…

Bijdrager
    apenstaartje

Een vriend van mij, heeft het ook leuk opgezet, deze heeft er dan een server/router tussen welke aan de hand van mac-adressen bepaald of het een vreemde of bekende computer is. De bekende computers hebben overal toegang tot, poorten, bandbreedte etc. Maar de vreemde computers, de gasten op het draadloze netwerk, die zijn gelimiteerd in de snelheid (snel genoeg om even de mail op te halen en te surfen, maar ze kunnen het netwerk niet dichttrekken), en volgens mij ook wat minder toegang tot de vage poorten.
    Ik vind dit wel een nette oplossing waarbij je eenieder toch de gelegenheid biedt om even je mail op te halen, of een potje mario kart te spelen met een vriend via internet :).

Bijdrager
    Petje
    ”PeterMeeuwsen”
    ”Oppie”

Ja, nee, ho, wacht even!

Als ik mijn tuindeur open laat staan, betekent dat nog niet dat iedereen binnen mag lopen! Ik maak het ze dan wel heel makkelijk, maar ik hoef ze nog niet als gast te verwelkomen;)

Ik ben het toch met “oppie” eens. Ik vind het hetzelfde als geld op straat leggen zonder portemonee.
    Gevonden geld is dan gewoon voor jou. Bij het zoeken naar een netwerk kan je mac somd gewoon (zonder dat je het zelf wil) een onbeveiligd netwerk oppikken en gebruiken.
    Als je niets tegen je onbeveiligde netwerk doet is dat je eigen schuld.

Bijdrager
    fritsdebeer.com

Ik hoorde in een interview een amerikaanse (sukkel) die zijn wapen altijd mee heeft .. zelfs als hij naar een andere kamer gaat.. wat hij wil zijn geliefde beschermen…

jemig.. je zult maar zo leven en denken.

Mijn internet staat ook open en iedereen welkom (alles staat overal toch wel in backup sowieso) maar ga nu voor de grap eens uit van het goede van een mens
    Niet iedereen is slecht…

Bijdrager
    Bugman

Op mijn (oudere) iMac zit er een Airport-kaart en op mijn PowerBook een Airport Extreme-kaart. Kan ik dan WPA2 gebruiken ? Werkt WPA2 ook op Airport, of enkel met Airport Extreme ?

Bijdrager
    Petje
    ”fritsdebeer.com”

Ik hoorde in een interview een amerikaanse (sukkel) die zijn wapen altijd mee heeft .. zelfs als hij naar een andere kamer gaat.. wat hij wil zijn geliefde beschermen…

jemig.. je zult maar zo leven en denken.

Mijn internet staat ook open en iedereen welkom (alles staat overal toch wel in backup sowieso) maar ga nu voor de grap eens uit van het goede van een mens
    Niet iedereen is slecht…

Ik ga ook altijd uit van het goede in de mens…….
    maar ook van die ene slechte, die de heleboel verziekt.

Bijdrager
    gbruit
    ”apenstaartje”

Een vriend van mij, heeft het ook leuk opgezet, deze heeft er dan een server/router tussen welke aan de hand van mac-adressen bepaald of het een vreemde of bekende computer is. De bekende computers hebben overal toegang tot, poorten, bandbreedte etc. Maar de vreemde computers, de gasten op het draadloze netwerk, die zijn gelimiteerd in de snelheid (snel genoeg om even de mail op te halen en te surfen, maar ze kunnen het netwerk niet dichttrekken), en volgens mij ook wat minder toegang tot de vage poorten.
    Ik vind dit wel een nette oplossing waarbij je eenieder toch de gelegenheid biedt om even je mail op te halen, of een potje mario kart te spelen met een vriend via internet :).

Dit is een leuke.
    Heeft iemand informatie/handleiding om dat handig te regelen?

Bijdrager
    mollie319

ehm,

dus als ik mijn auto openlaat, zeg ik daarmee ook, dat ik het goed vindt als een ander in mijn auto gaat zitten.
    Beetje wazig allemaal hoor. Het is MIJN auto, mijn GELD (of van de bank);-) daar heeft niemand iets mee nodig, of de deur nou per ongeluk of bewust openstaat.

Sluit gewoon je bende af, dus ook je airport, en als iemand anders zo nodig moet internetten,
    moet diegene lekker zelf een abbo. nemen, en als die dat niet kan betalen, hoe komt die dan aan een computer;-)
    Als het wel misgaat (stel iemand gaat lekker zitten spammen via jouw verbinding) ben je wel de
    lul namelijk omdat JOUW verbinding ook JOUW verantwoordelijkheid is.
    Kan je dan ook aankloppen bij diegene die dit veroorzaakt heeft?
    Denk het niet namelijk.

Marcel

Bijdrager
    Barabas2005
    ”Petje”

Ik ben het toch met “oppie” eens. Ik vind het hetzelfde als geld op straat leggen zonder portemonee.
    Gevonden geld is dan gewoon voor jou. Bij het zoeken naar een netwerk kan je mac somd gewoon (zonder dat je het zelf wil) een onbeveiligd netwerk oppikken en gebruiken.

Volgens mij is het in Nederland nog steeds zo dat je het geld moet inleveren bij de Politie (natuurlijk als het een redelijk bedrag betreft). Als na een x aantal weken de rechtmatige eigenaar nog niet is gevonden, dan pas is het geld voor jou. Dat zou in ieder geval de “nette” manier moeten zijn.

Ik denk dat de meeste wireless netwerken gewoon door ontwetendheid open staan. Vaak vragen de “ouderen” onder ons ook een ADSL aansluiting bij een van de grote Internet aanbieders, maar krijgen ze vervolgens weinig of geen uitleg over de gevaren die dat met zich meebrengt. En sommige mensen – inclusief ik zei de gek – hebben nou eenmaal een schurft om handleidingen te gaan lezen.

Eigenlijk zou elke wireless netwerk fabrikant een programmaatje bij z’n hardware moeten leveren die standaard een beveiligde netwerk opbouwd, want dat schort er ook nog wel eens aan. Zo’n webservertje waarop de gebruiker van alles in zijn router kan instellen is leuk, maar het kan een leek behoorlijk afschrikken met die WPA, WEP en nog meer van die w-termen.

Bijdrager
    Oppie
    ”mollie319″

dus als ik mijn auto openlaat, zeg ik daarmee ook, dat ik het goed vindt als een ander in mijn auto gaat zitten.

Ja hoor, weer de bekende argumenten.
    Luister nou eens: als jij die auto bij mij naar binnen rijdt, door mijn muur heen, neem ik ook de vrijheid om er in te gaan zitten, en ‘m bijvoorbeeld waar naar buiten te rijden. Zo ook WiFi: je slingert een open netwerk MIJN woonkamer/slaakkamer in, da’s wat anders dan (ongevraagd) iemands privédomein (auto, huis) betreden! Moet toch duidelijk zijn, dat verschil.
    Daar kwam off. van justitie Tonino ook achter; zijn computer werd ‘openbaar bezit’ toen hij het eenmaal bewust op de openbare weg had gezet.
    Termen als ‘profiteur’, ‘dief’, etc zijn dan niet van toepassing. Anders wordt het als een beveiligd netwerk ongevraagd wordt gebruikt.

@Barabas2005
    : volgens mij worden tegenwoordig de draadloze routers allemaal standaard beveiligd geleverd.

Bijdrager
    HSL
    ”apenstaartje”

De bekende computers hebben overal toegang tot, poorten, bandbreedte etc. Maar de vreemde computers, de gasten op het draadloze netwerk, die zijn gelimiteerd in de snelheid (snel genoeg om even de mail op te halen en te surfen, maar ze kunnen het netwerk niet dichttrekken), en volgens mij ook wat minder toegang tot de vage poorten.

wel net, maar wel dom, als er misbruik gemaakt wordt van zijn internet verbinding, door bijvoorbeeld hackers//spammers of virus verspreiders, dan is hij verantwoordelijk en zal hij ook de consequenties ondervinden. en vaak wordt je er niet blij van als je ISP je afsluit.

”fritsdebeer.com”

Mijn internet staat ook open en iedereen welkom (alles staat overal toch wel in backup sowieso) maar ga nu voor de grap eens uit van het goede van een mens.

Niet echt verstandig dus…

”Oppie”

Tja, ik wil die discussie niet weer helemaal opnieuw opstarten… maar toch:
    als jij die tuindeuren van jou in MIJN eigen woonkamer zet, dan mag ik er best doorheen lopen. En dat is precies wat jij doet met een open WiFi netwerk: je ‘dumpt’ het bij je buren in huis (bij mij soms 4 netwerken) , of je dumpt het in de openbare ruimte. Je zou voor hetzelfde geld een proces-verbaal kunnen krijgen voor ethervervuiling: ik hoef jouw golven niet in mijn huis….

erg scherp en zo had ik er ook nog niet naar gekeken:-)

Bijdrager
    iJoost
    ”Bugman”

Op mijn (oudere) iMac zit er een Airport-kaart en op mijn PowerBook een Airport Extreme-kaart. Kan ik dan WPA2 gebruiken ? Werkt WPA2 ook op Airport, of enkel met Airport Extreme ?

Dat wordt dan WPA voor de iMac. Je kunt je Airport wel zo instellen dat de PowerBook wel WPA2 kan gebruiken (WPA en WPA2 staat er dan).

Bijdrager
    migel

lollll

Bijdrager
    Oppie

Zal wel loslopen hoor Migel, wat die ‘halve gek’ voor progjes op zijn computer heeft staan; voor zo ongeveer 99% is het aanzetten van de spellingscontrole al een brug te ver…:evil: :wink:

Bijdrager
    arneblk

een datalimiet is zooooo 2005

[size=9:166f4ef365]Behalve in België dan[/size:166f4ef365]

Bijdrager
    joffrie
    ”Petje”

Ik ga ook altijd uit van het goede in de mens…….
    maar ook van die ene slechte, die de heleboel verziekt.

“I trust people, but not the devil inside”, zoals in “Italian Job” meermaal wordt gezegd.

En ja ik heb mijn draadloos internet beveiligd.
    Het eerste half jaar niet, maar vanaf dat ik enkele weken mijn 1ste Mac had!!! Zag ik opeens op een widget nog een ander draadloos netwerk verschijnen.
    Het eerste wat ik toen heb gedaan, was ons draadloos internet beveiligen.

Ja beveiligen is veel gezegd, gewoon een paswoord opgezet.
    En onze 2 computers die onthouden gewoon die inlog.

Gemakkelijk en geen profiteurs die mee snoepen van je internet.

Bijdrager
    boerke

Ik heb met mijn buurmannen gewoon een afspraakje….
    we hebben allemaal…wel beveiligt toegang tot elkaars netwerk…
    en het mag met mate gedeelt worden…
    dat betekend dat als er ergens een netwerk uitvalt…en dat gebeurt soms…dat je het netwerk van de buurman kan gebruiken…
    Als je eens snel iets wil binnenhalen, gebruik je mijn netwerk (20Gb).
    en als je eens anoniem op MF wil inloggen—> de buurman…

en migel… een datalimiet is niet meer acceptabel..zeker niet voor 25€ per maand

kijk eens bij de 20Mb aanbieders in jouw gebied…net zo duur…sneller…geen limiet….doei kabel!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 74)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.