17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    corneeltje

Professionele mail versturen?

Kan ik in Mail een PDF versturen die onmiddellijk te zien is bij de bestemmeling? M.a.w. de bijlage moet niet apart worden geopend maar is direct te zien zoals in een professionele e-mail?

Bijdrager
    Brainiac

Een professionele mail? :|

Bedoel je briefpapiersjablonen zoals als in de volgende Mail?

Bijdrager
    corneeltje

Nee, maar ik denk dat ik het gevonden heb !

Gewoon copy-pasten:

In de PDF-op een pagina klikken, dan appeltje C en in je nieuwe bericht appeltje V.

Inactief
    Anoniem

Maar ik zou er niet op rekenen dat mensen met een Windows-pc hem ook zo te zien krijgen. PDF is erg goed in OSX geïntegreerd, bij Windows is de situatie helaas anders.

Bijdrager
    Bitcrumb
    ”corneeltje”

Gewoon copy-pasten:

In de PDF-op een pagina klikken, dan appeltje C en in je nieuwe bericht appeltje V.

Dat wordt gewoon een bijlage hoor in dat geval.

Bijdrager
    dyn
    ”Bitcrumb”
    ”corneeltje”

Gewoon copy-pasten:

Nee hoor, dat wordt gewoon tekst als je tekst kopieert. Plaatjes zullen wel toegevoegd worden als bijlage.

Een professionele mail versturen is simpel: dat doe je in plain text zonder enige opmaak waarbij je de betreffende PDF als bijlage meestuurt tenzij het volstaat om alleen bepaalde passages uit de PDF in je mailtje te stoppen (zonder plaatjes wel te verstaan!). Al dat gedoe met html, sjablonen en noem maar op zijn zeer onprofessioneel omdat dat soort mails 9 van de 10x een zekere spamscore krijgen waardoor het niet ongewoon is dat ze in de spam verdwijnen en dus niet direct bij de ontvanger aankomen. Dat laatste is wat het dus uitermate onprofessioneel maakt.

Daarbij komt dat niet alle mailprogramma’s html kunnen/zullen weergeven en dat bepaalde dingen niet zo op het scherm komen te staan als bedoeld was. Zekere ticket systemen willen nog wel eens van die html opmaak over de zeik gaan. Mocht je toch opmaak willen en sjabloontjes dan kun je beter kiezen om zowel de html versie met mooie opmaak e.d. als de plain text versie zonder al die opmaak mee te sturen. De ontvanger kan dan altijd omschakelen naar plain text en als de mailprogrammatuur de html niet weer kan/zal geven dan zal deze automatisch omschakelen naar de plain text versie. De boodschap komt dan vrijwel altijd over (vrijwel altijd omdat je nog altijd met het probleem van de spamfilter zit).

Bijdrager
    Bitcrumb
    ”dyn”
    ”Bitcrumb”
    ”corneeltje”

Gewoon copy-pasten:

Nee hoor, dat wordt gewoon tekst als je tekst kopieert. Plaatjes zullen wel toegevoegd worden als bijlage.

Er wordt toch nergens gesproken over tekst selecteren. Probeer zelf maar, open een PDF in Preview, selecteer een pagina, kies daarna voor ‘Edit > Copy’, plak daarna in een nieuw bericht in Mail. Er wordt een bijlage gevormd, alleen zorgt Mail ervoor dat je die bijlage ook meteen ziet (in verkleind vorm eventueel), dat is echter niet het geval in andere mail clients waar je gewoon een bijlage zult zien.

En of dat nu een pagina is met tekst, of met een afbeelding of een combinatie, dat maakt niet uit. Het resultaat wordt een PDF van 1 pagina als bijlage.

Bijdrager
    corneeltje

Maar hoe doen die profs dat dan? Is dat HTML?

Stel nu je krijgt een mail van Apple of Switch. Da’s altijd mooi opgemaakt. Komt dat in elke postbus zo goed aan? Bij mij in Mail wel. Wat is de truuk?

Als het HTML is, heb ik een probleem. Ik had iets opgemaakt in Pages en toen ik wou exporteren als HTML, meldde hij een ‘ongekende fout’. Wat kan dat geweest zijn?

Inactief
    Anoniem
    ”corneeltje”

Maar hoe doen die profs dat dan? Is dat HTML?

Yep… en nu nog onmogelijk te maken in Mail. De volgende versie van Mail (die uit Leopard) kan het wel.

Bijdrager
    corneeltje

Versturen Apple en Switch dan niet vanuit Mail?

Inactief
    Anoniem

Versturen zou kunnen, maar de opmaak verzorgen ze in ieder geval niet in Mail.

Bijdrager
    midq

Het is eigenlijk heel makkelijk je maakt hem op in html vervolgens klik je in safari command-I en je kunt je mailtje sturen.

Bijdrager
    dyn
    ”Bitcrumb”
    ”dyn”
    ”Bitcrumb”
    ”corneeltje”

Gewoon copy-pasten:

Er wordt toch nergens gesproken over tekst selecteren. Probeer zelf maar, open een PDF in Preview, selecteer een pagina, kies daarna voor ‘Edit > Copy’, plak daarna in een nieuw bericht in Mail. Er wordt een bijlage gevormd, alleen zorgt Mail ervoor dat je die bijlage ook meteen ziet (in verkleind vorm eventueel), dat is echter niet het geval in andere mail clients waar je gewoon een bijlage zult zien.

En of dat nu een pagina is met tekst, of met een afbeelding of een combinatie, dat maakt niet uit. Het resultaat wordt een PDF van 1 pagina als bijlage.

Er wordt inderdaad nergens gesproken over tekst selecteren maar over iets anders wordt er ook niet gesproken. Ik kan niet ruiken wat voor soort PDF het is en wat er in staat. Daarom ook de melding dat wanneer je tekst selecteert en dat copy-paste in je mailtje het ook zekersteweten als plain text en dus absoluut never nooit niet als bijlage in je mailtje komt. Je moet hiervoor op de knop met die grote A drukken.

Als je plaatjes wil selecteren dan doe je dat met de knop ernaast, een vierkantje met stippellijntjes. Die zorgt ervoor dat er een plaatje wordt gemaakt en dat komt dus juist wel als bijlage in de mail terecht. Die tweede selectie methode selecteert alles, of dat nou tekst of plaatjes zijn maakt niets uit.

De tweede methode is dus niet bepaald zinnig om te gebruiken wanneer je alleen bepaalde tekstuele passages wilt toevoegen. Verder is het sowieso niet zinnig voor het gebruik van wat de topicstarter wil (de gehele PDF moet te zien zijn) omdat je dan netzo goed de PDF kunt toevoegen. Als het alleen om tekst gaat dan is het gebruik van de tekst selectie modus dus aan te raden, dan krijg je plain text.

Misschien dat ik het in eerste instantie niet helemaal duidelijk had uitgelegd maar je hebt 2 manieren om iets te selecteren. De bovenste 2 tools zijn overigens ook de enige 2 methoden waarmee je uberhaupt iets kunt selecteren in een PDF; met appeltje-a werkt het dus niet. Ik gok dat je dit ook wel in de help van Preview kunt vinden.

”corneeltje”

Versturen Apple en Switch dan niet vanuit Mail?

Ze gebruiken HTML en maken geen gebruik van Mail. Bij bulk mails worden andere tools gebruikt dan een simpel mailprogramma als Mail, Thunderbird, Entourage, etc. Het zou er opzich wel mee kunnen maar de tools die men gebruikt zijn specifiek bedoeld voor het versturen van heel veel mail terwijl een mailprogramma zoals Mail dat niet is.

Nogmaals, HTML is beslist niet aan te raden. Voor een hele waslijst waarom HTML niet gewenst is zie: http://asciiribbon.org/index-dutch.html
    Vergeet ook niet dat hedendaagse mailprogramma’s plaatjes standaard blokkeren en dat ze ongetwijfeld het daar niet bij zullen laten; ergo je hebt een verminkt mailtje en dat staat dus wederom niet professioneel.

Bijdrager
    Eduw
    ”midq”

Het is eigenlijk heel makkelijk je maakt hem op in html vervolgens klik je in safari command-I en je kunt je mailtje sturen.

Sorry om deze oude topic nog te uppen maar zou dom zijn om een nieuwe te maken.

Ik zend dus een e-mail met appeltje i in safari te doen…
    Dan zend hij die mail en zie ik alles mooi in tables maar men afbeeldingen gaan niet mee…
    Iemand een idee hoe dit komt?
    Ben niet echt ervaren in dit soort zaken

Bijdrager
    dyn

Dat zal ongetwijfeld komen omdat praktisch ieder hedendaags mailprogramma remote afbeeldingen blokkeert omwille van security. Spammers en kwaadwillende willen nog wel eens misbruik maken van dat soort dingen. Kun je niets aan doen, dat zit hem in de ontvangende kant. Dat is ook 1 van de redenen waarom html wel leuk en aardig is maar eigenlijk totaal zinloos.

Bijdrager
    Eduw

ik heb alle afbeeldingen nu gewoon op men server gegooid en nu zend hij ze niet meer door in bijlage maar bekijkt hij ze op internet…
    Ook geen waterdichte oplossing maja…

Bijdrager
    Maerten111
    ”Eduw”

ik heb alle afbeeldingen nu gewoon op men server gegooid en nu zend hij ze niet meer door in bijlage maar bekijkt hij ze op internet…
    Ook geen waterdichte oplossing maja…

Dit doe ik dus ook. Maar alsnog geeft hij de afbeeldingen niet weer.
    Ontvangers die gebruik maken van Mail hebben eigenlijk geen problemen maar ontvangers die Outlook of bijvoorbeeld Hotmail of Yahoo gebruiken zien geen afbeeldingen.

Iemand een idee?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.