3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Wexxl

Productnummer software gezocht

Voor de winkel van mijn pa zijn we laatst begonnen met het overstappen van een windows backoffice systeem naar de Checkout App onder mac. Ik ben een lange tijd bezig geweest (door gebrek aan tijd) met het instellen van de systemen binnen het netwerk. We hebben drie licenties van Checkout waarvan we twee op een tweetal iMac’s draaien (eentje in de winkel en eentje op het kantoor). En de derde licentie draait op een Macbook Pro die overal door het bedrijf zweeft.

We hebben destijds de keuze genomen om naar dit systeem over te gaan omdat dit vele malen goedkoper en makkelijk zou zijn. Goedkoper is het nu al (ondanks dat we het nog niet/nauwelijks gebruiken) en makkelijker moet het nog worden;) Ik loop alleen op een ding stuk wat, naar mijn idee, een gemis is in de software; namelijk productnummers.

Je hebt de mogelijkheid om zelf product nummers toe te voegen aan je producten binnen Checkout. Het jammerlijke hieraan is echter alleen dat dit gewoon een invul veld is. Misschien begrijp je al mijn struikelblok… Ik zou graag een doortelling qua productnummers willen hebben, zonder dit zelf te hoeven verzinnen.

Gezien ik meerdere keren contact heb proberen te zoeken met de ontwikkelaars maar continue geen reactie terug kijk probeer ik nu een ander programma te vinden wat enkel en alleen unieke product nummer aan mij geeft. Ik zoek dus een programma wat mij continu een deels random nummer geeft, wat nog niet eerder is vrij gegeven. Ik heb bedacht dat de productnummers niet meer dan 6 karakters lang mag zijn (dit om praktische redenen). Zo wil ik de eerste vier cijfers toekennen aan de productgroep en merk (bijvoorbeeld 0102, waarin 01 de productgroep is en 02 het merk is), en de laatste twee moet het programma mij geven.

Weet iemand van jullie zo’n dergelijk programma, of zijn er misschien slimme koppen die dit voor mij kunnen maken? Er is wel degelijk budget maar dan moet het wel compleet aan de eisen voldoen.

Hopelijk kan iemand ons helpen want wanneer dit deel namelijk rond is kunnen we eindelijk beginnen met de overdracht van ons systeem.

Bijdrager
    henkverhaar

IK heb even op hun website gekeken en ik gok dat de eenvoudigste manier is om je hele productlijst aan te maken in Excel (of Numbers), daar de productcodes te genereren (dat zou in Excel een fluitje van een cent moeten zijn, gebaseerd op regels, random getallen, volgnummers, of combinaties, of zelfs door bestaande barcodes in te lezen…), en vervolgens het hele bestand te importeren? Of heb ik de product hype verkeerd ge├»nterpreteerd?

Bijdrager
    iep

Wat je zoekt klinkt overigens meer als een voorraadbeheersysteem die je kunt koppelen met je kassasysteem. Wellicht dat dit wat makkelijker zoekt.

Je kunt al met hele simpele spreadsheets en databases een productoverzicht realiseren waarbij je de productnummers automatisch kunt laten toewijzen. Bij menig database kun je zelfs nog wat eisen stellen aan die autonummering (producten in categorie plant hebben een productcode die begint met PLANT, die in categorie vijver beginnen met VIJVER, etc.). Als we het over databases op een Mac hebben dan komen we al gauw uit bij de producten van Filemaker. Ze hebben een simpele versie genaamd Bento en een geavanceerdere versie genaamd Filemaker Pro. Ze bieden ook support voor iOS apparaten waardoor het hebben van bijv. een iPod Touch als handscanner een idee kan zijn voor in de toekomst.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.