18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Thom Holwerda

Processor upgrades voor een Cube

Het is alweer een tijde terug dat ik voor het laatst gepost heb hier :).

Hoe dan ook, kort vraagje: is er iemand hier met recente ervaringen met processor upgrades voor een Cube van bijvoorbeeld Powerlogix of Sonnet? Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een Cube (eindelijk! Eindelijk! Eindelijk!), en het lijkt me leuk eens in het wereldje van processor upgrades voor de Mac te duikelen :).

Ik heb uiteraard al rondgezocht op het forum, maar de meeste berichten over dit onderwerp zijn alweer jaren oud, zodoende. Dank!

Bijdrager
    pinkie

Ik heb mijn Cube 5 jaar geleden een beurt gegeven en heb toen veel info hier vandaan gehaald: http://www.cubeowner.com

Als deze site al kent dan heb ik niets gezegd 8)

Bijdrager
    Thom Holwerda

Die site ken ik uiteraard, maar ik wilde eigenlijk wat Nederlandsche ervaringen met dit soort zaken :).

Bijdrager
    pinkie

Wat voor ervaringen wil je weten? Hoe moeilijk het is of hoe je aan spullen komt?

Bijdrager
    ateazz

hey

ik heb mijn cube geupgrade van 500MHz naar 1,2GHz
    het ging errug makkelijk, maar ik had al wel wat ervaring met het openschroeven van mijn cube, ook heb ik het juiste gereedschap.

suc6

oh ik had een sonnet upgrade

Bijdrager
    Thom Holwerda

Of de boel goed leverbaar is in Nederland, hoe het zit met de consequenties (oververhitting, dat soort zaken), en ook of het daadwerkelijk loont (is de investering in lijn met de toegenomen snelheid).

Nu is dat ook allemaal wel op Engelse sites te vinden, maar ik dacht, laat ik eens informeren bij mensen uit ons eigen landje :).

Geblokkeerd
    Anoniem

http://www.macstuff.nl voor je upgrades:)
    Ik kan het alleen maar beamen… heb een aantal jaar geleden een Cube die
    ik toen had geupgrade, en dat was het wel waard voor me. Daar moet ik wel
    gelijk aan toevoegen dat je niet zo snel zal zijn als een Intel-Mac, dus het
    moet wel een grote liefde voor de Cube zijn wil je dat geld verantwoorden:P
    Maar dan, dán, is het ook wel écht genieten hoor, hehehe.

Mijn toenmalige specs;
    – Cube 1.2Ghz
    – 120Gb HD
    – Ati 7000 Pro
    – 1.5Gb ram
    En scheuren maar, hehehe. (’t Blijft een “lekker ding”):D

Bijdrager
    ateazz

hhaha joram, lekker bezig geweest.

ik heb ook ooit de videokaart veranderd in een, pfff type vergeten maar hij paste eigenlijk niet.
    Maar mijn moeder zei altijd, past niet past altijd, en ook toen heb ze gelijk gekregen.

Zoals een eerder poster al aangaf, je bak wordt heel wat sneller maar kan de nieuwe bakken echt niet bij houden.

Voor mij was het gewoon hobby

Bijdrager
    pinkie

OK, ik heb 5 jaar geleden mijn cube een sonnet 1.2 Gb processor gegeven en een Seagate 7200 RPM 120 Gb harde schijf plus een super drive. Ik heb al mijn spullen via internet aangeschaft. De processor en de superdrive heb ik meen ik allebei bij OWC gekocht, de HD ergens anders.

Ik had nog nooit in mijn leven een computer vanbinnen gezien maar dankzij de meer dan uitstekende informatie van OWC, inclusief instructievideo’s en een firmware upgrade is het mij zonder enig probleem gelukt om het toch helemaal zelf te doen. Het enige wat ik extra moest kopen waren enkele torque schroevendraaiers maar die kun je overal kopen.

Het was zeker de moeite waard voor wat betreft prestatieverbetering maar ik moet wel toegeven dat ik vorig jaar ben overgestapt op een MacMini die toch behoorlijk wat sneller is. De cube is nu een nog steeds prima werkend stuk nostalgie.

Bijdrager
    Thom Holwerda

Dank voor alle reacties tot nu toe!

Nog iets anders; bij bijvoorbeeld Sonnet zeggen ze dat je een firmware upgrade moet uitvoeren. Is deze upgrade van Apple zelf afkomstig? Mijn Cube heeft al de nieuwste firmware van Apple, en ik weiger firmware the installeren dat niet van apple afkomstig is.

Buiten dat lees ik dat je voor die firmware upgrades OS9 nodig hebt, en laat ik dat nu net niet geinstalleerd hebben op de Cube (wel op m’n iMac G3, overigens).

Bijdrager
    pinkie

Ja, dat laatste is waar, je moet een firmware upgrade doen onder OS9, en je MOET die firmware upgrade doen. Ik heb de mijne van OWC meegeleverd gekregen maar ik weet niet of dat een originele Apple upgrade was of een andere. Maar je zult er wel aan moeten ben ik bang.

Moderator
    unSOUND
    ”Thom

ik weiger firmware the installeren dat niet van apple afkomstig is.

Maar een processor van een ander merk is geen probleem ? Als je principieel wilt gaan doen, moet je er ook geen andere CPU in doen. Wil je wel een andere CPU ? Dan moet je ook accepteren dat er misschien een stukje software bij die hardware hoort.

Bijdrager
    Xserve

Het is wel erg duur allemaal, zo’n G4-processor kost al gauw enkele honderden euro’s, bijna genoeg om een spiksplinternieuwe Mac mini Intel te kopen. Je moet dus wel heel erg fan zijn van je Cube als je het echt wilt doen.

Bijdrager
    Thom Holwerda
    ”unSOUND”
    ”Thom

ik weiger firmware the installeren dat niet van apple afkomstig is.

Maar een processor van een ander merk is geen probleem ? Als je principieel wilt gaan doen, moet je er ook geen andere CPU in doen. Wil je wel een andere CPU ? Dan moet je ook accepteren dat er misschien een stukje software bij die hardware hoort.

Het verschil is dat als de processor je niet bevalt, je deze kan terugsturen en de ‘oude’ G4 er weer in doen. Als de firmware je niet bevalt, heb je een beetje een probleem. Zeg maar.

Bijdrager
    Thom Holwerda
    ”Xserve”

Het is wel erg duur allemaal, zo’n G4-processor kost al gauw enkele honderden euro’s, bijna genoeg om een spiksplinternieuwe Mac mini Intel te kopen. Je moet dus wel heel erg fan zijn van je Cube als je het echt wilt doen.

Je vergeet dat het zijn van journalist zoiets impliceert als toegang tot producten voor review doeleinden :).

Maar buiten dat, ja, ik ben erg fan van de Cube. Niet Apple’s beste computer, maar wel met afstand de mooiste.

Bijdrager
    Bor

En een automatiche aan- en uitknop;)

Geblokkeerd
    Anoniem

Thom, die firmware is gewoon van Apple hoor. Het gaat erom dat je de allerlaatste Firmware
    installeert zodat die Sonnet processor werkt. Stél dat je niet tevreden bent, dan maakt dat
    niets uit. Je kunt ook als je die firmware hebt geïnstalleerd gewoon nog de oude processor
    gebruiken.

Wat betreft HD’s kun je elk normaal formaatje ATA nemen. Geen SATA, want die zijn te nieuw.
    En standaard herkent de Cube ook niet meer dan 128Gb, hoewel dat met een klein apparaatje
    wel te omzeilen is. Voor die info zou je even bij http://www.macsales.com moeten kijken.

Videokaarten;
    Er zijn maar weinig videokaarten die passen. Als je even zoekt bij http://www.cubeowner.com kun
    je een lijst vinden met kaarten die al dan niet met een beetje modden passen. De 2 snelste
    kaarten die erin pasten waren toendertijd de ati9800Pro (alléén de Black Widow-versie!!), en
    een kaart uit de G5 als ik me niet vergis (de Nvidia 5200?).
    Bij die ati9800 was het een speciaaltje, hehe. Ati had een aantal soorten 9800’s. Over het
    algemeen allemaal rode kaarten. Maar er was één type bij (volgens mij van Sapphire) die
    zwart was. Deze was nét even wat korter dan de anderen, en paste met een beetje modden
    nét in de Cube.

Geheugen;
    Het geheugen wat je nodig hebt is 168pin, 3.3v, PC-100/133 SDRAM, oftewel gewoon
    normaal PC100 of PC133 ram.

Processoren;
    De snelste processor die een poosje te koop is geweest was een dual processor 2Ghz.
    Gigabit (nu onderdeel van Powerlogix) verkocht deze. Loeisnel, maar Gigabit en Powerlogix
    stonden toen ik ermee bezig was bekend als 2 bedrijven die de snelste processoren maakten,
    maar ook de meeste kinderziekten hadden. Bij Sonnet betaalde je toen iets meer, maar
    daar hoorde je de minste slechte verhalen over.

Overige;
    – Er past een oud formaat Airportkaartje in
    Powerlogix is ook het enige bedrijf wat een behuizing voor de Cube heeft gemaakt.
    Deze behuizing is een fractie groter, maar heeft betere koeling en een beetje meer
    ruimte voor de videokaartupgrades
    – Als de aan-/uitknop niet helemaal lekker meer werkt, kun je de kast uit elkaar halen.
    De “knop” zit in een rubberen ring, die na verloop van tijd gewoon uitdroogt. Wat dan vaak
    helpt is de ring er gewoon op z’n kop in doen, hehe.
    – CD/DVD upgrades zijn tricky. Het is een extra klein “slot-in” model, wat volgens mij ook
    in de huidige Mac Mini’s zit. Ik heb 2 jaar geleden een Mac Mini Combodrive op de kop
    weten te tikken voor 85,-. Misschien een idee als je die ook wilt vervangen.

Zo… volgens mij kun je wel even vooruit, hahaha:D

Bijdrager
    Thom Holwerda

Ha, inderdaad, ik kan even vooruit, dank, dank.

De cube heeft al een GeForce 2MX kaart, en dat is meer dan genoeg voor mij. Hij heeft ook al een 130GB harde schijf, ook meer dan genoeg voor mij. Geheugen heb ik paar dagen terug al naar 3×256 gedaan, wat voorlopig wel even genoeg is (totdat ik ergens een paar 512MB pc133 SDRAM DIMM’etjes tegen het lijf loop). Airport heeft hij ook al, en ik heb de ring al een keertje omgedraait een paar dagen terug :). Hij heeft nu een DVD-ROM drive, wat mooi genoeg is voor mij.

Het gaat dus echt puur om de processor. Als de beruchte firmware upgrade gewoon die van Apple is, dan is het probleem een non-probleem, want hij heeft al de nieuwste firmware.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.