20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    foobar

Processor Intel Mac mini vervangen (ervaringen? kosten? etc)

Ik vroeg mij af: zijn er hier mensen die met (of zonder) succes de processor van hun intel mac mini hebben vervangen?
    Ik heb net een 2e hands 1,5Ghz core Solo op de kop getikt en zat er over te denken de processor te vervangen (als ik weer geld heb…:P ) door een sneller model.

Welke processors kunnen er in en, wáár koop je zo’n processor, wat kost dat en wat levert het op?? Alle tips en ervaringen zijn welkom.

past deze bijvoorbeeld: http://www.icomputers.nl/articledetail.aspx?A_ID=11274 ???

Bijdrager
    BenDover
    Bijdrager
    Reinier J

Ik heb in Mn mac Mini 1.5 solo een T5500 Core 2 Duo 1,66 Ghz gezet en hij draait als een speer.

De cpu heb ik tweedehands gekocht op marktplaats voor 85 euro. Let wel op dat de type aanduiding begint met T en net met E want die past niet. Nieuw zijn die cpu’s best aan de prijs maar er wordt nogal eens een tweedehandse aangeboden op internet. Het is wel belangrijk om goede koelpasta te gebruiken. Verder viel me het er inzetten erg mee als je het maar op je gemak doet en je hoeft ook niet te klooien met jumpers en of resetten of wat dan ook. t is gewoon cpu er in en de Mini opstarten..:lol:

Of de T7500 2.2 GHz die jij in je link hebt staan ook in de mini kan weet ik niet. Miischien kan hij zn warmte niet goed kwijt. een T7200 2.0 Ghz moet volgens mij wel kunnen in je Mini (of Apple moet het koelblok inmiddels gewijzigd hebben maar dat lijkt me sterk)

Bijdrager
    foobar

Oeh, dat is erg goed om te horen!
    Tweedehands een CPU kopen lijkt me overigens wel een beetje eng, je kan niet controleren of ie werkt…
    Waar heb jij je koelpasta gekocht???

Bijdrager
    Reinier J

Ik heb de CPU zien draaien bij de verkoper in zn windows mediacenter systeem. hij upgrade naar een 2.0 Ghz omdat hij Full HD wilde kunnen draaien met zn Windows Vista media center 32 en daarom verkocht hij de 1.66. tuurlijk blijft het een gok maar t scheel wel wat euro’s.

Wat de koelpasta betreft ik heb dat via mn werk gekocht bij een groothandel maar bij een betere PC boer moet je dat wel kunnen kopen. Je moet iig dat zilverrkleurige spul hebben niet dat witte, Artic silver achtige koelpasta iig

Bijdrager
    foobar

En wat kost een tubetje koelpasta?

Bijdrager
    G-Force

Koelpasta kost een paar euro’s, en de T7500 past niet. Dat is een Socket P CPU en de mini heeft een Socket 479 CPU nodig.:)

Bijdrager
    foobar

Er staat toch echt 479 bij??

Bijdrager
    G-Force

Dan moet ik helaas toch zeggen dat dat niet klopt: er bestaat geen 2,2 GHz processor op een Socket 479 voetje. De enige processors die in de buurt komen zijn de T7400 2,16GHz en de T7600 2,33 GHz. De T7600 is ook meteen de allersnelste CPU die in een mini kan.

Bijdrager
    Nikita

Ik denk ook niet dat de chipset van de Mac mini de Core2 Duo’s met een 800 MHz FSB snapt, eerlijk gezegd. Want dat zijn van die dingen die i.c.m. de Santa Rosa chipset draaien, toch? Dus de T7100, 7300, 7500 e.d.
    Correct me if I’m wrong :wink:

Bijdrager
    G-Force

Dat klopt.:)

Bijdrager
    foobar

De volgende processoren komen in aanmerking:

T7600 2.33 GHz
    T7400 2.16 GHz
    T7200 2 GHz
    T5600 1.83 GHz
    T5500 1.66 GHz

Ik moet toch minstens een 1,83Ghz hebben, maar die krengen zijn duur!

Maakt het niet uit dat ik een core solo door een core 2 duo vervang(en ga)?

Bijdrager
    .Arne

In de nieuwe Mini’s zitten er toch ook C2D? En daar is volgens mij niets veranderd vanbinnen (buiten de processor dan).

Moderator
    unSOUND

Komt nog eens bij dat de huidige Core 2 Duo’s al heel lang op dezelfde prijs staan, je kunt beter wachten tot ze in prijs dalen.

Bijdrager
    foobar

Heb je enig idee wanneer dat ongeveer zou moeten zijn? (ik weet het, jij bent ook niet helderziend, maar helderziender dan ik;) )

Moderator
    unSOUND

Ik heb geen idee, ik weet alleen dat ze al een jaar niet gezakt zijn…

Bijdrager
    Nikita

Ik dacht dat er laatst het verhaal was dat Intel weer een nieuwe generatie de deur uit ging persen, zo rond november zouden ze aangekondigd worden en in januari ’08 in de eerste computers verschijnen. Dus reken maar dat ze daarna gaan zakken in prijs.

Bijdrager
    foobar

Dat duurt dus nog een tijdje….

Bijdrager
    foobar

Stel dat ik de volgende configuratie in elkaar zou sleutelen:

Mac mini 1,83Ghz Intel Core 2 Duo
    2GB 667Mhz DDR2 Ram
    160/200GB HDD

Hoe verhoudt die zich dan qua snelheid t.o.v. mijn MBP, van 2Ghz Intel Core Duo, 2GB Ram, 160GB HDD???

zijn dei c2d processors veel sneller dan de cd’s?

Bijdrager
    Obi
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.