10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    brechtiejj

Problemen na update 10.10.3

Ik heb geupdate naar 10.10.3. Opstarten gaat heel traag. Eens opgestart opent Finder zonder problemen. Maar bij het openen van gelijk welke applicatie loopt alles vast. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Opstarten met appeltje+alt+P+R heelt niets uit. Alvast bedankt

Bijdrager
    Facundo

Download de combo-updater van de Apple-pages en installeer die erover. Helpt dit niet dan Onyx (gratis) downloaden en daarmee caches cleanen en LaunchServices herstellen. Dat heeft ’t voor mij gedaan, nadat ’t systeem zelfs in safe-mode onstabiel was.

Bijdrager
    iMad

Voordat je iets gaat aanpassen of Onyx gaat installeren, moet je eerst gaan kijken via ActiviteitenWeergave of daar een proces is die de Mac vertraagd.
    Een voorbeeld kan zijn het programma Launchd die veel van de processor vermogen gebruikt.
    Zo zijn er meer voorbeelden.

Maak eventueel een screenshot van de ActiviteitenWeergave en plaats die hier.

Je kan ook een keer opstarten met Shift, zodat je kan kijken of het probleem ook optreedt in Veilige Modus.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  iMad.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  iMad.

Bijdrager
    tarun

Vragen:
    – Welke Mac gebruik? (type, jaar, werkgeheugen, harde schijf/SSD)
    – Vanaf welk OS ben je naar 10.10.3 gegaan?

Bijdrager
    Facundo

Je kan ook een keer opstarten met Shift, zodat je kan kijken of het probleem ook optreedt in Veilige Modus.

Dat is voor de meesten met dit probleem helaas het geval, vaak zelfs erger. Het probleem lijkt in een combinatie van LaunchServices en (systeem)caches te zitten. O.a. SystemUIServer en softwareupdatedeamon lopen vaak vast. Vandaar dat het in dit geval loont om bovengenoemde al in een vroeger stadium te doen. Ik heb hier ook in een ander nieuw draadje geschreven. Vooral het cleanen van caches en herstellen van LaunchServices schijnt het ‘m te doen. Safe-mode, ander user-account, pram reset en combo-updater doen het nu in de meeste gevallen niet. Het door iMad bovengenoemde checken van Activiteitenweergave kan in ieder geval een goede indicator zijn van corrupte LaunchServices en andere processen. Onyx (en andere apps) doen dit overigens veilig, al menen sommigen dat ze te pas en te onpas hun mac ermee moeten ‘opschonen’ en dat is echt zinloos.

Bijdrager
    Apple Focus

Dit probleem heb ik dus ook bij mijn MacBook air sinds de update. Het opstarten duurt ineens 10-15 seconde langer!

Bijdrager
    fred44nl

laat es zien wat je allemaal hebt draaien:)

http://etresoft.com/etrecheck

Bijdrager
    brechtiejj

Ik heb uiteindelijk een clean install moeten doen want ik kon helemaal niets meer doen behalve opstarten in recovery modus. Bedankt iedereen voor de reacties!

Bijdrager
    iDaan98

Heb ik ook last van gehad op m’n Air! De oplossing is simpel: Systeemvoorkeuren > Opstartschijf > Macintosh HD aanklikken > Herstarten. Alhoewel je probleem al is opgelost misschien handig voor mensen die ditzelfde probleem hebben.

Bijdrager
    mjjvanosch

Dankjewel iDaan98. Simpele handeling en hij start weer op als vanouds…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.